Google Medic Update rammer bredt
Google har for alvor taget kampen op mod fake news og utroværdige informationer på nettet.
I starten af august måned lancerede Google en større opdatering, der hurtigt fik tilnavnet “Google Medic Update”, da det i første omgang så ud til først og fremmest at ramme sundhedssektoren.
En del websites, både i Danmark og internationalt, rapporterede kort efter om store fald i den organiske trafik fra Google, men samtidig kunne andre websites indenfor sundhedsområdet konstatere en pæn fremgang.
Læs mere om Google Medic Update nedenfor og se eksempler på sites der har vundet og tabt med denne opdatering …
Hvilken typer websites rammer Google Medic Update?
På trods af navnet er Google Medic Update ikke designet til alene at filtrere de mange mindre gode sider indenfor sundhedsområdet ud, men er en opdatering der i bred forstand sigter på at filtrere utroværdigt indhold ud at top-søgeresultaterne.
Dette bekræftede en af Googles mest prominente talsmænd Danny Sullivan også kort tid efter lanceringen.
Der er dog meget som tyder på at det særligt er websites indenfor YMYL (Your Money or Your Life) segmentet der er ramt, hvilket er meget naturligt, da det netop er et område der dels er af stor betydning for mange og dels er områder der er stærkt inficeret af misinformation.
YMYL er en betegnelse der bruges om websites der har indflydelse på folks helbred, lykke, sikkerhed og økonomi. Google har i flere år haft særligt fokus på dette område. Googles redaktionelle team vurderer løbende denne type sider ud fra EAT-modellen, der står for:
- Expertise – er forfatteren ekspert på det område der skrives om?
- Authority – er forfatteren bredt anerkendt for sin autoritet på området?
- Trustworthiness – er indholdet præcist og korrekt?
Se hvem Google Medic Update har gavnet og skadet
Der er en tendens til at dem som er hårdest ramt af Googles nye opdatering mest er sites der enten er meget tynde, knap så troværdige eller rene affiliate- og reklamesider. Men som altid med sådanne opdateringer er billedet aldrig helt rent.
Der vil altid være vindere, som måske ikke burde være gået frem, og tabere som måske ikke med rette skulle have mistet så meget synlighed.
Nedenfor kan du se nogle eksempler på websites der er gået enten frem eller tilbage i direkte forlængelse af Google Medic Update d. 1. august uden at vi iøvrigt vil tage stilling til om det så er retfærdigt eller ej.
Candidlab.com har tabt 65% af deres trafik!
Christian Højbo Møller, der er direktør for Candidlab udtaler til Finans.dk, at de har tabt 65% af den organiske trafik fra Google efter opdateringen. Det stemmer meget godt overens med de analyser vi har lavet – måske er det faktisk endnu mere nu. Som du kan se på grafen nedenfor har det i hvert fald ramt dem hårdt.
Candidlab er et affiliate-site, men umiddelbart af en fornuftig kvalitet. Google har dog både ved denne og tidligere opdateringer forsøgt at rydde ud i “mellemhandlerne” og i stedet sende søgebrugerne direkte hen til de web-butikker der sælger produkterne, og det kan der fra en forbrugermæssig vinkel være meget god fornuft i.
Webshoppen Bodylab.dk er også ramt
Bodylab er en rigtig webshop og deres store tab i Google synlighed kan derfor ikke nødvendigvis tilskrives de samme faktorer som med Candidlab. Alligevel er de hårdt ramt, som det tydeligt ses af grafen nedenfor.
Apoteket.dk går stærkt frem
Omvendt er det gået rigtig godt for Apoteket.dk efter Google Medic opdateringen. På præcis samme data, som de to sites ovenfor har tabt store dele af deres synlighed er Apoteket.dk gået markant frem.
Det kan måske forklares med den reelle troværdighed som et site som dette netop har.
Svag fremgang for Matas.dk
Matas er næsten ikke påvirket af Google Medic Update. De er gået en anelse frem, så de har i hvert fald ikke tabt noget, men der er ingen dramatiske udsving.
Eksemplet er medtaget for at vise, at der også er mange sites, som næsten ingenting har mærket ved denne opdatering. Det gælder både for websites i og udenfor sundhedssektoren.
Hvad kan du gøre, hvis du er ramt af Google Medic Update?
Google Medic Update kom som blot den seneste i en lang række af Google opdateringer, der samlet set kaldes “Panda”, som har til formål at sikre en bedre indholdsmæssig kvalitet i søgeresultaterne.
Tidligere Panda-opdateringer har haft fokus på blandt tyndt og duplikeret indhold, reklame-tunge sider og sider med meget lidt originalt indhold.
Vores bedste bud på hvad du som website ejer skal gøre, hvis du er ramt af Google Medic Update – eller frygter den næste Panda opdatering, er at få øget fokus på bl.a.:
- Har du tilstrækkeligt med unikt og originalt indhold på dine sider?
- Er dit indhold mindst ligeså godt – eller bedre, end de andres som du konkurrere med?
- Er dit website anerkendt som en autoritet i din branche?
- For websites i bl.a. sundhedssektoren – ville du selv stole på det som der skrives på dit website?
- Skaber dit indhold tilstrækkelig user engagement (tjek for høje bounce rates!)?
- Får du naturligt links til og sociale delinger af dit indhold?
Kort sagt – det bliver sværere og sværere at fake den. Kvalitet, autoritet og engagement vægter mere og mere.
Det mener vi om Google Medic Update
Hvis du har fulgt med her på bloggen, og de mange artikler jeg genem årene har skrevet om Google vil du vide, at jeg tit har været kritisk overfor søgegiganten.
Men vi er ikke bange for omvendt at uddele ros, til dem der fortjener det – og det synes vi faktisk at Google gør i forhold til denne opdatering.
Som storforbruger af internettet og søgemaskiner som Google er jeg godt tilfreds med, at de forsøger at skabe mere troværdige resultater i deres søgemaskine.
Skriv en kommentar