Skal jeg bruge entals- eller flertalsformen af mine keywords?
Det kommer an på hvad din målgruppe søger på, og det er bestemt ikke altid lige til at gætte sig til. Lad os prøve at se på nogle eksempler.
Ved hjælp af Google Trends, kan du sammenligne to eller flere ord og se hvor meget, der ifølge Google søges på dem over tid. Du kan så yderligere filtrere på land og region. Jeg har naturligvis valgt Danmark i nedenstående eksempler.
Du finder Google Trends her:
Det første eksempel ser faktisk helt logisk ud. Folk søger klart mest på entalsformen af ”computer”. De skal sikkert for det meste også bare have en enkelt en af slagsen. For god ordens skyld har jeg medtaget både den danske og den engelske flertalsform.
Det næste eksempel viser så, at det ikke altid er helt så logisk. Får når folk søger efter en ”buks” (den korrekte entalsform af ”bukser”), så søger langt de fleste på flertalsformen, selvom de sikkert bare skal bruge et enkelt par. Ingen andre end lidt ældre herreekviperingsekspedienter kunne finde på at bruge entalsformen ”buks”.
Det sidste eksempel i denne omgang er ordet ”rejser”. Her bruger de fleste også flertalsformen (rejser), selvom de kun skal have en enkelt rejse – på trods af at entalsformen (rejse) bestemt ikke klinger ligeså underligt og gammeldags som ”buks”.
Du kan bruge Google Trends til at teste andre ord i forhold til hinanden, så du kan vælge den form eller variant af dine keywords, som faktisk bruges mest, forudsat, naturligvis, at du har tillid til at du kan komme til at ranke på det. Læg i øvrigt mærke til det store fald i rejsesøgninger i 2008 i forhold til tidligere år.
Skriv en kommentar