Hvordan finder jeg mine konkurrenter i søgemaskinerne?
Udgangspunktet er de keywords, som din målgruppe bruger for at finde det du og dine konkurrenter nu engang tilbyder. Dem har du forhåbentligt allerede styr på. Ellers skal du starte med at få det.
Herefter er det sådan set bare, at søge på alle dine vigtigste keywords og så se hvilke websites der dukker op i toppen af søgeresultaterne. Det er dine konkurrenter!
Det er muligt, at du i toppen af søgeresultaterne vil finde websites, som du slet ikke synes er dine ”rigtige” konkurrenter. Måske sælger disse helt andre produkter eller ydelser, som ganske vidst er relevante for de samme keywords, eller fordi du oplever dem som helt uden for din liga, fordi er de meget mindre, men det er de! I konkurrerer nemlig om den samme plads i søgeresultaterne på de samme keywords. Så i søgemaskinerne er i pr. definition konkurrenter selvom, at det ikke er på jeres produkter.
På SEO Supporten har vi lavet det vi kalder en ”Konkurrent Hitliste”, hvor vi automatisk laver en prioriteret liste over dine vigtigste konkurrenter. Listen er baseret på din og konkurrenternes samlede gennemslagskraft på alle dine udvalgte keywords. Det er dels lidt lettere end at gøre det i hånden, og så får du samtidig en vurdering af, hvilke af konkurrenterne der er mest synlige på dine keywords samlet set.
Her er et lille udsnit af den (denne er lavet for den finansielle branche)
Skriv en kommentar