Er der nogen risici ved søgemaskineoptimering (SEO)?
Ja, der er bl.a. den risiko, at dit arbejde ikke bærer den forventede frugt. Sådan er det med al markedsføring – ja, med al forretning, for den sags skyld. Det kan der være flere årsager til.
Hvis du markedsfører dig meget aggressivt i søgemaskinerne, øges risikoen for at søgemaskinerne bliver trætte af dig, så dit website til sidst bliver gjort helt, eller så godt som, usynligt i søgemaskinerne. Hvis du forsøger at trænge igennem et meget hårdt marked, så kan det dog nogle gange være en nødvendig risiko at løbe.
Du skal naturligvis aldrig løbe større risici end det er absolut nødvendigt, og du skal altid kunne leve med de negative konsekvenser, hvis det skulle gå galt. Så er det i øvrigt en god ide, at have en gennemtænkt backup plan.
Selv hvis du ikke er så aggressiv i dine SEO-strategier, og i det store og hele følger søgemaskinernes guidelines og regler, så er der stadig en risiko.
Den mest almindelige risikofaktor er, at der bruges for få ressourcer på SEO til at opnå synlige resultater. Der er ikke meget værdi i, at få løftet dit website op fra side 100 i Google til side 50, selvom det på papiret ligner en 50 % forbedring. Der er stadig ingen, der finder dig.
Der er også altid en risiko for, at der sker fejl hos søgemaskinerne, dig eller din web-leverandør, som gør at dit website ryger ud af Google i kortere eller længere tid.
Gennemtænkte strategier, en omhyggelig udførelse og gode backup planer kan være med til at reducere alle risici væsentligt.
Skriv en kommentar