Skal jeg ikke bare koncentrere mig om Google og så glemme alle de andre søgemaskiner?
Nej, absolut ikke! Google er rigtig nok den absolut mest dominerende søgemaskine i Danmark, og internationalt har de over 65 % af markedet, men det kan hurtigt ændre sig. Det er sket før.
For ikke så mange år siden var det AltaVista, der var kongen af søgemaskiner internationalt, og i Danmark var Jubii over dobbelt så store som den næststørste konkurrent. I dag er det, som du ved, helt anderledes. Ændringen kom ret hurtigt. Det kan meget vel ske igen.
Det er derfor en klog strategi, at optimere dit website tilstrækkeligt solidt og bredt til, at du får gode resultater i alle de store søgemaskiner. Skulle der så ske ændringer i markedet, så er du ikke afhængig af kun at være godt placeret i Google.
Det er klart, at når du skal benchmarke dine nuværende resultater, så er Google den absolut vigtigste søgemaskine at se på – i hvert fald i Danmark. Men det kan som sagt ændre sig med tiden. Benchmarking skal altid løbende tilpasses virkeligheden omkring én.
I nogle lande er Google slet ikke dominerende. Det gælder f.eks. i Japan, hvor det altid har været Yahoo der har haft førertrøjen på, i Kina hvor det er den lokale søgemaskine Baidu der rykker mest, og i Rusland hvor Yandex har været førende på markedet længe.
Skriv en kommentar