Google AdWords: Negative Søgeord kan give Positive Resultater
Lider dine AdWords kampagner af en lav CTR? Spilder du penge på annoncer målrettet irrelevante søgeord? Genvind kontrollen over dine PPC kampagne ved at tilføje negative søgeord til dine annoncegrupper, og undgå irrelevante annoncevisninger.
Mens traditionelle søgeord, underlagt en given søgeordstype, udløser dine annoncer, kan negative søgeord forhindre, at dine annoncer bliver udløst. Men det er da ikke så godt, tænker du måske – det kan det nu sagtens være.
Du vil ikke have dine annoncer vist for enhver pris, og det er her, negative søgeord kommer ind i billedet. Med denne type søgeord fortæller du nemlig Google, at du ikke vil have dine annoncer vist i søgeforespørgsler, hvor dine negative søgeord indgår.
Eksempel på Negative søgeord i Google AdWords
Hvis en elektriker tilføjer “job” som et negativt søgeord til sin Google AdWords kampagne eller annoncegruppe, fortæller han Google, at den ikke skal vise annoncerne, hvis en brugers søgning indeholder ordet “job”.
På den måde undgår han at blive vist, hvis en bruger søger efter “elektriker job”. Den dybdegående forklaring er selvfølgelig, at han ikke ønsker at ansætte folk, men blot at udføre elektriker arbejde.
Brug AdWords Søgeudtryk
Du kan (og bør) gøre brug af værktøjet ”søgeudtryk”. Med dette værktøj, som er frit tilgængeligt i Google AdWords interface, kan du let få et overblik over, hvilke søgeord og søgeordssætninger der udløser dine annoncer.
Her er to måder, som vi bruger til at sortere den data vi får fra søgeudtryk, så vi kan kortlægge negative søgeord.
Antal visninger: Gennemgå de søgeordsudtryk, som genererer visninger for dine annoncer og segmentér på antal eksponeringer. Nu kan du se, hvilke søgeord/sætninger der genererer flest annoncevisninger. Hvis søgeordet er irrelevant og genererer mange visninger, kan du tilføje det som negativt søgeord.
Højeste spend/forbrug: Sorter efter højeste spend/forbrug for at se, hvilke søgeord der koster dig flest penge. Når du har sorteret disse, se da på deres CTR, konverteringer og konverteringsfrekvens for at måle kvaliteten af søgeordet. Hvis søgeordet er irrelevant og ikke resulterer i konverteringer, kan du tilføje det som et negativt søgeord.
Google Søgeordsplanlægning
Dette er et andet værktøj som du med fordel kan bruge. Søgeordsplanlægning giver dig en bred liste over almindelige og relaterede søgeord. Når du har oprettet en liste i værktøjet, kan du gennemgå det for ideer til negative søgeord.
Ekskluderede søgeord og Match Typer
Vær opmærksom på, at du også kan bruge negative søgeord sammen med match typer. Her er nogle eksempler:
Negative søgeord | Dine annoncer kan blive vist | Dine annoncer bliver ikke vist |
-job | Elektriker uddannelse Elektriker karriere |
Elektriker job Job som elektriker |
-”elektriker jobs” | Elektriker ledige jobs | Ledige elektriker jobs Elektriker jobs |
-[elektriker jobs] | Elektriker jobs i København Elektriker job deltid |
Elektriker jobs |
Vær forsigtig med negative søgeord
Det var lidt om negative søgeord og måden, hvorpå du kortlægger dem. Husk nu, at negative søgeord fører til, at dine annoncer ikke bliver vist, så brug dem med forsigtighed – du skulle nødig gå glip af den relevante trafik ☺
Hvam skriver
Tak for denne opsummering og selv om jeg allerede arbejder med negative søgeord, var der alligvel lidt jeg havde overset – så tak 🙂