Hvad er ”uetisk SEO”?
Kort sagt: Det er en skrøne, som nogle af de ”SEO eksperter”, der ikke er så dygtige til deres fag har forsøgt at ”sælge”, for at forhindre andre (altså de ”uetiske”) i at slippe af sted med deres effektive metoder.
Der findes efter min mening ikke uetisk SEO. Der findes ekstreme former for SEO, som kan være ulovligt – f.eks. hacking af websites for at skaffe links. Der findes typer af SEO strategier, som er mere risikable end andre. Og der findes teknikker, som kan skade uskyldige på en måde, som ikke er forsvarlig, men uetisk synes jeg grundlæggende ikke man kan sige at det er.
Dybest set handler SEO, som så meget andet markedsføring om at opnå nogle mål indenfor nogle givne rammer. Dette vil jo så altid være på bekostning af nogle andre virksomheder, der sikkert ender med at sælge mindre fordi du sælger mere, men sådan er konkurrence jo nu engang.
SEO-virksomheder kan være etiske eller uetiske i den måde de behandler deres kunder på. Det er forretningsetik, og det er noget helt andet end SEO-etik.
Når det kommer til forretningsetik, synes jeg altid, det kan betale sig at vælge samarbejdspartnere, der har en høj etik, og som synes, at det er en helt naturlig ting at behandle andre folk ordentligt og i øvrigt holde de aftaler man laver.
Skriv en kommentar