SEO kræver detaljeret teknisk omhyggelighed

Omhyggelighed og fokus på detaljer er generelt fornuftigt – ikke bare i forhold til SEO. Men særligt når det handler om teknisk SEO er en ekstrem omhyggelighed på alle de – efterhånden rigtig mange, tekniske detaljer ekstremt vigtigt.

Selv ganske små fejl kan have katastrofale konsekvenser for din synlighed i Google – og glemmer du, at få implementeret de nyeste standarder, går du glip af det ekstra boost det kan give. 

Udfordringen er så “bare”, at der i dag er virklig mange tekniske SEO-forhold. Du kender sikkert nogle af dem – men er du sikker på du kender dem alle? Ved du hvad de nyeste standarder er, og i hvilken grad der skal leves op til dem?

I dette indlæg skal vi se lidt på nogle af de tekniske SEO-krav, som du bør stille dig selv og dine udviklere. Hvis du er i tvivl om noget af det, eller ønsker hjælp til denne – lidt svære del af SEO, så hjælper vi naturligvis meget gerne. 

Første skridt er korrekt indekserbarhed

Uanset hvad du ellers gør er det første og vigtigste, at Google kan crawle og indeksere dit website korrekt. For hvis ikke de kan finde dine sider og læse indholdet, så er der intet at optimere på. 

Det første skridt – som alt for mange glemmer er, at etablere et korrekt billede af dit websites indekserbarehed og faktiske indeksering.

Har du for få – eller for mange, sider indekseret i forhold til hvor mange du har publiceret og ønsker indekseret? Både for mange og for få er tegn på agt du har problemer, som bør undersøges nærmere. 

Mange er desværre ikke opmærksom på de mange tekniske faktorer, der helt eller delvist kan forhindre eller begrænse Googles mulighed for at læse alle dine sider. Eller modsat, forvirre dem med en masse URL-variationer, der faktisk ikke leder til unikt indhold. 

Udover åbenlyse begrænsninger som passwordbeskyttede sider og sider der (med vilje eller ved en fejl) er udelukket med Robots.txt eller META-robots, er der også en del andre ting der kan give problemer. 

Nogle af de mest udbredte er:

Ovenstående er blot nogle få eksempler på de mest udbredte årsager til indekseringsproblemer. I praksis findes der mange flere.

At identificere alle dem du måtte have kræver indgående kendskab til, hvordan Google fungerer. Det er lidt som at lede efter ikke bare en nål i en høstak – men et ukendt antal nåle i et ukendt antal høstakke!

Manglende, eller fejlagtig Schema-data

Jeg har skrevet meget om Schema-data. Og det er med god grund. For korrekt implementeret Schema-data kan i høj grad være med til at forbedre din synlighed i Google.

Men der er en række store udfordringer med Schema-data, der gør at langt de fleste websites langt fra er så godt Schema-optimeret som de med fordel kunne være.

Den første udfordring er, at finde frem til hvilke Schema-data der bør bruges. I den forbindelse er de færreste opmærksomme på at Schema er en meget “levende” standard. De objekttyper du implementerede for blot et par år siden er ikke nødvendigvis stadig de rette. Standarden udvides hele tiden, nye objekttyper kommer til og det giver nye – og som regel bedre, muligheder.

Men der opstår også løbende begrænsninger. En af de seneste store ændringer var, da Google i efteråret valgte at indføre en række stærke begrænsninger af Schema review/ratings.  

Det betaler sig at være ekstremt detaljeorienteret i forhold til Schema. Og det er de færreste desværre. 

Mobiloptimering er ikke bare et responsivt design

De fleste laver heldigvis i dag responsive websites – webdesign der tilpasser sig automatisk til forskellige skærmstørrelser. Så langt så godt. Desværre er det langt fra nok i dag. Du skal meget mere ned i detaljerne, hvis du vil have den bedste vurdering af Google. 

Den første alvorlige svaghed mange websites har er i forhold til design. At dit websigte er responsivt er ikke nok – hvis f.eks. navigationselementer og knapper er for små, eller pop-op meddelelser dominerer hele skærmen, så går det hårdt ud over Googles vurdering af dit website. 

Og selv et perfekt responsivt design er ikke helt nok i dag – du bør også implementere AMP. I hvert fald på alle de sidetyper der egner sig godt til det. Og på samme måde som med responsivt design er AMP ikke bare AMP. Det kan gøres på mange måder og igen ligger djævlen i detaljen. 

Hastigheden kan altid blive bedre

Både Google og dine kunder elsker et hurtigt website. Det giver bedre rankings og højere konverteringsrater. Det giver kort sagt mange flere kunder!

Alligevel oplever vi desværre, at de fleste websites har alt for lidt fokus på netop hastighed. Og ja, jeg ved godt at det er et meget kompleks område, og det kan være rigtig kostbart at øge hastigheden på dit website bare en lille smule. Men det er ikke desto mindre rigtig vigtigt. 

Hastighedsoptimering er iøvrigt et godt eksempel på, at det er summen af alle de små detaljer der gør udfaldet. Der findes (desværre) ikke en simpel hastigheds-knap du bare kan skrue på. Som regel er det kombinationen af en masse ting – billedkomprimering, ser-opsætning, kodoning, caching osv, der gør udfaldet. 

Optimering af websites på flere sprog

Hvis dit website findes på flere sprog er der er række vigtige detaljer som du bør få på plads for at få den bedst mulige synlighed i alle dine markeder. 

Først og fremmest er det vigtigt med en god arkitektur. Både sub-directories, sub-domæner eller lande-domæner kan bruges, men det er ekstremt vigtig at du er meget, meget omhyggelig med opsætningen. Vi oplever desværre ofte, at websites fejler på dette punkt.

Et andet stort problem vi oplever er, når websites forsøger at identificere hvor brugerne kommer fra, og så “tvinger” dem hen på den “rigtige” version. Udover de problemer det kan give for brugerne (f.eks. en dansker der sidder i UK), kan det også meget let give alvorlige problemer i søgemaskinerne. 

Det er også de færreste websites som udnytter den kæmpe fordel der er ved korrekt implementering af Hreflang-tags. Selv de websites som bruger hreflang gør det ofte ikke helt korrekt. Er der fejl i koden virker det slet ikke – og er der mangler eller svagheder, så er effekten meget mindre. Så også på dette punkt er det vigtigt at være meget opmærksom på de små detaljer. 

Har du brug for hjælp med teknisk SEO?

Uanset om du har et mindre eller meget stort website, og uanset hvor dygtige dine udviklere iøvrigt er, kan det være en god ide at få lidt hjælp med de SEO-tekniske detaljer. Så kan du være sikker på, at du er helt up-to-date med de krav Google stiller.

Du meget velkommen til at kontakte os på enten telefon: 70 22 80 82, email: info@waimea.dk eller brug formularen nedenfor – så kan vi tage en uforpligtende snak om dine behov. 

.S

Kommentarer

Skriv en kommentar