Google AdWords – opgraderede webadresser
Det er ved at være nogle måneder siden, men ikke alle er 100% med på, hvad der er ændret, og ikke mindst, hvordan det kan lette arbejdet for dig, som bruger af Google AdWords.
Jeg taler om opgraderede webadresser. Dette format giver annoncørerne flere funktioner/indstillinger og kan dermed spare din tid.
Måske sidder du nu og tænker: shit, hvordan får jeg konverteret disse webadresser, og kører min annoncering dårligt nu, hvor jeg ikke har foretaget mig noget.
Bare rolig, opgraderede webadresser er en tvunget opdatering, og det er altså kun hvis du benytter dig af sporing, at du burde have gjort noget.
Denne opdatering er automatisk trådt i kraft, og det skal du ikke være ked af: Det var intet mindre end dumt, at man førhen mistede al sin sporingshistorik, med mere, hver gang man sendte en annonce eller andet kampagneinventar til redaktionel gennemgang.
Så ja, det er en velkommen forandring – og længe ventet!
Er du stadig nervøs?
Her er et lille tip til hvordan du kan få information om, hvad du bør foretage dig af ændringer, eller om du overhovedet bør foretage dig ændringer:
Log ind på din Google konto og gå til https://support.google.com/adwords/answer/6049217 – Nu vil svaret på denne side være tilpasset den AdWords konto, som er tilknyttet det pågældende log ind. Du kan dobbelttjekke dine indstillinger oppe i højre hjørne. Se billede herunder.
Lad os tage et kig på før og efter
Før afhang annonce- og søgeordssporing i AdWords altså af en destinationswebadresse, der skulle indeholde en webadresse for landingssiden og en række sporingsparametre.
Sådan er det ikke mere: For med opgraderede webadresser har du nu en mere simpel måde at administrere sporingsdetaljerne på. Det er nemlig sådan, at du nu har mulighed for at anvende delte sporingsskabeloner på konto- og annoncegruppeniveau. Men det bedste og mest overskuelige ved denne opdatering er, at du nu har to nye felter til at administrere dine annoncewebadresser og dine sporingsoplysninger:
- Et felt til annoncens endelige webadresse – altså landingssiden
- Og et felt til parametre til sporingsskabeloner
Når du sætter en endelig webadresse, og dermed definerer din landingsside, administrerer du altså de dele af din webadresse, som relaterer til sporingen, som er defineret i webadresseindstillingerne – disse indstillinger kan angives på konto-, kampagne-, annoncegruppe-, annonce-, søgeords-, automatisk mål- og undersidelinkniveau
Hvad bør du være opmærksom på?
Ud over at Kolonnen “Destinationswebadresse” naturligvis er blevet omdøbt til “Endelig webadresse” i dine AdWords-rapporter, skal du være opmærksom på, at dine annoncers endelige webadresse skal matche domænet for din annoncerede webadresse. Hvis den ikke gør det, vil dine annoncer med stor sandsynlighed blive afvist. Google siger dog, at dine endelige webadresser stadig gerne må indeholde omdirigeringer inden for det pågældende domæne.
Du skal du være opmærksom på, at parameteret ValueTrack {copy} ikke længere understøttes. Sidst men ikke mindst skal du være opmærksom på, at det ikke er alle indstillinger, som er tilgængelige for kampagner af typen “Kun Søgenetværket – standard”. Derfor bør du vælge “Kun Søgenetværket – alle funktioner” til dine kampagner.
Summa summarum på opgraderede webadresser
At der er en håndgribelig frygt blandt annoncørerne for at ændre tingene i AdWords, især ting, der klarer sig godt. Vi er tilbøjelige til at have en “If it ain’t broke, don’t fix it” mentalitet. Men da Google ville slette din sporingshistorik, kvalitetsresultat med mere, under det gamle system, kan vi roligt sige, at det var ”broke” og at dette var ”a huge fix”.
Skriv en kommentar