Lyver Google? Hvorfor skulle de dog det?
Google har i mange år publiceret guidelines og krav til os webmastere. De har også gennem tiden udviklet features, som vi kan bruge i vores SEO-arbejde, herunder test værktøjer og Search Console. De optræder jævnligt på konferencer og i online debatter, hvor de forsøger at hjælpe webmastere og markedsføringsfolk som dig og mig.
Så langt, så godt. Det lyder jo næsten helt idylisk. Virkeligheden er desværre ikke helt så rosenrød. Problemet er, at Google’s “gode råd” ofte gavner dem, mere end de gavner dig.
Men lyver Google? Og hvorfor skulle de dog det?
Det vil jeg forklare lidt nærmere i dette indlæg …
Lyver Google?
Jeg vil ikke påstå, at Google (så tit) direkte lyver, men deres opgave og fokus er bare en anden end din og min, og derfor er det langtfra sikkert, at deres gode råd altid er værd at følge. Og hvordan kan det så være?
På en af de store søgemaskine-konferencer i USA for nogle år siden, sad jeg i panel med den tidligere chef for Googles web-spam og quality team Matt Cutts. Han er en flink og meget fornuftig mand. Og her kom spørgsmålet også op fra publikum – om man altid kan stole på Google.
Matt Cutts spontane reaktion var naturligvis, at det kunne man. Men helt så enkelt er det som sagt bare ikke. Jeg forklarede derfor hvordan jeg oplever det.
Lidt forenklet sagt, så har vi som webmastere og SEO’ere et langt styke ad vejen samme mål som Google: Vi ønsker flere der bruger søgemaskinerne og bliver glade for de resultater de finder. Glade og tilfredse søgebrugere gør Googles forretning bedre og det giver flere gode leads og salg til os.
Men hvad så hvis du og jeg begge har en forretning der f.eks. sælger sko. Lad os for eksemplets skyld sige, at begge vores forretninger objektivt set præcis lige gode, sko og priser de samme. I det tilfælde er Google ligeglad med om det er dit eller mit site der ligger øverst når man søger på sko.
Men det er jeg ikke! Jeg vil gøre alt hvad jeg kan for, at ranke bedre end dig. Det er min opgave som marketing-mand. Også selvom min butik måske i virkeligheden er lidt dårligere end din, eller mine sko er dyrere. Jeg vil stadig gerne ranke bedre end dig. Og det er netop her, hvor Googles og vores interesser ikke er helt de samme.
Googles opgave er, at skabe glade søgebrugere. Det kan både din og min (gode) butik give. Men din og min opgave er at markedsføre vores virksomheder. Det er ikke Googles job.
Hvad lyver Google om?
Jeg har gennem tiden konstateret flere konkrete og generelle ting, som Google ikke taler helt sandt om. De fortæller i hvert fald ikke den fulde sandhed. Lad mig tage nogle få eksempler, som kan illustrere problemet.
Duplicate Content er ikke noget problem
Google har ved flere lejligheder forklaret, at Duplicate Content skam ikke er noget problem, for deres teknologi er nu blevet så god, at de sagtens kan filtrere duplikeret indhold fra. Så bare slap af.
Det er i princippet rigtig nok. Google’s teknologi er bestemt blevet bedre på det punkt og de løser DC problemer bedre end nogensinde før. For dem. For Google og deres søgebrugere! Men (sgu!) ikke for dig og mig!
Faktum er, at når Google først går igang med at filtrere Duplicate Content ud på dit website, så har det stort set altid negative konsekvenser for lige dit websites synlighed i Google. Det overlever Google fint, og deres fokus er som sagt bare at gøre deres søgebrugere glade. Men hvad med dig?
GEO-targeting er ikke noget problem
Google har også udtalt, at det ikke er noget problem, at du tvinger brugere ind på den rette landeversion af et website via IP location identifikation. Det er det jeg plejer at omtale som “full forced GEO location”.
Igen må jeg understrege, at det i princippet er rigtig nok, at Google godt kan håndtere dette på en måde som ikke skader dem, men jeg garanterer dig for, at det som regel vil skade dig.
CANONICAL tag er en god løsning
Google anbefaler ofte, at du bruger CANONICAL tag til at løse problemer med Duplicate Content, for eksempel i forbindelse med produktvarianter, eller brug af flere domæner til samme indhold.
CANONICAL-tag er sådan set en fin nok løsning. Når den virker. Men det gør den bare ikke altid!
I løbet af det sidste årstid har jeg personligt siddet med tre større Amerikanske kunder, der havde fået alvorlige indekseringsproblemer i Google, som en direkte konsekvens af en forkert fortolkning af CANONICAL-tags. Vi undersøgte det omhyggeligt, og CANONICAL-tags var implementeret korrekt, og alligevel fortolkede Google dem forkert. Og det var naturligvis ikke Google, men disse kunder, der betalte prisen for det.
Hvis du en dag får lejlighed til det, så spørg Google, om de kan garantere, at CANONICAL-tags altid fortolkes korrekt. Jeg kender godt svaret. Det kan de naturligvis ikke. Shit happens. Fejl kan ske. Også for Google.
Pointen er, at når sådanne fejl sker – og det gør de, så er det dig det går ud over, ikke Google. Og netop derfor er det altid min anbefaling, at man forsøger at finde bedre og mere stabile løsninger end CANONICAL-tags, når det overhovedet er muligt.
Hvis man ikke kan stole på Google, hvem skal man så?
Mig, sagde manden 🙂
Nej, spøg til side – og så alligevel. For problemet med SEO er jo, helt reelt, at rigtig mange af de ting vi “ved” bygger på erfaring. Du kan ikke altid slå svaret op i en manual, i Googles webmaster guidelines eller spørge i et åbent forum. Det er erfaringen der tæller.
Det er derfor det er så vigtigt, at du tager folk med på råd, som faktisk har den nødvendige erfaring, når du skal tage vigtige valg om opbygningen, strukturen og kodningen af dit website. Det er den bedste sikkerhed du kan få for, at dit website holder vand, og ikke kæntrer første gang der kommer en lille bølge, so to speak.
Skriv en kommentar