Hvad er de vigtigste faktorer for gode rankings i søgemaskinerne?
De vigtigste faktorer for, om dit website ranker i søgemaskinerne kan lidt forsimplet opsummeres i følgende tre punkter:
- Webarkitektur
Selve opbygningen af dit website (domænenavn(e), URL-strukturer, kodning, valg af publicerings-teknikker, informationsarkitektur osv.) er det fundament som hele din søgemaskineoptimering bygger på. I værste fald kan websites opbygges således, at søgemaskinerne næsten eller slet ikke kan finde rundt på det eller læse indholdet. I bedste fald understøtter webarkitekturen de mål, du har med din SEO. Dette punkt handler således både om, at fjerne forhindringer, samt at udnytte mulige fordele optimalt. - Tekster
De tekster du skriver på dine sider, i overskrifter, billedtekster, TITLEs og META-data har som regel afgørende betydning for, hvordan du ranker og på hvilke keywords. Masser af sider med gode optimerede tekster øger, sandsynligheden for, at du dukker op på flere af de keywords, som din målgruppe bruger for at finde det du udbyder. - Links
Links fra andre websites er en af de absolut vigtigste faktorer. Søgemaskinerne vægter links fra andre websites til dit enormt højt. Mange mener for højt. Men sådan er det. Links fra websites, der selv har mange links, som peger på dem, tæller mange gange mere end links fra mindre populære websites.
De interne links på dit website har også en stor betydning for, hvor let det er for søgemaskinerne at finde rundt på sitet, samt hvordan de opfatter de forskellige sider. De sider du linker mest til, vil de normalt opfatte som mest prominente.
Også links fra dit website til andre relevante websites har en betydning i søgemaskinerne. Så vær ikke bange for at linke til relevante kilder, som dine brugere kan have gavn af – typisk andre autoriteter indenfor dit område, som kan underbygge den viden de får fra dig. Det kan f.eks. være leverandører, forskning, nyheder etc.
Skriv en kommentar