Sidste chance: Nu SKAL du have AMP på dit website!
Som jeg skrev om i sidste uge har Google annonceret en ny stor opdatering – kaldet “Page Experience Update“, der vil blive udrullet om ca. 6 måneder.
Nu har Google så bekræftet, at de vil bruge AMP-versionen af dit website til at udregne Core Web Vitals – som hastighed og brugervenlighed (se video nedenfor).
Så hvis dit website ikke allerede har AMP, så er det NU du skal have det implementeret. For med AMP-formatet er du sikret en høj score på de nye vigtige parametre. Websites med AMP står derfor til, at vinde på den nye “Page Experience Update” – og sites der ikke har AMP, risikerer at tabe synlighed.
Hvad er AMP?
Jeg har skrevet en del omkring AMP her på bloggen, men lad mig kort opsummere.
AMP er en forkortelse af Accelerated Mobile Pages. Det er et format, som Google var med til at lancere i 2016 for at øge brugervenligheden for mobile brugere.
AMP er et langt mere stringent format end almindelig HTML. Der er skrappe krav til opbygningen af din kode og hvad siderne indeholder. Resultatet er lynende hurtige websider, der fungerer optimalt på alle mobile enheder.
Og for at gøre det endnu hurtigere cacher Google AMP sider direkte i søgeresultatet, så de indlæses på et split-sekund. Prøv selv at søge på f.eks. “SEO” på din mobiltelefon. Et af de øverste resultater er til vores store SEO-Guide her på Waimea. Læg mærke til det lille lyn-icon – det viser at linket går til en AMP-side.
Prøv at klikke på vores (AMP-) link. Lagde du mærke til hvor hurtigt siden blev vist? Og prøv så lige at se siden. Den er mega lang – svarer til over 30 A4-sider og med en masse billeder. Men i AMP-format vises den med det samme.
Hvad siger Google om AMP – og Page Experience Update?
Google har som nævnt i indledningen bekræftet det, som jeg også forventede – nemlig, at de vil bruge AMP-versionen af dine sider til vurdering af Core Web Vitals.
Det kræver naturligvis at dit website faktisk har AMP implementeret. Har det ikke det, så bruger Google i stedet for mobil-versionen af dit website.
Har du et website der er perfekt optimeret til mobile brugere – også i forhold til de nye Core Web Vitals, så vil du muligvis få en fornuftig vurdering af Google. Men i forhold til hastighed er det svært at hamle op med AMP. Og med AMP får du næsten forærende, alt det der skal til for, at få en perfekt vurdering.
Nedenfor kan du se et videoklip med John Mueller – en af Googles ledende og mest erfarne search-udviklere.
Desktop, mobil og AMP
Som John også nævner i videoen kan det godt virke lidt forvirrende med de mange versioner af et website.
Dit website skal både virke for dem der sidder på en desktop computer eller laptop, dem der sidder på en mobiltelefon eller tablet og så er der AMP-formatet. Det kan i værste fald ende med hele tre versioner.
Det behøver dog ikke være så kompliceret som det lyder.’
Som udgangspunkt bør dit website allerede være opbygget i det vi kalder Responsive Web Design (RWD). Det betyder at dine sider automatisk tilpasser sig forskellige skærmstørrelser. På den måde ender dit website i første omgang med kun én URL for hver side. En version.
Med overgangen til Mobile First Indexing anvender Google den mobile version af dit website til crawling og indeksering. Det er således det de “ser” som mobilbruger, der ligger til grund for både indeksering og vurdering af hvor relevant din side er når der søges – og altså om du skal vises i toppen af søgeresultaterne, når folk søger på noget relevant. Og det gælder uanset om folk søger fra en desktop computer eller mobil.
Hvis Google kan se at folk søger fra en desktop computer, så er det link de viser også til desktop-versionen af dit website – hvis den er forskellig fra mobilversionen. Kun hvis folk sidder på mobil bruger Google, i søgeresultatet, URL’en til den mobiloptimerede version af din side.
Og hvis der findes en AMP-version, så er det den som Google normalt vil vise link til, når folk søger fra en mobil. Og det er også derfor det er helt logisk, at Google har valgt at bruge netop AMP-versionen – hvis du har sådan en en, til vurdering af alle Core Web Vitals.
Et website i ren AMP-version
En anden mulighed, som John også nævner er, at lave dit website 100% i AMP-format. Så slipper du får, at have to versioner – RWD og AMP.
Du vil sikkert opleve at mange webdesignere og udviklere vil have en vis modstand mod en sådan løsning. De vil tror at AMP begrænser dem for meget.
Men det er ikke nødvendigvis tilfældet mere. AMP har udviklet sig meget siden lanceringen i 2016 og i dag kan det meste lade sig gøre – både i forhold til design og funktionalitet.
Det har de f.eks. gjort på AMP-projektets website. Hele websitet er i rent AMP-format. De har derfor kun en version af sitet og det gør jo på nogle måder udvikling og vedligeholdelse lettere.
Det er NU du skal have AMP på dit website!
Vi har, her på Waimea, længe argumenteret for at det er en god ide at have AMP på sit website. Udover de åbenlyse fordele det giver for de mobile brugere – som højere hastighed og optimal funktionalitet, så oplever vi også at det på flere forskellige måder er med til at styrke din synlighed i Google.
Selvom Google altid har fastholdt, at de ikke giver AMP-sider særlig prioritering i søgeresultaterne er det vores praktiske erfaring at det ikke helt forholder sig sådan. Vi oplever ganske enkelt at AMP-sider generelt ranker bedre.
Måske er det ikke så meget det i sig selv, at der bruges AMP – men de styrker der følger med, herunder i høj grad den meget høje hastighed, som Google ligger meget vægt på. Og fremover kommer de – som de nu selv bekræfter, til at vægte disse faktorer endnu højere.
Dertil kommer, at der er særlige områder på Google, hvor de kun har anvendt sider i AMP-format.
Så alt i alt – hvis du ikke allerede har AMP på dit website er det NU du skal have det!
Hvordan får du AMP på dit website?
Mange CMS (Content Management Systemer, som WordPress og Drupal) har udvidelser eller plugins, der kan lave AMP-sider på dit website.
Du skal dog være meget opmærksom på, at disse plugins ofte har nogle alvorlige begrænsninger og kræver en del tilpasning og test.
F.eks. kan standard AMP-plugins som regel kun håndtere standard sider. Så hvis du har lavet særlige sidetyper, designs og funktioner, så virker det ikke.
Da vi i sin tid besluttede at implementere AMP valgte vi at kode det selv – frem for at bruge et plugin. På den måde har vi fuld kontrol over hvordan det virker – og har fået det til at fungere på alle sider.
Hvis du, eller dine udviklere, er i tvivl om hvordan du får AMP på dit website er du meget velkommen til at kontakte os – vi har hjulpet mange med specifikationer, implementering og test.
Med Waimea Business er AMP som standard indbygget
En anden – og for mange bedre løsning er, at skifte til en Waimea Business løsning. Uanset om du bare skal have en enkel hjemmeside – et online “visitkort”, har brug for lidt mere i form af blog, FAQ-sider, ordbog og artikler, eller en rigtig webshop, så er Waimea Business værd at overveje.
For med Waimea Business får du ikke bare AMP indbygget som standard – du får på alle måder en super optimeret hjemmeside, som giver større synlighed i Google, højere konvertering – og derfor mange flere kunder og leads.
Kontakt os i dag og få en uforpligtende snak
Hvis du overvejer at få et nyt og bedre website, eller har brug for hjælp med AMP, er du meget velkommen til at kontakte os og få en uforpligtende snak.
Ring på 70 22 80 82, skriv på info@waimea.dk eller brug formularen nedenfor.
David skriver
Ifgl Google selv er AMP stadig under udvikling.
AMP er noget frygteligt lort og en sjælden gang i mellem render vi ind i alvorlige fejl. Altså Google AMP fejl!
Mikkel deMib Svendsen skriver
Stort set al teknologi er under fortsat udvikling. Også AMP.
Men siden lanceringen helt tilbage i 2016 ER det nu en veletableret standard.
Det er dog helt sikkert at du med AMP, som med alle andre stringente standarder, skal implementere AMP perfekt for at det virker som det skal. Mange plugins klarer desværre ikke den opgave. Det er bl.a. derfor vi har udviklet vores egen AMP-system til vores kunder. Og det virker!
Vi har stort set kun gode oplevelser med AMP. Resultaterne taler deres eget tydelige sprog.
Så jeg vil bestemt holde fast i min anbefaling omkring AMP – få styr på det, for hvis det gøres rigtigt styrker det din synlighed i Google. Mere og mere.