En fremtidssikret hjemmeside
Det er ikke nok at du har en hjemmeside, som er flot og velfungerende i dag. Udviklingen på nettet går så hurtigt, at den måned for måned vil miste sin gennemslagskraft og synlighed i Google, hvis den ikke løbende udvikles.
Og nej, det er ikke bare et spørgsmål om at holde dit CMS og eventuelle plugins opdateret. Der skal løbende nyudvikling til i takt med at bl.a. Google stiller nye krav og gør nye features tilgængelige.
Har du har en plan for hvordan din hjemmeside løbende holdes up-to-date? Følger ny-udvikling med i den pris du allerede betaler, eller koster det ekstra? Og hvor meget?
Hvorfor er ny-udvikling så vigtigt?
Hvis du allerede har en hjemmeside som du er glad for så kan jeg godt forstå, hvis du stiller spørgsmålstegn ved hvorfor ny-udvikling skulle være så vigtigt.
Men forklaringen er faktisk meget enkel.
I forhold til dine kunder så ændrer deres vaner og forventninger til en hjemmeside sig løbende. F.eks. var der for bare få år siden ikke så mange der handlede via deres mobiltelefon – i dag gør de fleste det. Og det som for få år siden blev oplevet som en nogenlunde hurtig hjemmeside, opleves af de fleste i dag, som alt for langsomt.
I forhold til Google ændrer de løbende på de krav der stilles til hjemmesider, nye features tilbydes og der sker ændringer i den måde de crawler, indekserer og ranker hjemmesider på. Indenfor de sidste få år har vi f.eks. oplevet store ændringer i struktureret data (Schema), hastighedskrav, indholdskrav og det mobiloptimerede format AMP.
Fælles for både dine kunder og Google er, at hvis du udnytter de nye muligheder der løbende opstår, så får du også gevinsten af dem. Det giver større synlighed i Google og flere konverteringer af besøgende til leads eller nye salg.
Og det kræver udvikling!
Hvad koster nyudvikling?
Prisen for nye features på din hjemmeside er meget afhængig af hvilke elementer der er tale om og hvordan din hjemmeside er opbygget, hvem der står for udviklingen og hvilke aftaler du har om ny-udvikling.
Laver du selv din hjemmeside? Har du købt en færdig løsning, eller har du en abonnements-baseret og hostet løsning?
Hvis du har lavet din hjemmeside selv – eller har haft en ven til at hjælpe dig, så er det også dig selv der skal sørge for at udvikle de nye ting. Det koster kun din egen (og måske din gode vens) tid.
Spørgsmålet er så, om du kan finde ud af det. Har du helt styr på hastigheds-optimering, struktureret data og AMP? Og hvad med Voice Search, digitale assistenter, Ai og de mange nye og stadigt mere komplekse features fremtiden vil bringe?
Hvis du har fået lavet din hjemmeside af et webbureau, så vil du normalt skulle have fat i dem igen, hvis du skal have nye features implementeret. Du har betalt for den hjemmeside du har – ikke for alle fremtidige forbedringer. Det er helt fair.
Men det kan til gengæld også blive meget kostbart. Alene hastighedsoptimering af en hjemmeside kan hurtigt løbe op i 20-30.000 kroner – eller endnu mere. Implementering af AMP eller udvidelse af struktureret data, kan koste mindst lige så meget. Vi har desværre oplevet mange virksomheder, hvor nye features som var ønsket – og nødvendige for at opretholde synligheden i Google, blev så dyre at det ikke kunne lade sig gøre at gennemføre.
Hvis du har en abonnements-baseret løsning som DanaWeb, DanDomain eller Waimea Business, så kan du ikke selv udvikle nye features. Det er standardiserede løsninger, hvor du er afhængig af den udvikling leverandøren laver.
Det gode er at du derfor, som regel, ikke skal betale ekstra for nye features der implementeres på din løsning. Hvis f.eks. systemets hastighed forbedres, eller der udvides med AMP-format eller struktureret data, så vil det normalt være med i den faste pris du allerede betaler.
Problemet er så til gengæld, at du er helt afhængig af hvilke features din leverandør vælger at opdatere deres system – og dermed også din hjemmeside med.
Hvad følger med i din abonnements-baserede hjemmeside?
De fleste abonnements-baserede hjemmesider lider desværre af alvorlige mangler, som allerede er en standard – som f.eks. detaljeret struktureret data i Schema-format, Social META-data og AMP.
Jeg kan derfor godt frygte, at det med tiden vil blive endnu værre, når flere nye features og krav fra Google bliver en realitet. Og det gør det! For selvom det kan være svært at spå om fremtiden, så er en ting helt sikkert – udviklingen stopper ikke.
Google bliver ved med at udvikle sig og dine kunders forventninger følger med. Hvis ikke din hjemmeside udvikles i samme takt vil du sakke bagud, miste synlighed og gennemslagskraft i dit marked.
Spørg din leverandør hvilken sikkerhed du har for at nye features – som nævnt ovenfor, bliver implementeret på din hjemmeside.
Vi følger markedet meget nøje og holder os opdateret omkring de nye features som forbrugerne og Google forventer. Og som en af de meget få leverandører i markedet for abonnements-baserede hjemmesider sørger vi for, at alle Waimea Business hjemmesider løbende får implementeret alle de vigtige nye features.
Overvejer du en ny og bedre hjemmeside? Så er du meget velkommen til at kontakte os for en helt uforpligtende snak på telefon: 70 22 80 82, info@waimea.dk eller via kontaktformularen nedenfor.
Skriv en kommentar