AMP (Google Accelerated Mobile Pages) rapporteres forkert i Google Analytics
På trods af at det er ved at være over et år siden Google lancerede AMP, og at de fortsat har meget fokus på at udbrede dette mobiloptimerede format, så bliver der ved med at være store udfordringer med AMP.
Udover de udfordinger jeg tidligere har beskrevet med den tekniske implementering af AMP og fejl i valideringsværktøjerne, så er der nu også dokumenteret problemer i forhold til Google Analytics.
Heldigvis er der en løsning på disse AMP-problemer, men den er desværre hverken let eller fremtidssikret.
Hvad er problemet med AMP og Google Analytics?
Problemet er helt grundlæggende, at AMP sider (som du muligvis allerede ved) ikke vises på dit domæne, men derimod indlæses fra Googles domæne, som en cachet version af siden.
Det betyder, at besøg på en AMP version af din side og et besøg på den tilsvarende side i original version opfattes af Google Analytics (og andre web analytics programmer) som to forskellige sessions.
Det giver i praksis følgende problemer:
- Unikke brugere vil tælle flere gange – helt op til 4 gange mere end det faktisk er tilfældet
- Når en bruger navigerer fra en AMP side til en almindelige side opfattes det som en ny session, selvom det faktisk er den samme
- Bounce rates vil optræde som højere på AMP-sider på grund af ovenstående session problem
- Besøgende der kommer fra en AMP side til en almindelig side vil optræde i Google Analytics som referral trafik, frem for søgetrafik, selvom det faktisk var via search de fandt siden
Google bekræfter problemet med AMP og Google Analytics
Googles leder af AMP projektet Malte Ubi bekræfter på Twitter, at problemet er helt reelt og at der ikke findes nogen let løsning på det p.t.
Man kan så godt undre sig over, at Google ikke selv har opdaget dette problem noget før og ikke mindst gjort noget ved det. Foreløbigt er de ikke kommet med noget bedre bud på en løsning, end den der beskrives nedefor.
Særlig set i lyset af hvor meget Google ellers gør for at udbrede AMP formatet undrer det mig meget.
Sådan løser du problemerne med AMP og Google Analytics
Christian Oliveira var den første der dokumenterede dette problem omhyggeligt og han har også fundet frem til en løsning, der kan bruges.
Det er dog på ingen måde en særlig enkel løsning, den kræver at du kører SSL, eller opsætter proxy via SSL og den har også en stor svaghed i det faktum, at den ikke virker på Safari.
Så selv med denne løsning vil du fortsat opleve en vis fejl i Google Analytics data for AMP sider.
Du kan læse Christians fulde, meget detaljerede dokumentation og beskrivelse af den tekniske løsning her.
Har du brug for hjælp med AMP implementering?
Hvis du har brug for hjælp med implementering af AMP på dit website, så kontakt os på info@waimea.dk eller 70 22 80 82.
Vi har på baggrund af vores omfattende arbejde og praktiske erfaringer med AMP udviklet en rigtig god løsning, der vil gøre det lettere for dig at få AMP korrekt implementeret på dit website, uanset hvilken platform du benytter.
Skriv en kommentar