En stærk SEO Strategi er vigtigere end nogensinde før
De fleste af os må leve med begrænsede ressourcer. Også til SEO. Mange vælger derfor at kaste sig direkte ud i det praktiske arbejde, for at skabe de ønskede resultater.
I kampens hede glemmer mange, at træde et skridt tilbage, vurdere markedet mere objektivt og udarbejde en effektiv strategi – inden det mere operationelle sættes igang.
Det har altid været en god ide, at arbejde ud fra en stærk SEO-strategi Men i dag er det vigtigere end nogensinde før. Med Googles øgede fokus på “user intent”, “user engagement”, maskinlæring og natursproglig forståelse er det ikke længere nok bare at knokle derudaf med optimeringen af de mere generelle SEO-faktorer.
I dette indlæg skal vi se lidt nærmere på, hvad en god SEO-strategi bør indeholde og hvorfor det er så vigtigt at få udarbejdet den.
Start med en god SEO Analyse
Måske kender du allerede lidt til hvad en SEO Analyse er, men kort fortalt er det en 360 graders gennemgang af dit website med henblik på at identificere alle de faktorer, som du bør forbedre, for at opnå bedre synlighed i søgemaskinerne.
Det kan naturligvis gøres mere eller mindre detaljeret. Jeg har igennem mere end 15 år udviklet det jeg godt tør kalde branchen bedste og mest omhyggelige standard for SEO Analyser.
Vi tilbyder i Waimea 3 forskellige løsninger, alt afhængigt af omfanget af dit website. Driver du blot en simpel blog eller lille content site kan du klare dig med den mindste. Har du flere forskellige sidetyper, webshop eller flere sprog bør du vælge en af de to lidt større analyser.
Men fælles for alle de SEO Analyser vi laver er, at de meget omhyggeligt beskriver de inkluderede områder og helt nøjagtigt hvad du skal gøre for at forbedre dem. Vi tilbyder også, at lave en prioritering af de forskellige elementer.
Med udgangspunkt i en god SEO Analyse har du en operationel manual – du kan sådan set gå direkte igang med arbejdet, og hvis du får rettet alle ting er der ingen tvivl om, at du vil stå med et langt bedre resultat – generelt bedre synlighed i Google, end før du gik igang.
Men det som en SEO Analyse kun i begrænset omfang afdækker er de mere strategiske udfordringer i markedet og hvordan du bedst muligt kan udfordre dem.
SEO Strategi – et roadmap til success
En SEO Strategi skal ikke ses som et alternativ til en SEO Analyse. Jeg vil altid anbefale, at du får lavet en god SEO Analyse forud for, at du sætter det konkrete arbejde igang.
Ideelt set bør du både få lavet en SEO Analyse og udarbejdet en stærk SEO Strategi. SEO Analysen kan til en vis grad danne grundlag for SEO strategien.
Udover SEO Analysen er et vigtigt fundament for at lave en god SEO strategi en omhyggelig analyse af dit (søge-) marked – konkurrenterne og brugerne. Nogle af de ting du skal finde ud af er:
- Hvad er særligt ved din virksomhed? Hvordan drives den. Hvilke begrænsninger og muligheder har du? Hvad er de vigtigste KPI’er?
- Hvem er dine reelle konkurrenter (dem der ranker på “dine” keywords)?
- Hvad gør dine konkurrenter godt – hvor er de stærke?
- Hvor er dine konkurrenter svage – er der huller i markedet?
- I hvilke faser bruger din målgruppe søgemaskinerne?
- Hvad forventer din målgruppe at finde?
- Hvad fastholder, udvikler og konverterer din målgruppe bedst?
Mange rådgivere glemmer desværre at sætte tid af til det første punkt. Stor fejl! For uden at jeg som rådgiver kender din virksomhed ordentligt og forstår de muligheder og begrænsninger du har, kan jeg ikke udarbejde den bedste SEO Strategi. Og den tid jeg skal bruge på at få den forståelse, skal jeg naturligvis også lønnes for.
Når du har det på plads kan vi gå igang med at vurdere hvordan du bedst kan angribe dit marked og udarbejde en stærk SEO Strategi.
På det strategiske niveau skal du først og fremmest have styr på, hvilken rolle i markedet du kan og bør spille.
Hvis du f.eks. vil sælge bøger er det en hård kamp mod mastodonter som Amazon og Saxo. At gå i frontalangreb på dem er en næsten håbløs kamp, men måske er der nicher, hvor de står mindre stærkt, eller positioner du med større success vil kunne angribe.
Måske skal hele kommunikationen med dine online kunder helt gentænkes. Måske tager du fat i dem for tidligt – eller for sent. Måske følges de ikke helt til dørs. Måske kan du bedre fastholde og engagere din målgruppe.
Måske er der indholdsmæssige virkemidler, som du ikke har taget i brug i dag, som kunne styrke din position væsentligt i forhold til konkurrenterne, og måske er der aktiviteter, som kan skabe en større naturlig opmærksomhed og autoritet.
Der er mange vigtige overvejelser du bør gøre. Ovenstående er blot nogle af dem. Men fælles for dem alle er, at det kræver en god portion erfaring og viden at udarbejde en stærk SEO Strategi.
Når det mere strategiske er på plads skal de praktiske opgaver så prioriteres ud fra det. Ingen har jo uendeligt mange resurser, og omend jeg jo synes det ville være dejligt hvis du kunne optimere alle elementer, så er det for de fleste urealistisk.
For at få mest muligt ud af din SEO Strategi er det derfor vigtigt, at du får vurderet hvor der bør sættes ind. Er de største udfordringer tekniske? Er det indholdet? Er det engagement eller autoritet?
Til sidst skal du finde frem til hvordan de praktiske ting så løses bedst muligt? Skal dit eget team lave det hele? Kan de det? Kan det bedst betale sig at overlade nogle af opgaverne til andre, og findes der ny teknologi som helt eller delvist kan automatisere noget af det?
Hvorfor er en SEO Strategi blevet vigtigere?
Som du sikkert ved er Google med tiden blevet mere og mere “intelligent”. Fra at være baseret på en ret fladpandet matematisk algoritme er Google i dag et selvlærende, dynamisk, brugerfokuseret og natursprogs-teknologisk system.
Google fortolker med RankBrain automatisk og dynamisk søgebrugernes forespørgsler, så de i højere grad finder det der matcher deres ønsker – frem for bare deres ord. Google analyserer løbende brugernes response på det de finder og måden de bliver engageret i det. Og de tilpasser i stigende grad resultaterne den enkelte bruger.
Det ver en udvikling der har stået på i nogle år. Det hele er ikke pludselig kommen, men i takt med at alle disse nye og langt mere avancerede teknologier er blevet implementeret er det blevet endnu mere vigtigt med en stærk SEO Strategi.
SEO er ikke så statisk som det var engang. Det handler ikke længere om bare at forstå EN algoritme, og så tilpasse sig den måde den virker på. Det handler i langt højere grad om at forstå bruger – deres search user intent, og så komme den bedre i møde. Og det handler om at se huller i markedet og udnytte dem.
Hvad koster det at lave en SEO Strategi?
Jeg vil måske hellere starte med det modsatte spørgsmål – hvad koster det IKKE at lave en god SEO Strategi?
Prisen for ikke at have gennemtænkt din SEO Strategi kan meget vel blive, at du på overfladen står med et website der burde være super godt optimeret, men som bare ikke formår at tiltrække, fastholde og konvertere en tilstrækkelig del af dit marked. Måske mister du halvdelen af potentialet. Måske endnu mere. Det er kunder, som dine konkurrenter så snupper.
Med hvad koster det så?
Som sagt kræver det en del erfaring at udarbejde en god SEO Strategi, så hvis den skal have en reel værdi for dig, så giver det ikke meget mening at sætte en junior SEO-ekspert eller en marketingassistent på opgaven. Det kræver en senior SEO-ekspert.
Der skal normalt bruges nogle dages arbejde på det, og den senior-erfaring du får med koster også noget. Så alt efter omfanget af din virksomhed og marked skal du regne med en samlet pris i omegnen af 50-100.000 kr. Men en helt nøjagtig pris er umulig at give uden først at se lidt nærmere på din virksomhed.
Hvis du er interesseret i et tilbud på udarbejdelse af en SEO Strategi er du meget velkiommen til at udfylde formularen nedenfor, skrive på info@waimea.dk eller ringe på: 78 76 10 30.
Udfyld formularen og få et uforpligtende tilbud
Skriv en kommentar