Nu er Google Mobile First! Er din hjemmeside klar til det?
Jeg har længe forudset, at dette ville komme, og nu skete det så! I fredags annoncerede Google, at de fremover vil bruge den mobile version af din hjemmeside, til at vurdere hvordan den skal ranke.
Og ikke bare i de mobile søgeresultater – det nye er, at de også vil bruge mobil-versionen til at afgøre, hvordan din hjemmeside skal ranke i desktop søgningerne!
Og det giver faktisk rigtig god mening.
Mobiloptimerede hjemmesider er et kvalitets-signal
Grunden til at jeg mener, at dette er en logisk udvikling er, at en hjemmeside der er godt mobiloptimeret er et meget klart kvalitets-signal.
Set i lyset af, at over halvdelen af alle søgninger i Google i dag sker via mobiltelefoner, og flere og flere generelt går på Nettet via mobilen, bør alle hjemmesider være godt mobiloptimeret.
En hjemmeside der ikke er godt mobiloptimeret vil fremstå som en mere amatøragtig hjemmeside, en hjemmeside der ikke er holdt ordentligt opdateret, eller som ikke har fokus på god brugervenlighed. Det er naturligvis et negativt signal.
En hjemmeside der er godt mobiloptimeret er et klart positivt signal.
Hvad er mobiloptimering?
Man kan mobiloptimere på flere måder og forskellige niveauer, men den så absolut bedste måde at starte på er, at lave et såkaldt Responsivt Web Design (RWD). Det er en måde at designe og kode på der gør, at en hjemmeside automatisk tilpasser sig de forskellige browsere – desktop, tablet og mobil.
Med et Responsivt design har du kun en side til alle brugere. I modsætning til mobiloptimering, hvor du laver en helt anden version af sitet til mobilbrugerne, på en anden URL, så sikrer RWD al autoritet (links) rettes mod en enkelt version og du undgår problemer med bl.a. Duplicate Content.
Udover at lave et Responsivt Design bør du i dag også implementere AMP – Google Accelerated Mobile Pages, på alle de sider der egner sig til dette format. Google har meget fokus på udbredelsen af AMP, og omend det er svært at bevise, er jeg ret sikker på, at det vil gå samme vej med AMP, som med den generelle mobiloptimering: De sites der har AMP vil opleve, at det er lettere at ranke.
Med Waimea Business får du som standard både Responsivt Web Design og AMP.
Den sidste, og meget vigtige ting, jeg vil nævne i forbindelse med mobiloptimering er hastighed. Hastighed er altid vigtigt, men særligt i forhold til de mobile brugere er det ekstra vigtigt. Googles “krav” er i dag, at en hjemmeside skal kunne indlæses, og above the fold indhold vises indenfor 1 sekund! Det er skrappe krav og langt fra alle kan leve op til det. Men hvis du kan, oplever jeg helt klart, at det giver markant bedre rankings.
Kan man så ikke ranke mere, uden en mobil hjemmeside?
Hvis din hjemmeside slet ikke er optimeret til mobile brugere, så vil du teoretisk set stadig godt kunne ranke i Google med den. Google siger selv, at de i mangel af mobilversion, vil se på desktopversionen i stedet for.
Men det er helt klart min opfattelse, at det kommer til at blive sværere. Meget sværere! Så hvis SEO er vigtigt for dig, så er der ikke længere nogen vej udenom ordentlig mobiloptimering.
Med Waimea Business får du en teknisk perfekt hjemmeside, med optimeret indhold og en effektiv SEO-stragi, linkbuilding og det hele.
Ring til os på 70 22 80 82 eller skriv på business@waimea.dk og få en uforpligtende snak
Alex Hansen skriver
Det giver god mening da trafik fra google er noget lig 80% i dag. Syntes du at et AMP plug er vejen frem?
Mikkel deMib Svendsen skriver
Desværre vil AMP for de flestes vedkommende ikke fungere, eller fungere godt nok, bare ved at installere et plugin. Det kræver en del tilpasning og optimeret.
Du kan læse lidt mere om udfordringerne her: http://www.waimea.dk/blog/waimea-business/amp-google-accelerated-mobile-pages-waimea-business.html