Keyword planner (søgeordsplanlægning) – den komplette guide
Forfatter: Luciano Bellacci
Hvad er keyword planner (søgeordsplanlægning)
Keyword planner – på dansk kaldet søgeordsplanlægning er et værktøj leveret af Google. Værktøjet har primært til formål at give annoncører prognoser for fremtidig planlægning af annoncer med Google Ads. Værktøjet anvendes dog ofte med det formål at vise den gns. månedlige søgevolumen for søgeord og søgesætninger.
Download GRATIS Keyword Planner guide
Udfyld formularen nedenfor, så sender vi en mail med guiden til dig
Indeks:
- Hvad er søgeordsplanlægning
- Introduktion til keyword planner
- Guide til brug af Google keyword planner
- Opsummering
Introduktion til keyword planner
Søgeordsplanlægning er et godt værktøj, når det kommer til søgeordsanalyser og udformning af disse. Værktøjet kan, som så mange andre, ikke stå alene. Jeg anbefaler altid, at du anvender flere værktøjer, når du ønsker at sammenligne konkurrence relevans og potentiale/volumen, som en søgeordsanalyse altid bør tage udgangspunkt i. I supplement til søgeordsplanlægning kan du med fordel anvende Google trends, Uber suggest fra Niel Patel og det uudtømmelige Google Suggest. Disse værktøjer kommer jeg ikke nærmere ind på i denne guide. I stedet vil jeg i den resterende del fokusere 100% på Googles værktøj, Keyword planner eller, som det hedder på dansk, søgeordsplanlægning.
keyword planner er et univers for sig. Søgeordene her, er direkte forbundet med Google Ads. Du kan nemt undersøge søgeord, vurdere dem på flere parametre og tilføje dem til din konto. Du kan også udarbejde prognoser for din kommende annoncering. Søgeordsplanlægning er et uundværligt værktøj, når du arbejder med Google Ads. Men det er ikke det eneste, som keyword planner kan anvendes til. Når du laver søgeordsanalyser kan værktøjet både være et af de første, samt et af de sidste værktøjer, du anvender. Værktøjet kan nemlig både foreslå relaterede søgninger, samt komme med endelige estimater af den månedlige søgevolumen for de søgeord, du er endt ud med, i din søgeordsanalyse.
Du finder keyword planner her, eller ved at gå direkte til værktøjet fra din Google Ads konto, som vist på næste billede.
Google søgeordsplanlægning har været tilgængelig i mange år, og det har længe dannet grundlag for indhold på nettet. Folk anvender værktøjet til at kortlægge søgevolumen for enkeltstående ord eller søgefraser, for så at skabe indhold efter resultatet. Disse data kan også bruges i Google Ads keyword planner er blevet et mere eller mindre betalt værktøj – du kan såmænd godt bruge det uden at betale, men har du ikke et tilstrækkeligt forbrug på din konto, får du blot vist intervaller for søgevolumen, som f.eks. at det er 1.000-10.000 søgninger om måneden på et givent søgeord. Derfor er det meget vigtigt at anvende søgeordsplanlægning fra en konto, der til dagligt gør brug af Google Ads. På den måde får du langt mere nøjagtige prognoser for annoncering og søgevolumen.
Her ses et billede af prognoser fra en konto uden tilstrækkeligt forbrug.
Her ses et billede af prognoser fra en konto med tilstrækkeligt forbrug:
Som det tydeligt ses på forrige billede, er data fra en konto uden tilstrækkelig spend ubrugelig. Her får vi en månedlig søgevolumen på søgeordet ”Google Ads” på mellem 10.000-100.000 og vi får ingen indikation om, hvilke måneder der ligger flest søgninger.
Det gør vi derimod fra en konto MED tilstrækkelig spend. Her kan vi se, at den gns. Månedlige søgevolumen for søgeordet ”Google Ads” ligger på 18.100. Derudover kan vi også i søjlediagrammet se, hvordan søgningerne fordeler sig på månedsbasis og hvor stor en andel af søgningerne, der kommer fra mobile enheder.
Guide til brug af Google keyword planner
Først og fremmest skal du vurdere, om du skal anvende værktøjet til en reel søgeordsanalyse, f.eks. i forbindelse med SEO, eller om værktøjet skal anvendes til prognoser for dine aktiviteter med Google Ads.
Grundlæggende er der 2 ting, du kan med dette værktøj:
• Finde frem til nye søgeord
• Få data om søgevolumen og prognoser
Find frem til nye søgeord
Den første del, jeg komme omkring, er ”find frem til nye søgeord”. Dette kunne f.eks. være en del af den indledende analyse med keyword planner.
Du har 2 muligheder. Enten kan du starte med søgeord, eller også kan du angive et website, som du vil starte analysen ud fra. Vælger du at starte med søgeord, skal du angive disse, som vist på første billede herunder. Du kan desuden vælge, om du ønsker at medtage brandnavne i resultaterne – det vil give mening at sortere fra, hvis du ønsker at få et overblik for mere generiske søgeord. Som det også er beskrevet i billedet nednfor, får du det bedste resultat ved ikke at bruge hverken for specifikke eller for generiske søgeord. Det vil sige, i et tilfældet, hvor jeg laver en søgeordsanalyse for et psykolog der behandler angst, at jeg ikke blot vælger at undersøge søgeord som ”psykolog” eller ”angst”, men derimod undersøger søgeord som ”psykolog angst”, ”behandling af angst” eller endda psykolog behandling af angst odense”.
Vælger du at starte med at angive et website, skriver du det blot ind i feltet til angivelse af domæne. Her kan du vælge at tage udgangspunkt i hele websitet eller blot de webadresser, du angiver i feltet. Denne metode er langt fra lige så god som den første, hvor du angiver søgeord. Derfor anbefaler jeg, hvis du har en nogenlunde ide om, hvad brugerne søger efter, at du starter med søgeord.
Når du har indtastet de søgeord, du ønsker at tage udgangspunkt i, går du videre til næste step ved at trykke ”se resultater”. Hermed får du nedenstående områder, der hver indeholder vigtige data for søgeordsanalysens videre forløb. Lad os prøve at kigge på dem individuelt.
Mulighed for at udvide din søgning med følgende relaterede søgeord. Ud fra dem, du allerede har angivet, kommer Google Ads med forslag til søgeord, du kan udvide din rapport med. Du trykker blot på + for at vælge dem til.
Søjlediagrammet er det næste område. Her kan du se, hvordan søgningerne fordeler sig måned for måned. Dette udgøres af den blå søjle til venstre, hvor den røde søjle til højre viser, hvor mange af det samlede antal søgninger, der kommer fra mobil. Bemærk at antallet af søgninger både indeholder søgninger for de ord, du selv har angivet, samt alle de relaterede søgeordsforslag, som Google Ads kommer med.
Næste punkt er de ord, du selv har angivet. Her kan du se den gns. Månedlige søgevolumen for hvert af disse, samt se et estimat for konkurrencen vurderet på høj, middel eller lav. Det næste du ser, budestimater for annoncevisning øverst på søgeresultatsiden – altså som en del af de 4 øverste annoncer. Det ene bud (det der hedder laveste interval, viser det laveste prisniveau for, hvad annoncører tidligere har betalt for eksponering øverst på siden. “Bud for øverst på siden (højeste interval)” viser det højeste prisniveau for, hvad annoncører tidligere har betalt for eksponering øverst på siden. Man kan sige, at det er en slags ”worst case” og ”best case”.
Det sidste område er de relaterede søgeord. Dem der kaldes søgeordsforslag. Relaterede søgeord bør du skimme igennem og evt. kopiere over i et Excel-ark, hvis du anvender et sådan til din søgeordsanalyse.
Denne proces gentager du, med alle de generiske termer, du allerede har i forbindelse med din søgeordsanalyse og trækker alt ud i Excel. Når du mener, at du har tilstrækkeligt med søgeord, er det tid til at gennemgå dem.
Vurder dem et for et om de giver mening for din forretning. Når det er gjort, har du det første udkast af din søgeordsliste. Alle dine søgeord skal nu lægges ind i søgeordsplanlægning. Ikke under det samme område som før, men under det næste område, nemlig ”Få data om søgevolumen og prognoser”.
Få data om søgevolumen og prognoser
Under ”Få data om søgevolumen og prognoser”, indsætter du alle dine søgeord, du har samlet og vælger dansk og Danmark i målretning – præcis som du gjorde før. Herefter trykker du på ”kom godt i gang”.
Det næste billede ligner til forveksling det, du lige har set, og det er det også – bare uden alle de relaterede søgetermer. Det vil altså sige, at det blå søjlediagram nu kun er for de indtastede søgeord og data, herunder er data for de samme søgeord – specificeret et for et.
På billedet har jeg indtastet en række søgeord, svarende til dem, jeg har fået ud fra min søgeordsanalyse, gennem forskellige værktøjer.
For at komme videre, bør du segmentere alle disse søgeord efter søgevolumen. Søgevolumen giver en ide om, hvor meget trafik hvert søgeord kan drive ind til dit website, og endelig, hvor mange salg, du kan forvente fra disse brugere.
Opsummering
Tid til at opsummere inden vi gennemgår det sidste punkt i keyword planner.
Vi antager at ovenstående er sidste step i din søgeordsanalyse og i den forbindelse skulle du meget gerne være kommet omkring følgende ting:
- Fundet generiske søgeord, du allerede vidste, var værdifulde for dig
- Undersøgt disse i Google Trends, og kørt dem igennem google.dk, Autocomplete
- Kørt hele listen af søgeord gennem ”Finde frem til nye søgeord-afsnittet” i søgeordsplanlægning
- Kørt hele listen af søgeord gennem ”Få data om søgevolumen og prognoser”
- Den liste du ender ud med, efter at have gjort ovenstående, har du kørt gennem andet punkt i søgeordsplanlægning, nemlig ”Få data om søgevolumen og prognoser”
Når det er gjort kender du:
- Dine vigtigste søgeord
- Et estimat af konkurrencen for dine søgeord
- Gennemsnitlig, månedlig søgevolumen for dine søgeord
- Den anslåede CPC for dine søgeord
Det var den måde, som jeg anbefaler, at du bl.a. anvender Google keyword planner på. Du kan med fordel arbejde videre med søgeordsanalysen og prioritere dine søgeord i 3 prioriteter afhængig af konkurrence, relevans og søgevolumen. Hvis du arbejder med søgeordsanalyse i forbindelse med organisk SEO, vil jeg klart anbefale dig at gøre dette og ligeledes kortlægge hvilke webadresser, Google rangerer for de enkelte søgeord
Tid til prognoser med Google Ads
Nu da du kender dine søgeord, er det tid til at lave estimater af, hvad du kan forvente fra annoncering via Google Ads. Det bringer os til det tredje og sidste punkt for keyword planner:
Derfor skal vi tilbage til området ”få data om søgevolumen og prognoser”. Igen skal du indsætte din liste af søgeord, vælge dansk som sprog og Danmark som målretningsland. Når dette er gjort, trykker du ”kom godt i gang”.
Der er et par indstillinger, du skal være opmærksom på, inden du trækker data og læser dybere ind i dine prognoser. Disse indstillinger finder du øverst på siden i den grå bjælke. Først og fremmest skal du sikre dig, at du har sat det geografiske område korrekt. Er det f.eks. kun Danmark, som du er interesseret i at trække data fra, skal du sikre dig at denne indstilling står til Danmark. Den næste del, du skal være opmærksom på, er sprog. Du kan f.eks. godt vælge Danmark som geografisk målretning og samtidig målrette både dansk og engelsk, hvis du ønsker.
Den næstsidste del er netværket, du vil se prognoser for. Her kan du vælge blot at se prognoser for Google, men du kan også vælge at medtage søgepartnere i denne beregning. For at sikre, at dine prognoser holder sig en smule konservative, anbefaler jeg, at du ikke medtager søgepartnere i dine prognoser. Den sidste ting er datointervallet, du vil se prognoser for. Du kan f.eks. godt få tal for f.eks. 6 måneder, men også blot for en enkelt måned – det er op til dig. I dette eksempel sætter vi indstillingerne til Danmark, dansk, Google og et tidsinterval på 3 måneder.
Det næste, vi kan forsøge at definere er en maks. CPC. Her har jeg sat den til 12 kr. Nu kan jeg altså samlet se, at mine prognoser siger, at jeg kan opnå 1.700 klik fra 25.000 eksponeringer, hvilket giver mig en gns CTR på 6,6% og en gns. CPC på 7,20 kr. Det hele koster mig godt 12.000 kr. hvorfra jeg får 21 konverteringer til en gns. Pris pr. konvertering på 570 kr. Husk at dette er over 1 måneder og at det er grove estimater.
Derudover kan jeg også se, at størstedelen af mine klik vil komme fra mobiltelefoner, næstflest fra computer og færrest fra tablets. Jeg kan også se, at det primært vil være region Hovedstaden, der leverer mine besøg, hvorefter Midtjylland, Syddanmark, Sjælland og Nordjylland følger. Husk, at du altid kan ændre det, du gerne vil se for de enkelte dataområder. Som billedet viser er dette baseret på klik, men jeg kan via de små drop-down pile også vælge at se prognoser for f.eks. eksponeringer eller CPC. Under de geografiske områder, kan jeg endda vælge at se de vigtigste byer for mine prognoser.
Denne guide indeholder elementer fra bogen ”Ads-bogen – Grundbog i Google Ads”, der er udgivet i 2020 af Luciano Bellacci. Der er givet en ikke-eksklusiv licens til brugen her.
Hvad er Google keyword planner?
Keyword planner – på dansk kaldet søgeordsplanlægning er et værktøj leveret af Google. Værktøjet har primært til formål at give annoncører prognoser for fremtidig planlægning af annoncer med Google Ads. Værktøjet anvendes dog ofte med det formål at vise den gns. månedlige søgevolumen for søgeord og søgesætninger.
Hvad kan keyword planner bruges til?
Værktøjet har primært til formål at give annoncører prognoser for fremtidig planlægning af annoncer med Google Ads. Værktøjet anvendes dog ofte med det formål at vise den gns. månedlige søgevolumen for søgeord og søgesætninger.
Hvilke data kan keyword planner give mig?
Keyword planner kan give en dyb indsigt i data omkring søgevolumen, geografisk fordeling af søgninger for regioner eller byer samt indsigt i, hvilke enheder, brugerne søger fra.
Hvilken type analyse er keyword planner god til?
Især i forbindelse med 2 ting, er Google keyword planner et nyttigt værktøj. For det første i forbindelse med prognoser for Google Ads annoncering, men også som et led i din søgeordsanalyse, er Google keyword planner et yderst behjælpeligt værktøj.