Er det altid en god ide at omskrive dynamiske URL’er, så der indgår keywords i dem?
Nej, det er det absolut ikke. Om og hvordan, du skal omskrive dine URL’er, er en afvejning mellem nedenstående to forhold:
- Den samlede længde og læsevenlighed af URL’en
Korte URL’er er normalt at foretrække frem for lange, da de er lettere for folk at læse og lettere at kommunikere til andre, kopiere ind i e-mails osv. Jo lettere URL’er er at kommunikere videre for almindelige mennesker, jo mere udbredte bliver de. Du får flere links osv., og det øger sandsynligheden for bedre indeksering og rankings. - Keywords i URL’en
Der kan være tre fordele ved at have keywords i URL’en:- Det kan være lettere for folk ud fra URL’en, at se hvad siden handler om
- Søgemaskinerne læser også ord i URL, men den værdi det giver er dog meget lille
- Folk der linker til en side, gør det ofte bare med URL’en som link-tekst. Ved at bruge sidens keywords i URL’en vil den type links automatisk få de rette keywords i link-teksten. Dette har en stor betydning – hvis altså, der er nogle der linker
Søgemaskinerne kan med nogle begrænsninger godt indeksere og ranke URL’er med parametre i. Så det er ikke tvingende nødvendigt at omskrive dem.
Omskrevne og søgemaskinevenlige URL’er, er dog ofte at foretrække med mindre det resulterer i så lange URL’er, at der er væsentligt færre, der ender med at linke til dem, eller det generelt set giver nogle mere ulæselige URL’er.
Det er med andre ord vigtigere, at der er mange der linker til dine sider, end om der er keywords i URL’erne.
Skriv en kommentar