One-page websites er døden for SEO
Du har sikkert set de her meget moderne websites, der blot består af en lang side. Nogle gange med lokale reference til punkter nede på siden, andre gange ikke.
Måske er du selv så uheldig, at have fået sådan et monster. Uheldig, fordi one-page websites, for nu at sige det meget direkte, er noget lort.
Man kan naturligvis diskutere, hvor god brugervenligheden er på one-page websites. Jeg mener det meste taler for, at de er meget ringe. Tilbage til det om lidt. Men en ting der ikke kan diskuteres er, at one-page websites er forbandede dårlige i forhold til SEO.
Og hvorfor så det? Lad os se lidt nærmere på problemerne …
One-page websites er bruger-uvenlige
Der er sikkert nogle, der engang har tænkt, at sådan et one-page website måtte være meget mere brugervenligt. Så skal man jo ikke springe fra side til side og vente på, at de loader.
Jeg mistænker dog lidt, at den ide er opstået hos folk, der ikke har været i stand til at hastighedsoptimere deres websites ordentligt. For med et hurtigt, moderne website bør kliks fra side til side gå så hurtigt, at det ikke er noget problem.
Det er også muligt, at one-page websites er fostret i lidt fra ensrettede grafiske hjerner, der kun tænker estetisk og ikke på brugervenlighed eller SEO. Jeg ved det ikke.
De forskellige informationer på siden, som normalt ville være placeret på individuelle undersider ligger på et one-page website som sektioner under hinanden. Nogle gange, men ikke altid med muligheden for at springe direkte ned til dem, via en top- eller side-navigation.
Men hvis man ser på de faktuelle forhold på et one-page website, så er der i hvert fald en håndfuld åbenlyse brugervenligheds-problemer, herunder bl.a.:
- Svært at linke til
Uanset om der benyttes lokale referencer eller ej, så kan det være svært at linke til lige den “side” man ønsker på et one-page website.
. - Svært at printe
Når alt indhold er opsat på en lang side er det så godt som umuligt bare at printe kun lige den del man skal bruge
. - Begrænset pladser, begrænser informationsmængden
Til at begynde med kan det godt være du ikke synes du har brug for så meget plads på dit website. Så virker en one-page løsning måske fristende. Men med tiden, som mere kommer på, eller du finder ud af at forskellige målgrupper, skal have forklaret tingene forskelligt, løber du hurtigt ind i pladsmangel
. - One-page – til one-type-of-mind = dårlige konverteringer
One-page websites lider nok mest alvorligt af, at være et design, der måske appellerer til en type mennesker, men kun en type. Hvis du gerne vil have gode konverteringer skal du optimere til alle – eller i hvert fald alle de vigtigste person-typer, ikke kun en!Der findes eksempler på meget simple produkter, og enkelt-produkt affiliate sites, hvor one-page websites kan konvertere godt, men for de fleste virksomheder er det ikke tilfældet. I hvert fald ikke som en generel løsning for hele deres website.
One-page websites er døden for SEO
Der er mange der elsker one-page website designs. Ikke at jeg personligt forstår det, men måske er det fordi de synes de ser lækre ud. Det kan der såmænd godt være et argument for. Smag og behag er jo så forskellige. Mig tænder de ikke – jeg bliver mest af alt bare lidt irriteret over dem.
Et stort problem er bare, at de er forbandet dårlige i forhold til SEO – og måske endnu værre, hvis du er skiftet fra et mere traditionelt opbygget website til et sådan one-page website design, så er der meget stor risiko for, at du samtidig mister al den synlighed og gratis trafik du tidligere fik fra søgemaskiner som Google.
Det har jeg desværre oplevet en del gange. Kunder med ellers nogenlunde rimelige og søgemaskineoptimerede websites har lade sig rive med af en ensidig designmæssig fascination og skiftet til et one-page website. Når de så har set hvad det betyder for deres SEO har de fleste bitterligt fortrudt.
Lad os se lidt nærmere på, hvorfor one-page websites er så ringe i forhold til SEO …
One-page er mange sider for lidt
Det ubetinget største problem er netop, at et one-page website består af kun en enkelt side. Når der kun findes en side, så er der også kun en side at optimere og få til at ranke i Google.
Lad os f.eks. antage, at der er fire vinkler på dit produkt – for nu at forsimple det lidt. Fire veje ind til det, som kunne omsættes til fire keywords. Ord som dine kunder bruger for at beskrive det og som de søger på.
På et traditionelt website ville du så oprette 4 undersider, der hver især er 100% optimeret til at modtage de brugere, som har den pågældende indfaldsvinkel til dine produkter. Samtidig vil siderne, hver især være optimeret til søgemaskinerne både via teksten på siden, sidens TITLE og META-description og ikke mindst relevante links til lige den side – den vinkel.
Det giver gode resultater i søgemaskinerne, hvis du gør det godt nok.
I modsætning til dette har du så en one-page løsning, hvor alle fire områder vises på samme side. Det betyder, lidt forenklet sagt, at siden kun vil være 25% relevant for hvert emne – ikke 100%, som med et traditionelt, multi-page website.
Og hvad måske endnu værre er, da der jo er meget begrænset plads i en sidens TITLE og MEGA-description, så kan du umuligt presse alle fire emner ind her. Så i bedste fald får du denne, vigtige del, optimeret til blot et af dem, og misser de fire andre.
Det betyder så også, at folk der finder din side i søgemaskinerne – hvis de skulle grave sig så dybt ned at de faktisk finder den, i tre ud af fire tilfælde ikke vil blive præsenteret for en TITLE og beskrivelse, som rammer dem. Og så klikker de ganske enkelt ikke på dit link.
I forhold til linkbuilding er et one-page website også umuligt. Og det er stadig den vigtigste faktor. Med fire emner på samme side bliver links uundgåeligt noget mudrede og langt fra så målrettede, som i hvert fald nogle af dem bør være.
Og det var så bare et simpelt eksempel, hvor der kun er fire vinkler og relevante keywords til dit produkt eller service. I virkelighedens verden vil der som regel være mange flere relevante keywords, som du bør findes på. For mange virksomheder hundredevis, hvis ikke tusindvis. Og så bliver det i forvejen håbløse one-page website naturligvis endnu mere umuligt at optimere.
One-page website – et dødt udstillingsvindue
Det kan godt være, at du har forelsket dig i det visuelle udtryk et one-page website har. Fair nok. Der er som sagt ingen grund til at diskutere smag.
Men jeg håber at ovenstående gennemgang trods alt får dig til, at tænke dig om en ekstra gang, så du i hvert fald er bevidst om konsekvenserne af dit valg.
Hvis du vælger et one-page website skal du således ikke forvente at blive fundet i søgemaskinerne og du må nok se frem til en lav brugervenlighed og dårlige konverteringer. Spørgsmålet er så bare, om du laver dit website for din egen – eller forretningens skyld.
Martin skriver
Gode pointer. Vi startede selv med et one-page webdesign for et par år siden. Men da vi hen ad vejen begyndte at gøre mere ved SEO, var der ingen vej udenom at lave undersider til hver sektion. Dog beholdte vi forsiden som den var. Nu synes jeg det fungerer rigtig godt, selvom måden vi har søgemaskineoptimeret kunne ha’ været mere elegant 😉
Rasmus - Købermægler skriver
Jeg hade også en one page hjemmeside. Nu er jeg igang med at få lavet en ny hjemmeside.
Den jeg selv har lavet er ikke for god. Det burde alle få lavet fra starten.
Michael Bay Sørensen skriver
Jeg kan følge dig 100% på den her Mikkel. Det må være nogle nyskabende grafikere, der har kedet sig lidt, og prøvet at skabe et nyskabende produkt. Jeg er faktisk okay vild med one-page websites, hvis de er lavet så de er brugervenlig, og flotte.
Men de fleste stinker på det punkt, og hvad nytter det hvis det er umuligt at lave SEO på siden.
Kan huske i “iframe” tiden, hvor det også var nærmest umuligt at lave SEO. Men alligevel kunne man godt gøre det? Dog var det et omfattende arbejde, og måske 5-6 gange så dyrt.
– Er der slet ikke noget at gøre i forhold til one-page websites? Man kan ikke gøre det samme, som man kunne gøre ved iframe løsninger?
Mikkel deMib Svendsen skriver
Nahh, du kan ikke rigtig gøre så meget ved det mest alvorlige problem, at et one-page website jo i sagens natur kun har en side, og derfor ikke rigtig kan optimeres til de mange forskellige keywords, som er relevante for de fleste brancher.
Janus Rokkjær skriver
Pladder fyrene fra Warriorforum har i årevis brugt onepage sider med en lang side og de har ikke de sidste 10 år været så dårligt rangeret på Google som nu.
Efter marts opdateringen af Google