Der kan da ikke være nogen fare ved links, kan der?
Jo, der kan godt være en fare ved links.
- Der kan for det første være den fare, at du bruger en masse tid på nogle links med meget lille værdi. Det er spild af tid.
- Hvis alle dine links eller de fleste af dem kommer fra websites som søgemaskinerne opfatter som meget dårlige (f.eks. websites med ulovligt indhold eller websites, der opfordrer til ulovligheder, terror eller vold), kan det også havde en skadevirkning. Det kan søgemaskinerne opfatte negativt, hvilket kan gøre det sværere frem for lettere at ranke godt.
- Hvis dine links udvikler sig på en, for din branche, helt unaturlig måde – for eksempel ekstremt hurtigt eller for mange af en bestemt slags – så kan det også skade.
- Hvis du køber links, og søgemaskinerne finder ud af det, så kan det også skade.
- Hvis du ”manipulerer” dig til links på måder, som søgemaskinerne opfatter som ”unaturlige”, kan det også give bagslag.
- Hvis du bygger links alt for ensidigt – for eksempel udelukkende, eller hovedsageligt, via tilmelding til kataloger – så kan hele din linkstrategi falde fra hinanden, den dag søgemaskinerne dropper lige præcis den type sites, og det har de gjort med jævne mellemrum.
Nu kommer det til at lyde frygteligt farligt at bygge links. Det er det nu ikke. Der sker normalt ikke noget alvorligt ved, at du får et par dårlige links ind imellem, eller at du tilmelder dig nogle kataloger. Det er helt naturligt. Nogle vil endda argumentere for, at det ligefrem er godt, da det netop er meget naturligt.
Det, der er noget skidt, er, hvis dine links er for ensidige og af en karakter, som søgemaskinerne ikke bryder sig om – herunder ovenstående eksempler.
Skriv en kommentar