Pragmatisk SEO – det muliges kunst
Black Hat, White Hat, Gray Hat eller Holistisk SEO. Kært barn har mange navne. Og nu vil jeg så tillade mig at introducere et nyt begreb: Pragmatisk SEO
Men hvad er så det? Er det blot endnu en ny og popsmart betegnelse for en særlig genial eller avanceret form for SEO? Eller blot endnu et forsøg på at forvirre mere end det gavner?
Nej, hverken eller. Pragmatisk SEO er, som navnet antyder, en tilgang til SEO der i høj grad bygger på en sund kombination af best practise, fokus på det der virker og en realistisk håndtering, af den praktiske virkelighed, som de fleste virksomheder står i. Det muliges kunst.
Men er der så noget nyt i det?
Både og. Jeg har i mange år praktiseret pragmatisk SEO, men jeg oplever desværre stadig ofte, at mange lader sig skræmme af SEO-dommedags profeter, virkelighedsfjerne perfektionister og “scare straight” søgemaskinerepræsentanter.
I dette indlæg vil jeg forklare lidt nærmere om pragmatisk SEO og hvorfor det er en langt sundere og brugbar tilgang til SEO …
Det er summen af alle SEO faktorer der tæller
Google benytter i dag flere hundrede parametre, når de skal vurdere om et website skal ranke på en given søgning. Der er i praksis ingen websites, der scorer 100% på alle parametre. Men det er heller ikke nødvendigt for, at ranke godt.
Du skal i princippet “bare” score lidt bedre, end dem du konkurrerer med.
Så det første – og måske vigtigste princip indenfor pragmatisk SEO er således, at forholde dig realistisk til dem du faktisk konkurrerer med. Lad være med at lade dig forblænde af, hvor fantastisk de bedste websites i verden er optimeret. Fokuser på den du faktisk konkurrerer med.
Hvilket så rejser det første naturlige spørgsmål …
Kender du dine reelle konkurrenter i Google?
Det er, i modsætning til hvad mange tror, ikke nødvendigvis dem du ellers regner for dine forretningsmæssige direkte konkurrenter. Det er dem, der ranker på “dine” keywords – eller prøver på det, i Google.
Hvis du er i tvivl om hvem det helt præcist er, så vil jeg anbefale, at du opretter en gratis konto på SEO Monitor. Når du har oprettet en konto og tilføjet de keywords der er vigtigst for din virksomhed kan du i Konkurrent Hitlisten se, hvem det faktisk er, der ranker bedst på tværs af alle dine keywords.
Nedenfor kan du se en lille video med nogle gode tips til brugen af Konkurrent Hitlisten på SEO Monitor.
Hastigheden tæller
En af de vigtigste tekniske SEO ranking faktorer er dit websites hastighed og optimeringsgrad. Det er ikke bare brugerne der hader langsomme websites, det gør Google også.
Nedenfor kan du teste hastigheden på dit website med Google PageSpeed Insight. Som udgangspunkt bør du altid sigte efter at opnå en grøn score (over 85) på alle dine sider, men test også de af dine konkurrenter som ligger øverst placeret i Google. Det vigtigste er i første omgang, at dit website er hurtigere end alle deres.
Løs de SEO tekniske fejl og mangler , så godt du kan
De fleste websites har tekniske fejl og mangler i forhold til SEO. Ja, faktisk kan jeg ikke huske, at jeg nogensinde har analyseret et eneste website i hele verden, hvor jeg ikke har kunne finde mindst en håndfuld mere eller mindre alvorlige fejl og mangler.
Men alligevel har mange af disse sites faktisk haft masser af flotte rankings i Google, og nogle af dem op til flere millioner organiske besøg hver måned. Så der er ingen grund til panik fordi du også har nogle fejl. For det har du, med garanti.
Det betyder naturligvis ikke, at du ikke skal forsøge at rette alle de fejl og mangler du har, så godt du kan. Det skal du bestemt. Der er absolut ingen fordele ved fejl. Det jeg siger er bare, at ingen – heller ikke du, kan gøre alting perfekt, så løs det du kan, så godt du nu har mulighed for det.
Selv mindre gode løsninger er bedre end ingen løsninger.
Når vi analyserer et website for tekniske SEO fejl og mangler prioriterer vi altid de fejl vi finder og præsenterer ofte flere mulige løsninger på problemerne.
Vi kunne naturligvis godt alene fokusere på, at give dig de teknisk set bedste løsninger på alle problemer, men virkeligheden er bare, at det sjældent er praktisk og økonomisk muligt for vores kunder, at løse alting helt perfekt.
Så vi går lidt mere pragmatisk til værks. Vi hjælper vores kunder med, at finde frem til de løsninger der nu engang er mulige og prioritere det som er vigtigst at få løst. Det er ikke perfekt, men det er ofte godt nok til, at opnå de ønskede mål og at komme til at ranke på de vigtigste keywords.
Lad dig ikke skræmme af SEO spam advarsler
Mange SEO-folk og endnu flere søgemaskinerepræsentanter vil meget gerne have dig til at frygte at du skulle komme til at spamme Google. Slap af! I virkelighedens verden er det faktisk meget sjældent, at almindelige SEO aktiviteter nærmer sig noget Google vil opfatte som spam.
I vores arbejde med kunder er vi naturligvis opmærksomme på de aktiviteter, der i værste fald kan opfattes som spam af Google, men vi er ikke hysteriske med det. Vi ved hvor grænserne går, og det er ofte langt længere fremme, end mange tror, og som søgemaskinerne forsøger at bilde dig ind. (Hint: De er ikke helt så kloge, som de nogle gange påstår, men på den anden heller ikke helt så dumme, som nogle mener)
Pragmatisk SEO er løsningsorienteret SEO
Ovenstående er blot nogle få eksempler på, hvordan vi arbejder med pragmatisk SEO. Det afgørende mål er, at fokusere på det som virker og prioritere de ting, som har den største effekt.
Du er meget velkommen til at kontakt os på 70 22 80 82 eller info@waimea.dk til en uforpligtende snak om dine (pragmatiske) behov.
Skriv en kommentar