SEO og Datadrevne Nyheder
Links har i mange år været et af de vigtigste elementer i SEO. Det er det stadig. Men links er ikke bare ”en stemme på dit website”. Det er blevet et langt mere nuanceret signal, som Google bl.a. bruger i deres nye E-A-T ratings.
Men hvad er E-A-T rating, hvordan fortolker Google linksignaler og autoritet i dag og hvorfor er datadrevne nyhedshistorier en af de bedste metoder du kan arbejde med i dag for at skabe bedre og mere stabile resultater? Og hvordan gør du det?
Alt det vil jeg se nærmere på i dette indlæg.
Hvad er Google E-A-T?
E-A-T er en forkortelse for Ekspertise, Autoritet og Tillid – tre faktorer, som Google i de sidste par år har haft øget fokus på.
Via et meget stor team af eksterne Quality Raters evaluerer Google løbende alverdens websites og søgeresultater på baggrund af E-A-T parametrene og bruger det til forbedring af deres søgealgoritmer.
Konsekvenserne af det så vi bl.a. i 2018, da mange danske websites indenfor sundhedssektoren blev hård ramt af faldende synlighed i Google – mens andre gik en del frem.
Google har indtil nu haft mest fokus på at udrulle E-A-T rating på de brancher der betyder mest for vores liv og helbred, som økonomi, sundhed og sygdom. Men det er min helt klare vurdering, at vi i de kommende år vil opleve at E-A-T ”rammer” mange flere brancher.
Så uanset hvilken branche du er i, vil jeg meget anbefale, at du begynder at optimere dit website til E-A-T – så er du på forkant med udviklingen, og dine konkurrenter.
E-A-T optimering af teknik, indhold og links
Det er naturligvis ikke helt let for Google objektivt og automatisk at vurdere websites på basis af E-A-T. Ekspertise, autoritet og tillid er jo i høj grad nogle ”bløde” værdier. Men de er faktisk ved at blive rigtig gode til det – som bl.a. sundheds-sagen fra sidste år tydeligt viser.
Som altid, når det handler om den løbende udvikling af Googles algoritmer, har vi naturligvis også fulgt meget tæt, hvilke signaler de i praksis ser på når de skal lave deres E-A-T rating. Og groft sagt kan det opdeles i tre grupper af faktorer – teknisk optimering, indholdsoptimering og links.
Den tekniske optimering har mange websites heldigvis allerede nogenlunde styr på. Men langt fra alle. Vores Waimea Business kunder er i den forbindelse rigtig heldig stillet, for platformen er som standard optimeret på alle de vigtigste tekniske parametre. Er du ikke så heldig at have et Waimea Business website så skal du snakke med dine udviklere eller webbureau for at sikre at dit website er korrekt E-A-T optimeret.
Indholdsoptimeringen er lidt mere kompleks. Den handler både om generelle ting som, at det er helt tydeligt hvem du er, hvem din virksomhed er og at det kan verificeres – både internt i tekst og Schema-data, og eksternt via valide kilder, men også specifikt i forhold til det indhold du publicerer og de links og referencer du anvender. Kort fortalt bliver det vigtigere end nogensinde før, at dit indhold udtrykker kvalitet og ekspertise indenfor dit felt.
Sundheds-sagen er i den sammenhæng en meget klar case – at Apoteket.dk gik frem, og en masse mindre lødige affiliate sites og tvivlsomme selvbestaltede sundhedssites gik tilbage er ikke overraskende. Og personligt er jeg faktisk ret godt tilfreds med det.
Og så kommer vi til det sidste – links, og autoritet.
Links har som sagt været et meget vigtigt og dominerende element i SEO i mange år. Det nye er, at det nu – med E-A-T bliver endnu tættere koblet til ”autoritet”, ”ekspertise” og ”tillid”.
Man kan stadig godt forbedre en masse af sine rankings med ”gammeldags” linkbuilding. Men i tillæg til det bliver det meget vigtigere også at få styrket din rigtige autoritet og få valideret din ekspertise.
En af de bedste kilder til at øge såvel autoritet og ekspertise faktorerne er, at få omtale i de store og veletablerede nyhedsmedier.
Men hvordan opnår man så det?
Datadrevne nyheder skaber naturlig omtale
En af de mest effektive metoder til at få god omtale i de store nyhedsmedier er det vi kalder datadrevne nyheder. Det er en helt igennem legitim metode med respekt for både medier, læsere og Google.
Men hvad er datadrevne nyheder?
Kort fortalt går det ud på at bruge data fra dit eget og relaterede markeder, som udgangspunkt for at lave analyser og historier med tilstrækkelig nyhedsværdi til, at de store medier vil bringe historierne.
Det handler absolut ikke om at snyde nogle. Tværtimod.
Gode datadrevne nyheder opfattes generelt positivt af medier og journalister. De har jo også gavn af, at vi – som professionelle indenfor vores områder, hjælper dem med viden om vigtige emner, som de så kan behandle journalistisk. Læserne har på samme måde gavn at få dækket emnerne seriøst. Og Google kan bruge det i deres E-A-T ratings.
I princippet er der ikke noget nyt i datadrevne nyheder. Store virksomheder og organisationer har i mange år brugt metoden, til at få opmærksomhed om deres interesser.
Det nye er, den særlige optimering som vi tilfører strategien så den har en mere direkte effekt på Google E-A-T.
For at lykkes med denne strategi er der flere ting som skal være på plads, herunder:
- Den rigtige data skal fremskaffes. Det kan være data fra dine egne systemer, men behøver absolut ikke at begrænse sig til det.
- Historien skal udformes så den lever op til de nyhedsværdi-krav medierne stiller – så de gider bringe din historie.
- Materialet skal implementeres på en både der sikrer, at effekten bliver så høj som mulig – hvilket er en særlig udfordring der kræver en del viden om både medier og SEO.
- Historien skal ”sælges” til de rette medier. Det kan ikke klares ved blot at masseudsende en pressemeddelelse. Man skal i direkte dialog med de rette journalister og redaktioner.
- På sigt bør strategien optimeres med henblik på at få en så bred dækning som muligt. Det er kort sagt bedre at blive nævnt en gang i alle landets aviser, end 50 gange i Ekstra Bladet.
3-dobbelt effekt for samme pris
En god datadreven nyhedsstrategi har ikke bare en positiv indflydelse på Googles E-A-T rating. Det at optræde i medierne som ekspert indenfor dit område, med valide undersøgelser og indsigt, er i sig selv godt.
Både jeg og Waimea har også haft rigtig god gavn af det. Når jeg har været så heldig at tone frem i TV-avisen, som ekspert indenfor mit felt, eller bliver citeret i de store dagblade, så styrker det den positive opfattelse folk har af mig og min virksomhed. Nogle af dem er potentielt folk vi en dag kan sælge noget til og eksisterende kunder bliver bekræftet i, at de har hyret de rette eksperter.
Og når medier omtaler Waimea eller undertegnede, så skaber det også øget trafik på vores website og telefonerne ringer lidt mere.
Så selv hvis Google slet ikke fandtes, ville datadrevne nyheder ofte kunne betale sig. At vi så, med den rigtige strategi, også kan påvirke din synlighed i Google gør det blot endnu mere attraktivt og økonomisk forsvarligt.
Vi kan hjælpe dig med E-A-T optimering
Vi har i Waimea haft et langt og godt samarbejde med PR-bureauet Harbinger. Rasmus G. Kristensen, der var med til at starte det, er en af mine meget gamle venner. Jeg har kendt ham i over 20 år – siden de glade Jubii dage, hvor han havde ansvaret for al deres PR.
Siden da har han arbejdet med kommunikation, politik og adfærd for en af tobaksindustriens største virksomheder, med omdømmet for store aktører i den finansielle branche, og med at skabe opmærksomhed og forståelse for socialt udsatte børn og unge, så han er vandt til de helt store udfordringer.
Rasmus og Harbinger er med andre ord eksperter i PR, men ved faktisk også en del om SEO. Vi er på den anden side eksperter i SEO, men ved en del om PR.
Og det er netop denne kombination, krydret med konkret og praktisk erfaring, der skal til for at kunne eksekvere effektive datadrevne nyhedsstrategier der på alle parametre giver succes. Det er ikke nok ”bare” at være PR- eller SEO-ekspert. Det er samspillet mellem de to discipliner der gør at det virker.
Du er meget velkommen til at kontakte os for et uforpligtende møde. Ring på 70 22 80 82, e-mail på info@waimea.dk eller brug kontaktformularen nedenfor.
Mikkel deMib Svendsen skriver
Googles Quality Raters Guidelines er lige blevet opdateret. Du kan læse om ændringerne her:
https://www.searchenginejournal.com/google-quality-raters-guidelines-update-9-6-2019/324813/
Og downloade den seneste version her:
https://static.googleusercontent.com/media/guidelines.raterhub.com/en//searchqualityevaluatorguidelines.pdf