De 9 mest almindelige AdWords fejl
Internet marketing folk ved, at det at bruge Goolge AdWords kan være en fantastisk måde at trække trafik til et site på. Siden det kan være meget dyrt at gøre det forkert, er det vigtigt, at din kontostruktur er opsat korrekt første gang, så du opnår den højest mulige ROI.
En dårligt opsat AdWords-konto kan nemt bruge mere, end den indbringer, mens en godt opsat konto, kan holde dit firma beskæftiget med et fornuftigt overskud på AdWords-delen – Det hele handler om, hvor meget du ved om AdWords, og hvor smart du kan administrere dine kampagner.
I dette indlæg vil jeg derfor redegøre for de 9 mest almindelige fejltagelser, folk begår, når de bruger Google AdWords. Undgår du disse fejltrin og benytter dig de forslag jeg kommer med, vil du meget snart være på vej til en succesfuld AdWords-konto.
AdWords fejl #1: Du grupperer ikke dine søgeord korrekt
Google AdWords fungerer sådan, at du kan emneopdele og dermed gruppere dine søgeord. Kig dine annoncegrupper igennem. Jeg vil vædde med, at du kan finde søgeord i disse, som nemt vil kunne brydes op i flere emner.
Gør du det, kan du altså tilpasse de 3 parametre, som Google kigger meget på, ifb. Bl.a kvalitetsresultat: Forventet klikfrekvens, Annoncerelevans og destinationsoplevelse.
AdWords fejl #2: Du bruger ikke de rigtige søgeordstyper
Du ved godt at søgeordstyper er vigtige, ikke? Bruger du dem ikke korrekt, elle endnu værre slet ikke, risikerer du irrelevante annoncevisninger og visninger på søgeord, som du ikke havde forestillet dig, at du skulle sættes i forbindelse med – det er rigtigt!
Lad os lige kigge lynhurtigt på de enkelte søgeordstyper:
- [exact match] = Sætningen skal stå, som det gør i klammerne.
- +modified +broad +match = Ordene, som du sætter plusser foran, skal indgå i den søgeforespørgsel som defineres i Google.
- ”phrase match” = Der må kun komme ord foran og bagved det, som du angiver i citationstegnene – ikke ind imellem.
AdWords fejl #3: Du bruger ikke negative søgeord
-negative –søgeord = Ord, som du tilføjer til din søgeordsliste med negative søgeord, vil du ikke blive vist på. Husk nu at du kan bruge de andre 3 søgeordstyper sammen med negative søgeord. Hvis du er forvirret, så læs dette indlæg.
Fejl #4: Du stoler mere på dig selv end på data
Måske kommer jeg til at træde nogen over tæerne her, men jeg har efterhånden set det alt for mange gange. Beklager, men du skal ikke stole på dig selv!
Sidder du med AdWords har du garanteret prøvet at udarbejde en annonce, som du bliver helt forelsket i – en annonce hvor du tænker: YES! Her ramte jeg virkelig mine pointer. Who cares – hvis ikke dine data siger det samme, så er annoncen ikke god nok.
AdWords fejl #5: Du annoncerer ikke på dit eget brand
Jeg er sikker på, at flere er uenige med mig her. For hvorfor annoncere på sit eget brand, hvis man fylder det meste af side 1 med sine organiske resultater? Det er selvfølgelig fint nok, men der er faktisk 2 ting i det.
Ud over at du øger sandsynligheden for, at besøgende kommer til dit site, mindsker du også risikoen for, at konkurrenter byder på dit brand. Ja, det må de gerne, og gør de det, er det altså dem, der bliver vist øverst på DINE brandsøgninger.
AdWords fejl #6: Du kender ikke dine konkurrenter
Kender du ikke dine konkurrenter, ved du ikke hvad du er oppe imod. For at justere de enkelte parametre i den egen AdWords-konto skal du vide, hvilke søgeord dine konkurrenter annoncerer på, hvordan ordlyden i deres annoncetekster er og hvordan deres landingssider ser ud. Brug det som inspiration og gør det endnu bedre.
AdWords fejl #7: Du forventer for meget af Google AdWords
Har du nogensinde overvejet, at du forventer for meget af Google AdWords? Det er der rigtig mange der gør.
Mange virksomheder har et relativt lavt budget, og uden at fornærme nogen, så kommer du ofte ikke ret langt, hvis du ”kun” bruger 2000 kroner om måneden. Især ikke, hvis dine konkurrenter er store virksomheder der overvejer, om de skal bruge det samme beløb, om dagen.
Der er ikke noget i vejen for at bruge få penge på Google AdWords, men husk lige at afstemme forventninger og budget.
AdWords fejl #8: Du udvælger ikke dine landingssider med omhu
Rigtig mange annoncører gør ikke nok ud af, at vælge deres landingssider med omhu og dermed give brugerne en god destinationsoplevelse. Især webshopejere er slemme til ikke at lede brugere hen på den rigtige produkt- eller kategoriside.
I stedet har rigtig mange en tendens til at bruge websitets forside, som landingsside til deres annoncer. Du bør altid tænke i, at søgeord, annoncetekst og landingsside skal have sammen emne – Altid!
Og husk nu for h… gode beskrivende kategori- og produkttekster!
AdWords fejl #9: Du bruger ikke annonceudvidelser
Annonceudvidelser er flere ting, og du bør altid bruge alle dem, der giver mening for din virksomhed – Undersidelinks gør næsten altid. Ud over at undersidelinks giver brugeren flere muligheder og højner chancen for besøg, gør det også at dine annoncer fylder langt mere i søgeresultaterne.
Adresseudvidelse giver dig, med en fysisk butik eller anden virksomhed, mulighed for at annoncere din adresse sammen med dine annoncevisninger.
Opkaldsudvidelse gør at dit telefonnummer bliver tilføjet til dine annoncer og vises med en lille smart opkaldsknap, som brugeren kan interagere med direkte i søgeresultaterne. Denne udvidelse bør altid målrettes mod mobil.
Appudvidelse gør, at du kan få din app vist med et direkte download-link i dine annoncevisninger.
Infoudvidelse gør at du kan bringe noget ekstra info sammen med dine egentlige annoncetekst. Det kunne f.eks. være din virksomheds USP.
Anmeldelsesudvidelse gør at du kan promovere dine anmeldelser. Her kan du altså skrive en tekst, en kilde og angive et webadresse for kilden. Derudover skal du vælge om anmeldelsen er omformuleret eller er det oprindelige udsagn.
Det var de 9 fejl, som jeg ser meget ofte, når jeg overtager en AdWords-konto fra virksomheder, der selv har administreret den. Det er sådan set forståeligt nok, for AdWords er bestemt ikke så enkelt som det var engang.
Ring til os på 70 22 80 82 og få en uforpligtende snak om dine behov. Vi kan hjælpe alle med en bedre AdWords optimering uanset om du har et stort eller lidt mindre budget.
Anton Hoelstad skriver
RIgtig godt indlæg!
Ift. nummer 4 vil jeg tilføje, at der ved splittest (som jeg forstår punktet handler om) bliver lavet så utroligt mange fejl, fordi mange glemmer kampagneindstillingen ift. annoncerotation.
Som standard er den sat til at Google skal hjælpe med at optimere efter klik – men ved en splittest skal man være sikker på, at alle annoncerne får lige mange visninger. Og her bliver man nødt til at skifte kampagneindstillingen til, at den skal rotere mellem annoncerne lige, indtil man selv stopper det.
Har selv skrevet en udførlig guide til splittest af AdWords annoncer som du kan se her.
Luciano Bellacci skriver
Hej Anton. Tak skal du have. Du har ret i at det handler om splittest af annoncer, dybest set. Min pointe er sådan set bare, at den data Google fodrer dig med, ikke lyver. Men jeg er helt enig med dig ift. annoncerotation, så tak for input. 🙂
Rasmus Andersen skriver
Super liste. Der er mange gode fin. Jeg skal helt sikkert i gang med Anmeldelsesudvidelse.
Sådan jeg kan vise andre hvor glade mine kunder er. 🙂