Bevar optimismen – kom styrket ud af krisen
På trods af at coronakrisen kan virke som en næsten uoverkommelig udfordring for mange virksomheder, kommer der en dag igen, hvor vi får en lidt mere normal hverdag. Vi må bevare optimismen og tro på det bedste.
Danmark vil åbne langsomt op, virksomheder vil kunne operere lidt mere normalt igen og forbrugerne står klar.
Spørgsmålet er om du er klar til det. Mange vil have fået nye vaner og vennet sig til i endnu højere grad at handle på nettet – eller finde dem de vil handle med via Google.
Det stiller skærpede krav til os alle. Både dig der driver en ren internetbaseret virksomhed med webshop, dig som har en mindre lokal servicevirksomhed, store koncerner og alt derimellem.
I dette indlæg vil jeg se lidt nærmere på nogle af de ting du bør overveje at gøre, for at stå stærkere i den nye tid – efter krisen.
Vi oplever optimismen i Danmark
Personligt glæder det mig meget, at mange – på trods denne alvorlige krise, tilsyneladende er optimistiske og ser lys for enden af tunnellen.
Helt konkret oplever vi det både i den kreative udvikling af produkter og services, der sker lige nu og i de stigende investeringer der foretages.
Mange virksomheder er blevet forhindret i at operere på den måde de plejer. Det har tvunget dem til at tænke nyt og det gør rigtig mange heldigvis.
Restauranterne har etableret og forbedret deres takeaway tilbud, “klik og hent” er blevet mere udbredt i mange butikker, flere digitale tilbud er dukket op og mange har haft success med bl.a. online events – frem for de fysiske, som ikke kan lade sig gøre lige nu.
I årevis har vi snakket om ikke det var muligt for læger at afholde virtuelle konsultationer. De fleste var tilbageholdende. Med et slag er de fleste kommet igang. Og det fungerer faktisk helt godt.
Enkelte virksomheder, som f.eks. Benedikte Lennert Christensen’s ginforretning, har gennem online events oplevet en seksdobling af forretningen!
Der findes et fænomen i psykologien som kaldes “Post Traumatisk Vækst” – det er det vi oplever nu. Kriser tvinger os til at tænke nyt og det er – på trods af det tragiske i sundhedskrisen, faktisk godt.
Har du nytænkt din forretning? Har du ændret produkter og services – eller udviklet helt nye? Hvis ikke vil jeg bestemt anbefale at du overvejer det for det gør mange af dine konkurrenter – og konkurrencen skærpes.
Vi oplever også optimismen i forhold til nye investeringer. I vores marked er der mange flere lige nu som vil have nyt website, etablere webshop eller forbedre det site de har og markedsføringen – herunder også SEO, af den.
De nye og forbedrede produkter der opstår, skarpere markedsføring og investeringerne i bedre service, websites og webshops er en styrkelse af virksomhederne. Og det er alt sammen udtryk for både en optimisme, en tro på fremtiden og en sund kamp for at overleve.
Men det er der også brug for. For krisen – og tiden herefter, er bestemt fuld af udfordringer …
Konkurrencen skærpes efter krisen
Den barske virkelighed er, at krisen på en brutal – nærmest Darwinistisk måde renser ud i flokken. De svageste bukker under og tilbage står de stærkeste virksomheder – dem der kunne klare krisen.
Det er meget trist for de virksomheder der ikke klarer sig igennem krisen. Både for ejerne, de ansatte og os alle sammen, som samfund.
Men for dem der overlever bliver udfordringen efter krisen, at konkurrencen er skærpet. Nu skal du i endnu højere grad konkurrere med de stærkeste. De overlevende.
Det er derfor vigtigere nu, end nogensinde før, at du gør hvad du kan for at styrke din forreting, tilpasse den og optimere din website, markedsføring og SEO.
Websites, webshops, digital markedsføring og SEO er vores område. Det ved vi en del om. Så lad os se lidt nærmere på det – og hvad du kan gøre for at komme styrket ud af krisen.
Hvad er formålet med dit website?
Det første og vigtigste spørgsmål er, hvad formålet med dit website er.
For mange mindre, og lokale virksomheder er websitet først og fremmest tænkt som en slags digitalt visitkort. Det som i gamle dage svarede lidt til en annonce i De Gule Sider (som ingen jo bruger mere).
Folk skal kunne finde dig i Google og når de lander på dit website blive overbevist om, at du er den rette leverandør – og så kontakte dig.
Det lyder jo sådan set meget enkelt. Det er det desværre bare ikke helt.
Dit website skal sælge dig godt
Det kræver faktisk en del, at overbevise folk på nettet. Dit website skal give de besøgende tillid til, at du er den rette at handle med. Både design, billeder, opsætning og tekster spiller en væsentlig rolle for resultaterne.
Du skal fremstå troværdig, dine kontaktinformationer skal være tydelige, det skal være let at finde rundt på websitet og teksterne skal flytte folk fra den indledende interesse de kom ind med til at ville kontakte dig.
De tekniske detaljer er i princippet ikke så svære at få helt på plads – en god navigation, en tillidsvækkende design og billeder og tydelige kontaktinformationer. Men mange fejler alligevel på disse grundliggende punkter.
En del sværere er det, at skrive gode tekster. Det er de færreste iværksættere der er gode til selv at skrive. Det er heller ikke let. Særligt hvis teksterne skal skabe den nødvendige tillid – og som sagt, flytte folk fra interesse til handling. Det kan de fleste med fordel få hjælp til.
Vi har altid prioriteret netop gode tekster meget højt i det arbejde vi laver for vores kunder. Derfor har vi ansat rigtig dygtige professionelle skribenter, der både kan skrive korrekt, i mange stile og ikke mindst forstår at skrive så du får flere kunder.
Men selv hvis det er på plads er det ikke nok. Der skal jo også nogle komme nogle potentielle kunder på besøg på dit website. Jo flere jo bedre.
Få mere relevant trafik og kunder
For de fleste er Google en væsentlig kilde til trafik. Både de organiske (ikke betalte) søgeresultater og Google Ads er en mulighed. Men også sociale medier som Facebook, LinkedIn og Instagram, annoncer på websites og nyhedsbreve kan være gode kilder til relevant trafik.
Hvad der helt nøjagtigt virker bedst for lige din virksomhed er meget afhængigt af hvor kunderne er hvordan de finder leverandører. I mange markeder søges der meget, men i enkelte søges lidt mindre og så kan push marketing som annoncer i bl.a. de sociale medier som Facebook have en større effekt.
Men alle disse muligheder har en ting til fælles – konkurrencen er skærpet, det er blevet sværere at trænge igennem og annoncerne kan blive (for) dyre, hvis du ikke ved hvordan du skal optimere dem (godt nok). Det kræver både viden og omhyggelighed.
Og med den øgede fokus krisen har skabt skærpes konkurrencen endnu mere.
Særligt i forhold til den organiske optimering i Google (SEO) er kravene til både teknik, indhold og autoritet blevet meget høje. Selv små fejl, mangler og svagheder kan gøre det svært at trænge igennem og nå til tops i Google.
Det bedste udgangspunkt er et website der både i forhold til teknik, design og indhold lever op til alle de krav både dine kunder og Google har. Men derudover kommer du sjældent udenom også at skulle arbejde løbende med styrkelsen af din autoritet gennem linkbuilding.
Annoncer som Google Ads kan være meget effektive. Men der findes i dag utrolig mange muligheder – dynamiske annoncer, shopping feeeds, alverdens segmenteringsmuligheder og budstrategier. Hvis dine kampagner ikke er sat helt rigtigt op, og løbende optimeres får du ikke nok ud af dem og de ender med at koste for meget.
Uanset hvilke metoder til markedsføring der virker bedst for lige netop din virksomhed er der ingen tvivl om, at du bør have fokus på at forbedre den! Man kommer ikke godt igennem en krise ved at læne sig tilbage og håbe på det bedste.
Også du kan sælge direkte på nettet
Mange virksomheder har oplevet at kunderne forsvinder fra de fysiske butikker og begynder at handle mere online. Coronakrisen har naturligvis flyttet endnu flere kunder online.
Og mange deler vores opfattelse af, at en del af forbrugere nok vil blive hængende efter krisen. De har fået smag for de mange fordele der er ved at handle på nettet, frem for at stå i kø i butikkerne.
Mange virksomheder har – provokeret af krisen, kastet sig ud i at etablere webshops, faciliteter til online servicering af kunderne og digitale løsninger som de måske ikke ellers havde regnet med de skulle igang med. Men det er de så kommet. Og de mange nye gode løsninger vil de naturligvis køre videre med – også efter krisen.
Produkter som mange ikke troede de kunne sælge direkte på nettet, eller services som de kun troede kunne løses off-line har vist sig at fungere helt fint online.
Har du overvejet om en webshop er noget for din virksomhed? Måske har du ikke tidligere troet på, at lige dine varer kunne sælges online – og måske er det heller ikke dem alle som kan, men nogle kan sikkert. Hvis det er tilfældet så bør du absolut komme igang med det. Hellere nu end senere!
Vi har hjulpet mange virksomheder igang med nye løsninger og webshops – ikke mindst mindre virksomheder, der måske troede at det ville blive for kostbart og svært. Men det behøver det bestemt ikke at være.
Større virksomheder bør også styrke deres websites!
Det er ikke kun mindre virksomheder der bliver udfordret af krisen. Mange af de samme ting, som jeg har skrevet ovenfor, gælder også for større virksomheder.
Måske skal internet-strategierne justeres. Måske er det nu I skal have en webshop. Og i alle fald er det nu, at jeres markedsføring og SEO skal styrkes, hvis I vil komme styrket ud af krisen!
Der hvor vi oplever at der ofte kan gøres en del er i forhold til de mange tekniske detaljer på jeres website. I har sikkert allerede nogle gode udviklere eller webbureau, men det er de færreste af dem, der har 100% opdateret i forhold til de krav Google stiller.
Og ja, det er i sandhed også et meget komplekst område og ydermere udfordret af, at de informationer og dokumentaion Google leverer ikke altid stemmer overens med virkeligheden. SEO – kunsten at komme til tops i Google er i høj grad baseret på praktisk erfaring. Og den har vi.
Så jeg vil meget anbefale, at I bruger tiden nu på at få gennemgået jeres website grundigt for at identificere de svagheder, fejl og mangler der er – og får dem rettet. Vi har stor erfaring med dette og vi har en meget klar, konkret og stringent metode til det.
Skal vi hjælpe dig med at komme styrket gennem krisen?
Hvis du på trods af krisens mange udfordringer stadig kan bevare lidt optimisme og har mod på at styrke dit website, din online markedsføring og SEO vil vi rigtig gerne hjælpe dig.
Uanset om du har et lille eller lidt større budget kan vi hjælpe.
Kontakte os på enten telefon: 70 22 80 82, email: info@waimea.dk eller brug formularen nedenfor – så tager vi en uforpligtende snak om dine behov.
Skriv en kommentar