10 gode grunde til, at du ikke skal spilde dine penge på SEO og Google
Jeg har igennem de sidste 18 år i SEO-branchen hørt mange gode grunde til, at holde sig fra SEO.
Nu overgiver jeg mig, accepterer at de mange pessimister har ret, og har derfor samlet de 10 bedste grunde til, at du ikke skal spilde dine penge på SEO og Google.
1. SEO virker ikke!
Det gælder for både SEO og al anden markedsføring – det er spild af tid og penge. Folk er da ikke så dumme, at de lader sig overbevise af reklamer.
Tror de vi er idioter? Jeg gør i hvert fald ikke! Jeg kan godt tænke selv, lader mig naturligvis ikke påvirke af klamme reklamefolks ligegyldige annoncer. Hvis jeg skal bruge noget går jeg da bare ned i butikken og køber det.
Det er logik for burhøns. Du har sikkert også hørt mange af dine gode, kloge venner sige det.
2. Google siger det ikke virker
Stoler du ikke på dine venner? Eller har du ingen venner? Så lyt på Google! De siger jo at SEO ikke virker. Du kan ikke manipulere med Google. Naturligvis ikke – det er de alt for kloge og dygtige til.
Det samme gælder iøvrigt også for journalister og redaktionsfolk på aviserne – dem kan du naturligvis heller ikke manipulere. Hverken PR eller SEO virker. That’s a fact!
Google kan du trygt stole på. At de har et annonceprogram (AdWords), der retter sig mod de samme søgninger påvirker naturligvis ikke deres udmeldinger om, at SEO ikke virker. Google er jo ikke griske eller uærlige. På ingen måde!
3. Der er kun en der kan ligge nummer et!
Når du søger på f.eks. “billige smykker”, så er der kun et website der kan ligge nummer et i Google, og alle og enhver ved, at det kun er det øverste link folk klikker på.
Vi kan ikke alle sammen ligge nummer et. Langt de fleste vil derfor spilde alle deres penge, hvis de kaster dem efter SEO. Det er ren gamling – bare med langt dårlige odds end på casino!
4. Vi er allerede kendte – folk søger ikke efter os!
De fleste virksomheder har et godt, og kendt brand. Folk kender dig garanteret allerede og derfor bruger de naturligvis ikke Google til at finde dig eller de produkter du tilbyder. De går selvfølgelig bare direkte ind på din hjemmeside og søger der.
5. De Gule Sider og telefonbøger er bedre!
Når folk skal finde en håndværker eller damefrisør, så slår de naturligvis op på De Gule Sider eller en god gammeldags telefonbog. Det har de altid gjort og det kan en midlertidig dille som Internettet ikke ændre på. Fat det dog!
I det hele taget er al den her hype om Internettet stærkt overdreven. Der er slet ikke så mange der bruger det, som nogle påstår. Det er bare hype. Du skal ikke falde for den slags. Hold dig til det du ved altid har virket, så er du på sikker grund.
6. Flere besøg giver større tab!
Under De Danske Dagblades Forenings retssag mod nyheds-søgemaskinen Newsbooster vidnede den daværende chefredaktør for BT. Han forklarede, at de taber penge på deres hjemmeside. Hvert eneste besøg er et tab. Så når Newsbooster sendte flere besøgende over til dem, så svarede det faktisk til at stjæle – de sugede pengene ud af BT’s kasse. Newsbooster tabte iøvrigt retssagen på baggrund af dette vidneudsagn og andre af tilsvarende karakter.
Du kender det sikkert godt. Hvis du også taber penge på hvert eneste besøg på din hjemmeside, så hold dig langt væk fra SEO – der er en overhængende risiko for, at du vil få endnu flere besøg, og tabe endnu flere penge.
7. Alle SEO-bureauer er nogle bedragere
Det er med skam i sinde, at jeg må indrømme, at det er helt rigtigt. SEO-bureauer er nogle banditter – over hele linien.
Det samme gælder iøvrigt alle andre rådgivere, konsulenter og eksperter. Ingen af dem aner hvad de snakker om. De vrøvler bare løs, bruger en masse fine fremmedord og prøver, at få dig til at tro der er en smule sandhed i det. Det er der ikke! Det er bare tom luft på overtid – du betaler for ingenting.
8. Links krænker ophavsretten!
Som det bl.a. fremgår af retspraksis ovenpå den tidligere omtalte Newsbooster sag krænker links ophavsretten. Som der blev vidnet om i denne retssag, så svarer et link til at “kopiere andres indhold og trække det ind i uskyldige besøgendes browser”.
Links er, som du sikkert ved, en væsentligt faktor for at SEO skulle virker. Eller det er i hvert fald “eksperternes” påstand. Men har du lyst til, at blive kriminel – særligt set i lyset af det meget tvivlsome resultat? Det kan jeg bestemt ikke anbefale! Røv en bank, eller bortfør en rigmandssøn, hvis du virkelig vil tjene penge på kriminelle handlinger.
9. Vi har allerede rigeligt med kunder!
Du har sikkert, som de fleste andre virksomheder,slet ikke brug for markedsføring. Du har allerede rigeligt med kunder. Du har slet ikke tid til at tage dig af flere.
Og alene af den grund er SEO naturligvis spild af både din tid og dine penge. Hvorfor overhovedet arbejde på at blive fundet i søgemaskinerne, når du ikke skal bruge flere kunder? Der kan jo ikke være andre grunde, vel? Nej, helt enig. Drop SEO og koncentrer dig om noget bedre.
10. SEO virker kun for B2C
Hvis alle ovenstående gode argumenter endnu ikke har fået dig på bedre tanker, hvis du stadig tror på at SEO virker, så skal du i hvert fald tænke på, at det kun virker for B2C.
Det kan godt være, at der er nogle ganske få private forbrugere, der lader sig påvirke at søgemaskinerne, men der er absolut ingen professionelle virksomheder, der er så idiotiske, at de kunne finde på at bruge Google til at vurdere hvem de skal handle med.
Fedt at få det på plads! Har længe haft mistanke om at alle de kurser og dyre konsulenter var spild af penge. Men nu er det endelig bekræftet godt og grundigt.
Tak for en informativ artikel.
Endnu en god humoristisk artikel fra demib 😀 glæder mig til at arbejde med jeres nye værktøj…
Mvh Henrik
En god gammeldags telefonbog – det virker – siger de gule sider selv?
Tak for et godt og gratis værktøj!
Det er den vildeste omgang pladre jeg har hørt i meget lang tid! 🙂
Og det værste af det hele er at internettet jo er så “troværdigt” at dem der læser din artikel risikere at tro på alt det du siger uden at stille det i forhold til alle dem der siger det virker.
Ja internettet er troværdigt måske folk også stoler på Google?
Du omtaler alle de virksomheder som har massere af kunder at de ikke har brug for SEO?
Men hvad med dem som er i opstartsfasen?
Du skriver en hel masse ting uden ordenlige beskrivelser af hvad det helt præcis er for nogle virksomheder du omtaler, som ikke har brug for SEO.
SEO virker! I højere og mindre grad afhængig af din branche og din virksomheds størrelse. SEO kan give dig en bedre placering på Google og give dig flere relevante besøgende.
Jeg ved ikke hvilken tidsalder du er født i men os andre bruger ikke de gule sider længere. 🙂
Google is your friend.
Du skriver en artikel hvor du råber højt men du fortæller i virkeligheden ikke hvad du taler om?
Er det organisk trafik? Er det betalt trafik? Hvilken virksomhed gælder dette for?
Du kan ikke bare gå ud og sige at alt markedsføring ikke virker når genkendelighed hos forbrugeren oftes er nøglen til et køb/salg.
Flot og ærgerligt forsøg på at sige til dem der ikke forstå SEO, at de ikke behøver at sætte sig ind i det. En artikel hvor du prøver at ramme dem der tror at vi stadig har telefonbøger i skabet og et krakkort i bilen. Udnyttelse af folk udvidenhed desværre. 🙂
Jeg tror du skal snuppe en kop frisk morgenkaffe og så læse hele indlægget igen. Det hele. Så tror jeg bedre du kan forstå. Du kan evt. supplere med en lille smule research på hvem jeg er, så er jeg sikker på, at du får et lidt mere korrekt billede, end det jeg kan se du har fået ud af teksten 🙂