Hvordan finder jeg en god SEO-leverandør?
Det er lidt ligesom, når man skal finde andre vigtige leverandører. Du skal undersøge markedet godt og forsøge at sætte dig så godt som muligt ind i de forskellige leverandørers kvalifikationer.
Den bedste måde at tjekke en SEO-leverandørs kvalifikationer på er ved, at undersøge hvad andre branchefolk og kunder siger om dem. Søg lidt rundt på Nettet eller spørg nogle af deres tidligere eller eksisterende kunder.
Når du har sikret dig, at de leverandører du har kig på kan det, de skal kunne i forhold til de udfordringer du står med, så er næste skridt at tage en snak med dem. Alt efter hvor omfattende et engagement du er ude efter, så er det meget vigtigt at kemien passer.
Hvis ikke du oplever en god dialog med dem du snakker med, så bør du vælge nogle andre. Om det er dig eller dem der er ”noget galt med”, det er sådan set lige meget – kemien skal passe!
Jeg vil anbefale at du altid vælger en leverandør, der forklarer dig tingene på en måde, som du kan forstå. Hvis det de siger lyder som det rene volapyk for dig, er det ikke et godt tegn.
Jeg vil også anbefale at du forlanger 100% gennemsigtighed i forhold til det, SEO-firmaet skal lave for dig. Du skal vide hvad de gør ved dit website, og hvorfor de gør det. Og de skal være helt ærlige overfor dig i forhold til, hvilken risiko der kan være ved de tiltag, de foreslår.
Jeg siger ikke at du aldrig skal løbe nogen risiko og altid følge søgemaskinernes guidelines til punkt og prikke, men du skal være sikker på det er nødvendigt at løbe den anbefalede risiko for det er i sidste ende dig og din virksomhed, der skal betale prisen, hvis det går galt.
Karsten Madsen skriver
Når I skriver 100% gennemsigtighed hvad mener I så med det? Skal timerapporter og to-do lister også sendes til kunden løbende?
Mikkel deMib Svendsen skriver
Det kommer an på hvad der aftales med kunden. Rapportering tager jo også tid, og al den tid en rådgiver bruger for en kunde er der jo kun en til at betale. Så i sidste ende er det op til kunden hvor detaljeret rapportering de ønsker.
Det afgørende er, at du som kunde ikke bør blive nægtet adgang til informationer om hvad der gøres og hvorfor.