Hvad er duplicate content? Og hvad er problemet?
Duplicate content (ofte bare forkortet til DC) er et udtryk for indhold, som, på den ene eller den anden måde, kan findes via flere forskellige unikke websider enten indenfor dit eget website eller på tværs af sites.
Problemet med duplicate content er, at søgemaskinerne som udgangspunkt ikke er interesseret i at have mange forskellige henvisninger til det samme indhold.
Der findes flere forskellige typer af duplicate content og næsten uendeligt mange årsager til det. Groft sagt kan man opdele det i to typer:
- Helt eller delvist identisk indhold
Dette optræder typisk, hvis du for eksempel viser de samme produktbeskrivelser på flere sider, deler tekster med andre websites eller gentager de samme standardtekster på mange eller alle dine sider.I de fleste tilfælde vil søgemaskinerne se bort fra disse elementer eller prioritere dem meget lavere. Så hvis du gerne vil være sikker på, at søgemaskinerne læser dine tekster, så de kan forstå og ranke dine sider korrekt, er det således meget vigtigt, at teksterne kun er tilgængelige for dem på én side. - Identiske sider
Identiske sider optræder typisk af tekniske årsager, hvis du f.eks. har flere domæner, der peger på det samme indhold, eller hvis der, af den ene eller den anden grund, kan findes flere unikke URL’er på dit website, som viser samme side.Når søgemaskinerne opdager det – og det gør de normalt på et tidspunkt – så vil de som regel fjerne en, flere eller alle de URL’er, som er identiske fra deres indeks. I meget slemme tilfælde kan de vælge helt at droppe indekseringen af et helt website.
Jeg lavede i 2009 en videopræsentation til en konference i USA, hvor jeg forklarer lidt mere om problemerne med duplicate content (på engelsk). Den kan du se her:
Skriv en kommentar