Danske webshops er for langsomme!
En ny undersøgelse fra sikkerhedsvirksomheden Digicure viser, at Danske webshops i gennemsnit er blevet 38% hurtigere i løbet af de sidste 2 år – fra 3,64 sekunder for 2 år siden til 2,24 sekunder i dag. Og det er da bestemt en positiv udvikling. Det er bare ikke nok!
Digicure udtaler, at et website bør loade på under 2 sekunder. Det er desværre ikke hele sandheden. Faktisk bør et website i dag loade Above The Fold (ATF) indhold på under 1 sekund på mobile enheder.
Det er Googles officielle anbefalinger, og hvis dit website ikke lever op til dette, så vil det (alt andet lige) have sværere ved at ranke i Google, når de mange mobilbrugere søger efter dine produkter!
Hvorfor er det så vigtigt, at et website loader hurtigt?
Spørgsmålet er måske lidt dumt, for vi ved jo alle sammen godt, at et hurtigt website er meget federe at bruge end et langsomt. Ja, ofte forlader vi simpelthen et website før det er loaded færdigt, hvis det er alt for langsomt. Og det har konsekvenser!
Amazon har udtalt, at når hastigheden på deres website stiger med 0,1% øger det deres omsætning med 1%. Og det er meget for en milliardforretning som deres. Google har udtalt, at hvis deres søgemaskine er blot 0,4 sekunder langsommere, end normalt, så mister de 20% af trafikken. Det er dramatisk.
Alt dette, og mange flere fornuftige detaljer om hastighed, kan du læse i denne artikel i Finans.dk i går, hvor også Digicures undersøgelse af webshops hastighed omtales.
En load tid på 1 sekund er svær at opnå
Lad det være sagt med det samme – at opnå den af Google anbefalede loadtid på under 1 sekund for mobile brugere, er bestemt ikke let. Som regel vil mindst 600 ms går på at forbinde til det mobile netværk, lave DNS opslag og foretage TCP handshake. Så er der kun 400 ms tilbage til at loade siden. Det giver blot 200 ms til at serveren kan levere den og 200 ms til, at browseren kan rendere den.
Hele websiden behøver ikke, at loade på under 1 sekund for, at leve op til Googles anbefalinger. Det afgørende er, at above the fold indhold gør det – altså det første indhold man ser uden at scrolle ned på siden, så brugere hurtigt kan se om han eller hun er landet det rigtig sted og begynde at forholde sig til indholdet.
Og netop dette er en meget vigtig pointe, som jeg synes Digicure helt overser – eller i hvert fald ikke nævner i deres udtalelser til Finans.dk.
Det er med andre ord ikke nok bare at måle hele websidens hastighed – det er også meget vigtigt at måle, hvor hurtigt det første indhold vises.
Start med at måle hastigheden på dit website
Når du skal igang med at optimere hastigheden på dit website er første skridt, at måle hvor hurtig, eller langsom, det faktisk er i dag. Det findes der mange værktøjer, som kan hjælpe dig med, men to af de bedste og gratis af slagsen er:
Specielt det første tool er interessant – af flere grunde.
For det første viser det hvordan Google opfatter dit websites hastighed på både desktop og mobil. Testen giver dit website en score på mellem 0-100 – hvor 100 er bedst. Du bør meget gerne have en score i toppen af 80’erne – og gerne i 90’erne.
Det er samme type analyse Google anvender, når de i forhold til rankings skal vurdere hvor hurtigt dit website er. Så hvis du får en god score i Google PageSpeed Insight, så vil du sandsynlighed også have bedre chancer for at ranke godt.
For det andet, så får du med Google PageSpeed Insight ikke bare en vurdering af, hvor hurtigt dit website er, du får også helt konkrete tips til, hvordan du kan forbedre hastigheden på dit website.
Pingdom Tools fungerer lidt anderledes end Google PageSpeed Insight. Med dette værktøj måles den faktiske respons fra din webserver og du kan følge med hvilken hastighed alle de forskellige elementer på din side indlæses. Det kan være til utrolig stor hjælp i forhold til at finde ud af, hvilke elementer det er, som skaber de største flaskehalse i hastigheden.
Hvordan optimerer du hastigheden på dit website?
Der er ekstremt mange faktorer som kan påvirke, hvor hurtigt dit website er. Mange flere end jeg har mulighed for at gennemgå og komme med anbefalinger på her, men du kan groft sagt opdele dem i to grupper:
- Server side
- Client side
På server-siden kan en overbelastet server, tunge (eller for mange) opslag i bagvedliggende systemer og eksterne kilder, langsomme databaser eller dårlige netværksforbindelser være med til at gøre dit website langsommere.
Med både Google PageSpeed Insight og Pingdom Tools kan du få indikationer på om du har problemer her. Hvis det er tilfældet, så skal du have fat i dem der administrere din server og de systemer der ligger bagved websitet. Tag en snak med dem og gør dem klart, hvor vigtigt det er – og hvorfor, at hastigheden forbedres.
På klient-siden – det vil sige alt det som sendes til brugerens browser, kan der også være mange ting, der kan gøre dit website langsommere. Noget af det som vi oftest oplever er tunge billeder, unødig klumpet kodning og mangel på ordentlig komprimering af HTML, CSS og JavaScript.
Alle dele af det indhold som sendes til brugerne – kode og objekter, skal omhyggeligt optimeres og alle overflødige elementer elimineres.
Men for at opnå, at indholdet above the fold vises hurtigt nok – og altså helst på under 1 sekund, skal der mere til. Det sværeste i denne øvelse er som regel, at sikre, at der ikke er noget som forhindre, at det øverste af siden vises hos brugeren, før alting er indlæst. Ofte vil der være eksterne JavaScript- eller CSS-filer som indlæses i toppen af siden, men hvis de forhindrer, at det øverste af siden kan vises når den er hentet, kan det være et problem.
Der er desværre ingen standard-løsninger på ovenstående udfordringer med hastighed. Du bliver nødt til at tage det skridt for skidt – element for element, med dine udviklere og system-administratorer.
Kom igang med hastighedsoptimeringen i dag!
Der er intet nyt i at hastighed er vigtigt. Der er heller intet nyt i, at hastighed påvirker hvor godt du ranker i Google. Faktisk var det helt tilbage i 2009, at Google officielt meldte ud, at hastighed nu var en direkte rankingfaktor. Og selv før det havde det en (omend lidt mere indirekte) betydning.
Det er heller ikke specielt nyt, at Google anbefaler, at websider skal loade above the fold content på under 1 sekund for mobile brugere. Faktisk kom Google med denne opdaterede anbefaling helt tilbage i 2013.
Men hvorfor helvede er danske websites så fortsat så pokkers langsomme?
Ja, undskyld jeg bander, men det er altså for sløvt! Det kan ikke være rigtigt, at vi efter så mange år med en viden om, hvor vigtig hastighed er, stadig skal trækkes med websites der er alt for langsomme!
Jeg ved godt, at der er mange virksomheder, der igennem de seneste år har haft fokus på hastighed, som det også fremgår af Digicures undersøgelse. Og det er godt. Men dels er selv deres ambitioner ofte ikke høje nok og endnu værre, så har det store flertal af virksomheder slet ingen – eller alt for lille, fokus på hastighed.
Hvis du synes det er en uoverskuelig opgave at komme igang med at optimere jeres websites hastighed, så hjælper vi meget gerne med det, men uanset om vi hjælper eller du klarer det selv, så kan jeg ikke understrege nok, hvor vigtigt det er, at du får lagt en plan for – hurtigst muligt, at få øget hastigheden på dit website. For hvis ikke du gør, så vil du tabe kunderne og din synlighed i Google til fordel for dem som faktisk tager det her rigtig alvorligt.
Så enkelt er det.
Skriv en kommentar