Bør jeg omskrive parameter-baserede URL'er til søgevenlige alternativer?

De fleste vælger i dag at omskrive parameter-baserede URL’er til nogle mere læsevenlige alternativer. Det vil jeg som regel også anbefale, at du gør, men ikke altid. Nogle gange kan parameter-baserede URL’er faktisk være lettere at læse og fortælle videre til andre. Dette er meget vigtigt.

Jeg oplever for eksempel mange blogs og webshops, der helt uden synlig tanke på brugerne, automatisk oversætter hele katalogstrukturen og sidens titel til en lang URL. Det kunne f.eks. se således ud:

www.MinShop.dk/produkter/foto-og-video/billede-lyd-billede-og-tv/tv-fladskaerme/samsung-24-flattv-lcd-widescreen-100hz-mpeg4.ht

 

Denne URL er naturligvis meget beskrivende. For beskrivende. Den er umulig at læse og endnu mere umulig at fortælle videre til andre. En kombination af naturlige navne og simple ID’er kunne måske være bedre. For eksempel sådan her:

www.MinShop.dk/produkter/224578.html

Et nummer, der ikke er længere end et telefonnummer, kan almindelige mennesker godt kommunikere videre. Og det er meget lettere at linke til for alle, bruge i e-mails, Twitter, Facebook osv. Og som tidligere nævnt så er det meget vigtigere, at du skaber kommunikations-venlige URL’er, end at du krampagtigt får klemt så mange keywords og beskrivelser ind i URL’erne som muligt.

Skriv kommentar