Hvordan optimerer man ”produkt feeds” fra underleverandører?
Problemet med produkt feeds er, at de tekster du får er de samme som alle andre, der bruger det pågældende feed også får. Da der således er tale om helt identiske tekster er der en meget stor risiko for, at dine sider bliver filtreret ud af søgemaskinerne, fordi søgemaskinerne allerede kender til masser af andre sites, der også bruger dem.
For at øge sandsynligheden for, at du kommer til at ranke godt på de produktnavne, som du får leveret i et feed med standard tekster, så kan du gøre en eller flere af nedenstående ting:
- Skaffe flere og bedre links end alle de andre, der bruger de samme tekster. Hvis du kan gøre lige din version mere populær, så er der en god chance for, at det er din version søgemaskinerne beholder, og de andres der ryger ud.Det er bare ikke særlig ofte, at det realistisk set kan lade sig gøre – og næsten aldrig på kort sigt. Og hvis der allerede er mange sites, der bruger teksterne, er det naturligvis ekstra svært.
- Omskriv produktteksterne. Dette kan naturligvis ikke i praksis gøres i hånden, hvis det er store datasæt. Mange gange er der jo tusinder eller millioner af produkter i et produkt-feed, men det kan gøres automatisk. Der findes flere forskellige teknikker til automatisk omskrivning af tekster. Der strækker sig fra helt simple ord-ombytninger over såkaldte ”Markov kæder” til mere intelligente former for så godt som originale tekster. Men det er et stort samt teknisk og redaktionelt meget krævende arbejde, så det er ikke altid, at det kan betale sig eller i praksis lade sig gøre.
- Tilføj mere tekst til produktsiderne. I stedet for at omskrive teksterne kan du også tilføje noget mere tekst og dermed gøre den samlede tekst på produkt-siderne mere unik. Der er mange muligheder for at tilføje tekster. De mest almindelige metoder er enten at åbne op for brugerkommentarer (en funktion du så evt. også kan bruge selv eller sætte noget billig udenlandsk arbejdskraft på at bruge), eller at finde nogle datakilder, som du automatisk kan inkludere.Det at finde brugbare datakilder for lige dit marked kan være en stor udfordring. Et par af de Open Source kilder, som mange gennem tiden har brugt, er Open Directory Project (ODP/dMoz) og Wikipedia. En del har også trukket på data fra de store sociale netværk, søgemaskiner og andre store datakilder, der har noget relevant tekst til alle dine produkter. Det er naturligvis ikke alle kilder, som du lovligt bare kan bruge løs af. Så tjek det inden du går i krig med den slags, så du ikke pludselig ender med en stævning for brud på andres ophavsret.
- Fokuser på produktkategorierne i stedet for alle de individuelle produkter. Til disse kategorier skriver du så helt manuelt nogle optimerede beskrivelser, som er unikke.
Du kan som en del af denne strategi vælge helt, at udelukke de individuelle produktsider i søgemaskinerne.
Skriv en kommentar