Hvordan kan jeg få andre websites til at linke til mit?
Der er mange forskellige metoder du kan bruge til at få andre til at linke til dig. Nedenfor følger nogle af de typer af metoder, som jeg kan anbefale, at du overvejer at bruge.
- Lav et godt website med masser af fedt og originalt indhold
Hvis det website, du laver, er rigtig godt og bidrager med noget nyt som folk i din målgruppe kan lide, så vil der også helt naturligt opstå en del links til det. Folk linker spontant til gode ting på nettet. Dette er sjældent nok til at opnå en tilstrækkelig linkpopularitet, men det er en god start og er det bedste grundlag, at arbejde videre på. - Få venner og bekendte til at linke til dig
Få alle dine venner og bekendte, familie, samarbejdspartnere, leverandører, investorer, foreninger du er med i og alle andre, som du har en mere eller mindre direkte kontakt til, til at linke til dig. De er som regel allerede motiverede og i alle fald lettere at overbevise, end folk der slet ikke kender dig. - Tilmelding til kataloger
Der findes et utal af kataloger, man kan tilmelde sit website til. Langt de fleste har slet ingen værdi, men de bedste af dem, de mest prominente og veletablerede kataloger, er stadig gode at få et link fra.Du kan se en liste over mange kataloger, både danske og udenlandske, som du kan overveje at tilmelde dig her: http://www.amino.dk/wikis/erhverv/tekstlink.aspx
- Deltagelse i online communities og sociale medier
Jeg anbefaler meget, at du deltager aktivt i relevante online communities, debatter, blogs og sociale medier som Twitter, Facebook og MySpace. Mange af disse steder kan du få direkte links til dit website via din profil, og/eller de indlæg du skriver. Dertil kommer, at mange der ser de ting du skriver, vil sende det videre til andre eller selv linke til det. - Link baits
Link baits er en betegnelse for indhold, der skabes med det primære formål at få folk til at linke til det.Mulighederne for at skabe effektive link baits er uendelige. Det handler om at skabe noget, som folk enten synes er så fantastisk, ækelt, skræmmende, morsomt, nyskabende eller provokerende, at de bare må fortælle andre om det og linke til det.
Link baits publiceres ofte på blogs. Har du sådan en, er det et godt sted at lancere link baits. Men har du ikke en blog, gør det ikke noget, så placerer du det bare på en almindelig side på dit website. Det vigtigste er, at du får gjort opmærksom på at det findes, så folk opdager det og begynder at sprede det til andre.
Nedenfor følger en lille håndfuld ideer til link baits, du kan bruge som inspiration i udviklingen af dine egne:
- Lav nogle fede (og gerne originale eller bare bedre) tools.
- Lav et godt og gratis browser plug-in eller Word Press theme.
- Giv noget andet værdifuldt væk gratis. Det kan være, du har noget, som koster dig ganske lidt, men som har en stor værdi for andre.
- Lav en sjov film, et billede eller en tegning eller lav en samling af dem fra andre sites indenfor et bestemt emne. Det kunne f.eks. være billeder af alle de mest groteske pissoirs, af de grimmeste tyske kvinder eller de tykkeste katte. Mulighederne er uendelige, og alt materialet til den type lister findes på nettet.
- Lav en ”10 gode grunde til, at …” liste. Den kan være brugbar, sjov eller provokerende. Det vigtige er, at den tiltrækker sig opmærksomhed.
- Lav en undersøgelse af noget ingen andre har undersøgt før og publicer resultatet.
- Brok dig højlydt over et eller andet. Folk elsker eller hader brok og linker gerne til folk, der brokker sig.
- Du kan øge effekten af ”brok” ved at kritisere noget, hvor der er en meget højtråbende gruppe af dedikerede ”fans”. Gode eksempler er f.eks. feminister, religiøse fanatikere, vegetarer og Open Source- og Linux-entusiaster.
- Køb af links
Ligesom du kan købe al mulig anden form for markedsføring, kan du naturligvis også købe et almindeligt tekst-link på mange websites.Det strider dog mod søgemaskinernes guidelines, at købe links med det formål alene at øge din linkpopularitet. Så hvis du vælger at købe links, skal du dels gøre det på en måde som søgemaskinerne ikke så let kan opdage og dels acceptere den risiko der i større eller mindre grad vil være. Jeg anbefaler, at du helt holder dig fra at købe links i de mange link-netværk, der findes.
- Link konkurrencer
Det kan være meget effektivt at lave link-konkurrencer, hvor folk kan vinde et eller andet fedt, hvis de linker til dig. Det afhænger meget af, hvad du kan tilbyde i præmie, og hvor godt du kan markedsføre konkurrencen.Det er vigtigt, at du ikke markedsfører en sådan link-konkurrence med reference til, hvor godt alle disse links vil være for dig i søgemaskinerne. Søgemaskinerne hører nemlig også om den slags, og hvis de hører om din kampagne, så risikerer du, at alle de dejlige links, din konkurrence kan give, ingen værdi får.
Skriv en kommentar