Hvordan lancerer jeg bedst mit nye website?
I forhold til søgemaskiner skal du gøre følgende:
- Gør dit website entydigt tilgængeligt
Det første er naturligvis at få dit website online, så alle kan besøge det i hele verden via en almindelig browser. Hvis ikke du eller dine leverandører har gjort noget specifikt for at forhindre det, burde søgemaskiner så også kunne læse dit website.Der kan dog være forskellige tekniske forhindringer for søgemaskinerne, som almindelige brugere ikke lige ser. Dem skal du sørge for reduceres, så meget som overhovedet muligt.
Du kan læse meget mere om alle de mange tekniske detaljer, som det er klogt at få på plads i f.eks. min bog SEO 2.0.
Hvis du bruger et standardiseret og hosted system som f.eks. Scannet, DanDomain eller Redpitt, så kan du ikke selv ændre på alle de tekniske forhindringer for søgemaskinerne, der kunne være, men må i stedet stole på, at leverandøren har nogenlunde styr på det. For de tre nævnte leverandørers vedkommende har de styr på de vigtigste ting, og det er der heldigvis også mange andre der har.
Er du i tvivl i forhold til et publiceringssystem du overvejer at bruge, så forsøg at finde troværdige referencer og omtaler, der kan give dig de rigtige svar i forhold til dette.
- Skriv nogle gode tekster
Gode tekster er tekster, der først og fremmest tilfredsstiller de mennesker, der læser dem, og får dem til at gøre det, du nu engang gerne vil have dem til. Sekundært kan du optimere dem så godt som muligt til søgemaskinerne.Optimering af teksterne på dine sider handler først og fremmest om, at bruge de ord i dine tekster, som din målgruppe faktisk bruger for at finde den information der er. For eksempel nytter det ikke noget at du beskriver dine ”EDB maskiner” fint, når folk faktisk søger efter ”computere”.
Det er vigtigt at dine keywords bruges i både overskrifter, sidens TITLE, ALT-tekster (hvis der er billeder) og META-tags.
Jo flere sider du har med forskelligt indhold og fokus på forskellige varianter af de keywords, som din målgruppe faktisk bruger for at finde det du tilbyder, jo bedre.
Om det er dig selv eller for eksempel dine brugere – i debatter, blog- eller produkt-kommentarer – der skriver teksterne er i princippet lige meget. Det vigtigste er, at dine tekster er originale. Dvs. at de ikke findes på alle mulige andre websites.
- Få nogle til at linke til dig
Jo flere, og jo mere populære, websites du kan få til at linke til dig jo større synlighed kan du potentielt set opnå i søgemaskinerne. Du kan få svar på dine spørgsmål om linkbuilding længere fremme i bogen.
Hvis du har alle tre punkter godt optimeret, så burde du også gerne se fine resultater.
Skriv en kommentar