Køsystemer kan skade din synlighed i Google
Nogle webshops har i denne krisetid oplevet en nærmest eksplosiv vækst. Den pludselige stigning i besøgende kan være en teknisk udfordring. Nogle websites bryder helt sammen. Andre benytter “køsystemer” for at imødekomme belastningen.
Men pas på! Køsystemer kan ende med at skade din synlighed i Google meget alvorligt.
I dette indlæg skal vi se lidt nærmere på hvorfor køsystemer kan give problemer i Google og hvilke bedre alternativer der findes – eller kunne udvikles.
Nemlig.com cloaker Google
Nemlig.com er en af de virksomheder der oplevede en ekstrem vækst i besøgende, lige efter krisen for alvor brød ud. Titusindvis af kunder væltede ind i webshoppen for at hamstre dagligvarer og mange oplevede, at det brød helt sammen.
Nemlig.com valgte dog hurtigt at opsætte et køsystem fra danske queue-it.com. Med det system sættes de besøgende i kø og lukkes først ind i webshoppen, når der er plads.
Denne løsning sikrer, at websitet ikke bryder sammen. Så da løsningen var implementeret virkede sitet igen. Men køen blev hurtigt meget lang. På et tidspunkt var der over 40.000 i kø – da jeg selv tjekkede var der “kun” godt 12.000 foran mig.
Uanset at det naturligvis kan være surt at skulle vente på at kunne komme til at handle, så løste køsystemet Nemlig.com’s akutte problemer. Men der er desværre nogle alvorlige problemer med et sådan køsystem – i hvert fald når det implementeres på denne måde.
I forhold til SEO og Google er denne form for køsystem teknisk set det som kaldes “cloaking”. Det er en teknik, hvor det Google ser – og det du som søgebruger får at se, ikke er det samme.
Hvis du f.eks. søger på “islandsk lammekølle” ligger nemlig.com flot placeret i toppen af Google. Men når du klikker på linket – og hvis der er travlt i butikken, sendes du til queue-it køsiden.
Den side Google så, crawled, indekserede og placerde i søgeresultaterne, er således ikke den samme som du ender på. Det er en rigtig dårlig oplevelse som søgebruger! Og det er Google naturligvis ikke interesseret i.
Cloaking har gennem tiden mest været brugt til at snyde Google – man optimere en side til det man gerne vil ranke på, som man viser Google, og viser så en anden side til brugerne – som f.eks. er mere grafisk, konverterer bedre eller indeholder noget helt andet.
Cloaking strider mod Googles Webmaster Guidelines. Og som altid er der en risiko forbundet med at bryde dem.
Nemlig.com’s løsning er implementeret med JavaScript. Hvis man slår JavaScript fra sendes man ikke til køsiden – men til gengæld kan man så ikke se varerne på siden, da de er afhængige af JavaScript.
Google eksekverer ofte JavaScript – men ikke altid. Om de i det konkrete tilfælde eksekverer de JavaScript på Nemlig.com der gør at man bliver viderestillet til køsiden er svært at sige med sikkerhed. Men uanset om det er tilfældet eller ej, kan dette blive opfattet som cloaking af både brugere og Google.
Konsekvensen kan være, at Google udelukker Nemlig.com fra indeksering. Det er alvorligt!
Nemlig.com er naturligvis ikke ude på at snyde Google. Det er blot en (i forhold til SEO) lidt uheldig bi-effekt ved deres køsystem. Det ændrer dog ikke på, at de er cloaking og at det som sagt kan have alvorlige negative konsekvenser for deres indeksering i Google.
Lige nu ovelever Nemlig.com nok – med eller uden indeksering i Google. Men på sigt har Nemlig.com, som alle andre websites, naturligvis brug for Google og stor glæde af de mange besøg de sikkert får derfra. Og der er jo også et liv efter krisen, som både de – og alle os andre, skal tænke på.
Køsystemet kunne forbedres
Et køsystem som Queue-it kunne forbedres, så de potentielle skadevirkninger i forhold til SEO kunne reduceres – eller helt fjernes.
Jeg kender ikke de tekniske detaljer omkring lige denne – og de andre løsninger der er på markedet og ved derfor ikke om noget af nedenstående allerede kunne lade sig gøre med dem.
Det første og vigtigste punk er at droppe “cloakingen”. Både almindelige besøgende og Google bør kunne se den side de har klikket sig ind på.
Alt efter om der så er plads – eller trængsel, i butikken kunne man vælge at vise noget forskelligt. Lidt på samme måde som mange medier med paywall allerede gør. Hvis du er betalende abonnent får du den fulde artikel – hvis du er gratist, får du kun en lille del af artiklen. Både Google og ikke-betalende besøgende får det samme. Så bliver ingen “snydt”.
I en webbutik kunne det f.eks. betyde, at folk der besøger shoppen på et tidspunkt, hvor der er flere besøgende en webshoppen kan håndtere kunne begrænse hvad der kan ses og gøres. Det kunne f.eks. være, at køb ikke kan gennemføres – men varerne stadig kan ses. Det kunne også være andre begrænsninger.
Ideelt set ville det stadig være muligt at gemme de varer man ønsker på en form for “indkøbsliste”, som så kunne ekspederes, når der var kapacitet til det.
I stedet for at sende folk hen til en kø-side kunne kundens plads i køen vises i en lille banner eller pop-up i toppen eller bunden af siden. Så er det tydeligt, at de ikke lige nu kan handle som normalt – men uden at spærre helt for butikken.
Om ovenstående kan lade sig gøre med nogle af de kø-systemer der findes på markedet ved jeg som sagt ikke. Men det ville være bedre for både brugeroplevelsen og SEO. Det vil beskytte mod langsigtede skader på websitets synlighed i Google.
En endnu bedre løsning – få en skalerbar hosting!
Køsystemer er efter min mening en nødløsning. Det er bestemt ikke ideelt. Når rigtig mange kunder lige pludselig gerne vil købe dine varer er det jo død-ærgerligt for både dem og dig, at de bliver afvist (eller i hvert fald sat i en timelang kø).
Den bedste løsning er derfor at vælge en dynamisk og skalerbar hostingløsning som kan klare ethvert press der måtte kome. Den slags findes.
Forbered dig på det “værste”
Den nuværende krise, og den meget pludselige stigning i trafik på sites som Nemlig.com var naturligvis svær at forudse. Men det er ikke den eneste situation hvor den slags kan ske.
I forbindelse med bl.a. Black Friday har vi oplevet det. I 2017 skrev vi her på bloggen om hvordan både Power, Elgiganten, Bilka og ComputerSalg.dk gik i knæ på udsalgsdagen.
Uanset om trafikken på dit website pludselig stiger på grund af noget du burde have forudset eller ej bør det kunne klare presset. Udover at det er ærgerligt at gå glip af salg, når kunderne afvises, kan det også have mere langsigtede negative konsekvenser – både i forhold til SEO og kundernes oplevelse af din virksomhed.
Skriv en kommentar