Kære iværksætter…
Bak Optics’ hjemmeside har i dag over 1000 besøgende
” Samlet set er vores omsætning steget 10%, og det går kun fremad. Vi får i hvert fald ikke mindre at lave, det er blandt andet hjemmesidens fortjeneste”.
– Jesper Bak, optiker og ejer af Bak Optics.
Når man møder en mand, der brænder for noget, bliver man selv smittet. Og da vi gav optikeren Jesper hånden, så vi en mand med en ambition i blikket, der brændte for sit fag. Jesper var brudt ud som optiker af en større kæde, og havde nu startet sin egen forretning Bak Optics.
”Som selvstændig optiker er du oppe imod nogle giganter, derfor er det alfa og omega, at dine kunder ved, du overhovedet findes”.
Jesper var gået i stå med sin hjemmeside. Designet var halvfærdigt, og han havde ikke nogen placeringer på Google, som kunne hjælpe på synligheden. Han havde brug for hjælp og beskrev ved vores første møde sine behov, og var meget åben om, hvor hans styrker lå henne:
”Jeg er god til at lave optik, men har ikke en skid forstand på hjemmesider og rankings på Google”.
Det var en klar udtalelse, og da vi hos Waimea ikke har forstand på optik, tænkte begge parter, at der var et godt match.
Hos Waimea sætter vi en ære i at hjælpe dig med at blive set og hørt, og jo mere forståelse vi kan få, desto klarere kan dit budskab og din digitale identitet kommunikeres ud. Efter et par kopper kaffe og en god snak, dannede der sig et billede af hvem optikeren Jesper var, og hvor hans visioner og ambitioner med Bak Optics lå henne. Dialogen gav os udgangspunktet for at producere det rigtige design og en målrettet tekst med søgeord, som senere skulle udkonkurrere de største optikerkæders Google-placeringer og give Jesper en mærkbar kundeforøgelse og stigning i omsætningen.
Placeringerne på Google fløj til vejrs
Vi startede fra scratch med arbejdet på 25 søgeord, der var passende for målgruppen. Vi tog fat om almene søgninger såsom: Synsprøve, synstest, herrebriller, damebriller, kontaktlinser og solbriller. Desuden var det også vigtigt for os, at Jesper kom til at ranke på ord, hvor hans passion lå, derfor inkluderede vi søgeordsfraser med briller indenfor sports-, mode- og designverdenen. Strategien blev et tveægget sværd, hvor vi på den ene side satte Jesper i direkte konkurrence med de store almene optikerkæder, og på den anden side brandede det særegne ved Bak Optics. Allerede indenfor den første måned, efter hjemmesiden var gået i luften, kravlede Bak Optics op ad Googles stige:
”Vi startede med at ligge på Googles side 2 på de fleste søgeord. På relativ kort tid, er vi blevet bevidste om, hvor meget en god hjemmeside betyder”.
Startskuddet for hjemmesiden var fornuftigt, og Jesper havde allerede forudsætningerne for at blive fundet af sine kunder, men det er også vigtigt at understrege, at da det nye hjemmesidedesign gik i luften, var det ikke slutningen på vores arbejde med synligheden i søgemaskinerne.
Førstepladsen i søgemaskinerne
Waimeas SEO-konsulenter tog fat på linkbuilding-arbejdet. En disciplin der, lidt firkantet sagt, giver hjemmesider autoritet og bedre placeringer ved at skabe forbindelser til andre hjemmesider med relevant indhold – i Jespers tilfælde; links der omhandlede optik og brillebranchen. Arbejdet bar hurtigt frugt, og efter et par måneder fik vi nedenstående resultater, hvis man altså havde brug for en optiker eller en synsprøve i Hellerup og omegn:
Billede: Bak Optics indtager efter kort tid den organiske guldmedalje på Google
Hvis man er lidt for hurtig på aftrækkeren, vil nogen måske sige: Jamen, de resultater ligger da ikke på første pladsen?… Google er indrettet sådan, at annoncer (AdWords) indtager de første tre-fire pladser i søgeresultaterne, som du også ser i screenshottet. Du kender sikkert til AdWords, og ved måske allerede, at hvert klik har en pris, der kan stige alt efter, hvad dine konkurrenter byder på de enkelte søgeord. Bak Optics ligger til en guldmedalje på, hvad der kaldes ”den organiske søgning”, som er de resultater, som Google ”mener” er mest relevante baseret på brugernes søgeadfærd. Her ligger Jesper lunt i svinget uden at skulle bekymre sig om at betale klikrater for hver besøgende, der kommer ind på hans hjemmeside. Og så er det altså imponerende, at Bak Optics nu ligger over de store optikerkæder, som han ellers også konkurrerer lokalt med.
Følg vores arbejde og din hjemmesides succes
Når vi indgår et samarbejde med dig som kunde, er det vigtigt at understrege ordet samarbejde. For at være medskaber af en succes, skal vi selvfølgelig kende succeskriterierne. I dag får Jesper et månedligt opkald fra sin tilknyttede SEO-konsulent, der arbejder med hjemmesiden og dens synlighed. Hvad er der i støbeskeen? Er der nye tiltag, nye brillebrands eller nye tilbud, som skal implementeres? Skal vi overveje nye søgeord for at få kunder fra andre omegne? Klarheden og gennemsigtigheden går begge veje, og med hjælp fra det tilknyttede Client Center kan Jesper altid logge ind og få et overblik over vores arbejde. Her finder han blandt andet svar på:
– Hvor mange har besøgt hjemmesiden?
– Hvor mange har ringet/mailet via hjemmesiden?
– Hvordan ligger mine søgeord på Google?
Jesper har givet os tilladelse til at dele hans Client Center, som måler aktiviteten på Bak Optics’ hjemmeside. I boksen nede i højre hjørne ser vi Jespers søgeord, hvor han i dag ligger i toppen på samtlige. Øverst til venstre ser vi, hvor mange besøgende der har været i indeværende måned, hvor 1000 besøgende er et pænt antal i en ellers siestapræget augustmåned – især når vi er gået fra 0 til 1000 på få måneder.
Billede: Få klarhed over din hjemmesides aktivitet i dit Client Center med Waimea Business
Værktøjet er en indikator for, hvad der går godt, og hvad der i fremtiden kan arbejdes på. I Jespers tilfælde er der god sammenhæng mellem hjemmesidens aktivitet og den mærkbare stigning i hans omsætning. Samarbejdet fortsætter, og Jesper er altid velkommen til at kigge forbi til kaffe, så vi kan sætte nye sejl ind på at tilbyde optisk hjælp og løsninger til Hellerup og omegn. Hjemmesiden gør det selvfølgelig ikke alene, det kræver også en passioneret iværksætter, og hvor er det dog meningsgivende at være med til at skubbe et inspirerende menneske ud over Google-rampen og se et virke blomstre på nettet.
” Samlet set er vores omsætning steget 10%, og det går kun fremad. Vi får i hvert fald ikke mindre at lave, det er blandt andet hjemmesidens fortjeneste”.
Din synlighed er del af din succes
Vi kan alle have nok så gode intentioner, produkter, budskaber, services og ideer, men hvad nytter det, hvis der ikke er nogle aftagere? Hos Waimea sætter vi spotlyset på dit virke, så dine kunder kan finde dig på nettet. Opskriften er ikke hemmelig, hvis du gerne vil vide i detaljer, hvad vi gør, er du velkommen til at tage fat i os, ellers kan du se en kort liste her:
– Få en ny hjemmeside med tophastighed, så brugeren ikke bliver træt
– Få en mobilvenlig hjemmeside, så brugeren finder dig på farten
– Gå i dialog med professionelle SEO-konsulenter omkring din synligheds potentiale
– Få en søgeordsanalyse så de rigtige kunder finder dig
– Få professionelt indhold produceret af grafiske designere og tekstforfattere
Kære iværksætter, i næste uge bringer vi næste afsnit om en af vores kunders historier. I mellemtiden kan du tænke over, hvor god din digitale synlighed er, og husk, vores succes er baseret på at være medskabende for din.
Skriv en kommentar