Er det en fordel at have keywords i domænenavnet?
Der kan godt være en lille fordel i at have et godt keyword i dit domænenavn, men der er mange gode grunde til, at du ikke skal fokusere så meget på det:
- SEO-værdien af at have et keyword i domænet er begrænset, og næsten den samme værdi kan opnås ved at have det samme keyword i dine katalog- eller filnavne eller i et subdomæne.
- Du kan ikke presse mere end 1-3 keywords ind i dit domæne, hvis det skal være bare nogenlunde læsbart. Indenfor næsten alle brancher handler SEO om at ranke godt på hundrede, tusinder eller endnu flere keywords. Ikke bare 1, 2 eller 3.
- Et domæne skal først og fremmest være let at huske for din målgruppe. Værdien af et domæne, man let kan huske, er mange gange større end. Værdien af at have flere keywords med i det.
Så alt i alt skal du således mest tænke på din målgruppe, når du vælger dit domænenavn.
Hvis du vil lave et chokolade-community, og du kan få chokolade.dk så skal du naturligvis snuppe det. Men hvis du skal ud i nogle mere absurde kombinationer, som f.eks. chokolade-online-community.dk for at finde noget ledigt, så vil jeg klart anbefale, at du finder et kortere og mere enkel navn at huske – f.eks. chokochat.dk.
Jeg havde samme snak med Martin Thorborg dengang han skulle åbne iværksætterdebatten Amino.dk. Han havde Amino.dk domænet på hånden, men overvejede også en række forskellige domæner hvor ”ivaerksaetter” indgik. Alle disse domæner ville dog blive så lange og svære at aflæse. Jeg anbefalede klart Martin at vælge Amino.dk. Som du kan se, hvis du søger lidt, så er Amino.dk i dag særdeles godt placeret i søgemaskinerne.
Domæner der er lette at huske og derfor kommunikere videre vil normalt få mange flere naturlige links, end lange og mere komplicerede domæner. Jeg vil næsten altid vælge et kort og godt domæne, frem for et domæne hvor nogle få keywords krampagtigt er forsøgt presset ind.
Skriv en kommentar