3 Myter om Domæner og SEO
Et godt domænenavn er vigtigt. Det tror jeg de fleste kan være enige om. Men her stopper enigheden så også. For hvad et godt domænenavn? Det er der mange meninger om!
Og endnu værre bliver det når snakken falder på, hvilket domæne der kan gavne mest i forhold til SEO. Mange folk er stadig præget af gamle myter om, hvilket domæne, der er nødvendigt, for at få succes i søgemaskinerne.
I dette indlæg vil jeg aflive de vigtige myter om domænenavne og SEO, så du kan vælge det bedste domænenavn til din næste virksomhed eller web-projekt.
1. Du skal have dit keyword i dit domænenavn
Som med mange andre myter har denne myte også udspring i noget, der engang havde en vis sandhed. Domæner er en af de faktorer søgemaskinerne kigger på og hvis dit keyword er i domænet ja, så kan det også være noget af det søgemaskinerne vægter.
Gennem tiden har der været meget stor forskel på hvor godt søgemaskiner som Google rankede Exact Domain Match (EDM). Der har været tider, hvor det alene at have et domæne, der var præcist det samme som et bestemt keyword næsten alene kunne gøre at det rankede på lige præcist det keyword – som f.eks. billige-dvd-maskiner.dk.
Men dels forholder det sig ikke sådan mere. Hvis du f.eks. søger på ovenstående eksempel vil du da også se, at det er de store udbydere af elektronik-produkter, der dominerer resultaterne. Billige-dvd-maskiner.dk er faktisk slet ikke registreret og jeg vil da heller ikke anbefale dig, at gøre det – i hvert fald ikke, hvis du tror, at du blot med dette domænes keyword-styrke, kan udkonkurre Elgiganten, Expert, Pricerunner osv.
Et andet problem med denne myte er, at for langt de fleste websites vedkommende handler SEO ikke bare om at ranke på et enkelt keyword – men på mange hundrede, eller flere tusinde, som er relevante for de produkter du sælger. Og så mange keywords kan du alligevel ikke presse ind i et domæne.
Et godt eksempel – en lille anekdote handler om det danske iværksætter-website Amino.dk. Det var min gode ven Martin Thorborg der startede det, og fortsat står i spidsen for det. Inden han startede websitet spurgte han mig om hvilket domæne han skulle vælge.
Martin havde allerede adgang til en række domæner som han overvejede. Imellem dem var der en flere domæner, der indeholdt ord som “iværksætter” der naturligvis er et vigtigt keyword for dette projekt. Men de var alle sammen lange, med mange bindestreger, kryptiske og meget svære at huske.
I bunken af domæner lå så også det korte og lækre lille domæne: Amino.dk. Det betød ikke rigtig noget, men var let at huske, let at kommunikere til andre og let at stave. Mit valg faldt straks på dette frem for alle de andre. Martin lyttede heldigvis på mit gode råd, og valgte det.
Og se på resultatet i dag! Amino.dk er dominerende på mange tusinde vigtige keywords indenfor de mange aspekter af iværksætteri, som der skrives om på sitet. Det er det fordi indholdet er godt, fordi der gennem mange år har været arbejdet med det og fordi rigtig mange linker til det og snakker om det på sociale medier. Og det er det – vil jeg påstå, fordi at netop det enkle og mundrette domænenavn Amino.dk er så let at huske, let at kommunikere og derfor naturligt får flere korrekte links.
2. Du skal have et lokalt domæne for at ranke lokalt
En anden vigtig myte handler om, at det skulle være meget vigtigt at have et lokalt domæne, hvis du vil ranke i Google lokalt. Hvis du vil ranke godt i Tyskland, skulle det derfor – ifølge myten, være afgørende med et .de domæne, et .se domæne i Sverige og et .dk domæne i Danmark.
Igen er der med denne myte en årsag til, at den er opstået. For det er sandt, at domænets tilhørssted (cTLD) har en vis betydning for, hvor søgemaskinerne mener, at indholdet er relevant. Med et .de domæne signalerer man således, at indholdet er relevant for dem i Tyskland.
Problemet er bare, at det er et ret svagt og mudret signal. Der er masser af websites på lokale domæner, som ikke har lokalt indhold – masser af websites på .dk der ikke er på dansk, .de der ikke er på Tysk, eller iøvrigt ikke er specielt relevant for lokale søgebrugere. Og omvendt er der masser af indhold på f.eks. .com, .info og .nu domæner, der er ekstremt relevant for brugere i f.eks. Danmark eller Tyskland.
Det ved søgemaskinerne godt, så selvom de da bestemt også ser på domænets tilhørssted – altså den sidste del af domænet, så er det på ingen måde et afgørende signal. Det er absolut ingen garanti for, at du vil ranke bedre lokalt!
Langt mere vigtigt er det, at indholdet på dit website er på det hovedsprog i det land du henvender dig til, at du har links fra lokale autoriteter og at du har opsat din hreflang attributter korrekt. I tillæg til dette kan du via Google Search Console (tidligere Webmaster Tools) angive et websites tilhørssted. Gør du det, kan du sagtens ranke lokalt med et website også selvom det ikke er på et lokalt lande-domæne.
Noget andet er så, at der kan være gode argumenter – som ikke har noget med SEO at gøre for, at bruge lokale lande-domæner. Det kan sende et signal til lokale forbrugere om, at du tager dem seriøst. Hvis du ikke engang gider at bruge 100 kroner om året på et lokalt domæne, hvor vigtige er de lokale kunder så lige for dig? Sådan kan nogle forbrugere i hvert fald godt tænke.
Omvendt kan der være SEO-strategiske argumenter for, at have alle dine lande-versioner på et globalt domæne – f.eks. et .com domæne. Derved undgår du, at skulle opbygge domæne-autoritet på mange domæner, men kan udnytte den samlede værdi på tværs af lande.
Om du skal vælge den ene eller den anden løsning er der ikke noget universelt korrekt svar på. Du skal overveje ovenstående forhold og vælge det, som du har bedst mulighed for at udnytte til at skabe de resultater du ønsker.
3. Det er lettere at ranke godt med et .com domæne
Den sidste domæne-myte jeg vil fremhæve i dette indlæg handler om den misforståelse, at det skulle være lettere, at ranke godt med et .com domæne, frem for så mange andre domæner. Det er ikke tilfældet.
Jeg tror, at det folk lidt blander sammen er, hvor godt .com er som brand. Ingen tvivl om, at .com er den bedst brandede domæne-ekstension. Alle folk kender .com domæner og de er næsten blevet synonym med en seriøs international forretning. Men det betyder bare ikke, at søgemaskinerne så automatisk ranker .com domæner bedre. Det gør de ikke.
De eneste domæner som søgemaskinerne har en tendens til at favorisere er de domæner, som der er restriktioner på – primært .edu, .gov og .mil. Disse domæner kan du kun få, hvis du driver et universitet, er en afdeling i det Amerikanske militær eller stats-administration. Sådanne organisationer har typisk indhold af en lidt højere validitet og det er derfor logisk, at søgemaskinerne vægter dem lidt højere.
Der har dog, gennem tiden, været meget snask på særligt .edu domæner – primært fra pengehundrende studerende, der har ladet sig “bestikke” til at misbruge deres adgang til deres universitets hjemmeside og ligge f.eks. Viagra-affiliate sider på dem. Så i de senere år har jeg haft svært ved at se en meget stærk søgemaskine-præference på .edu domæner i praksis.
Omvendt er der også enkelte domæne-typer, som har været så ekstremt inficeret af spam, at der har været tegn på, at det generelt kunne svække et site lidt, at ligge på et sådan. Det gælder f.eks. .info, der grundet periodisk ekstremt billige priser har været misbrugt i stor stil af spammere.
Thomas Herman Nørgaard skriver
Meget brugbar artikel! 🙂 Så vidt jeg forstår på dig, så har domæne lokalitet og EDM stadigvæk en lille betydning. Et hurtigt spørgsmål. Hvis jeg eksempelvis ønsker at rangere højt på søgningen “billigt værktøj”, hvilket domæne vil så være mest fordelagtigt:
billigt-værktøj.com eller værktøj-billigt.dk.
På forhånd tusind tak.
– Thomas Nørgaard
Mikkel deMib Svendsen skriver
1) Hvis du sælger værktøj på Nettet er der så virkelig kun ET keyword du ønsker at ranke på? Jeg vil mene det er en dårlig stratgi. Det er bedre, at ranke på alle de tusindvis af varianter der findes i det marked. Og hvis du gerne vil det, så betyder det mere med et domæne, der er let at huske, end om der er 2 (ud af de mange tusinde relevante) keywords i domænet.
2) Ingen af de to foreslåede domæner er gode, da du anvender danske tegn i dem. Jeg ville vælge nogle af dem 🙂
Tim Borggren Larsen skriver
Jep det med ens domæne har alle dage spillet ind. Idag holder jeg godt nok mere til et unik – domæne navn, frem for at forsøge at ramme key-words.