Hvad er forskellen på PageRank og linkpopularitet?
PageRank er to ting:
- En algoritme til beregning af linkpopularitet, som stifterne af Google opfandt, mens de stadig gik på Stanford Universitetet i Californien.
- Et brand, som Google i dag bruger i bredere forstand til at forklare, hvordan de kvalitetsvurderer websites. Den måde, varemærket PageRank bruges på, hænger ikke helt sammen med det tekniske patent PageRank, og den måde det faktisk anvendes af Google i dag.
Google anvender i dag langt mere avancerede metoder til analyse af links, end det er beskrevet i det oprindelige patent PageRank.
Den PageRank værdi, du kan se i for eksempel Googles Toolbar, er meget upræcis og giver ikke et særlig sandfærdigt billede af Googles faktiske vurdering af dine sider. Den skal således tages med et gran salt.
Du bør aldrig vurdere et website alene på baggrund af PageRank. Jeg anbefaler normalt, at du ser på PageRank sammen med antallet og kvaliteten af de faktiske links til dit website.
Skriv en kommentar