Får dit inhouse SEO-team den bedste viden, træning og løbende support?
Mange mellemstore og store virksomheder har i de senere år valgt, at udvide deres inhouse marketing team’s ekspertiser indenfor bl.a. SEO, søgeordsannoncer, social media marketing og email. Enkelte mindre virksomheder er også hoppet med på bølgen – særligt dem, hvor SEO har en høj strategisk prioritet.
Og det mener jeg faktisk er en rigtig klog beslutning. For dels er det med den stigende betydning disse kanaler har, meget vigtigt at der er en solid intern forankring og dels er der en række opgaver som enten varetages bedre eller billigere af egne medarbejdere end eksterne konsulenter.
Men tilbage står for de fleste, trods al, nogle udfordringer. De interne teams skal holdes ajour med den nyeste viden, komplicerede tekniske og strategiske udfordringer kan være svære at takle, og der kan være praktiske opgaver som de ikke er rustet til eller har kapacitet til at løse.
I dette indlæg vil jeg se lidt nærmere på nogle af de udfordringer jeres virksomhed kan stå med, hvis I også har valgt, at håndtere flere af de digitale markedsførings-udfordringer internt.
Digital markedsføring er kompleks og udvikler sig hastigt
Generelt set er digital markedsføring – og måske særligt SEO, en yderst kompleks diciplin. Selv folk der har arbejdet med det i flere år – og som du måske er heldig at have fået med i jeres team kan komme til kort af og til. Uanset om det er særlige SEO-tekniske eller strategiske udfordringer er det de færreste der kan løse alt selv.
Dertil kommer at de mange andre folk i virksomheden – udviklere, tekstforfattere, SoMe teams, PR-folk osv, der har en meget direkte indflydelse på de samlede SEO resultater også skal vide en del om SEO.
Alle der har været bare nogle få år i den digitale markedsførings-branche ved, hvor ekstremt hurtigt tingene udvikler sig. De muligheder du har i dag var ikke tilgængelige sidste år, og om få måneder dukker nye muligheder og udfordringer op.
Google laver hvert år mange tusinde små justeringer af deres søgemaskine. Nogle har ingen praktisk betydning for din virksomhed. Men mange har. Nogle betyder at tidligere strategier eller teknologier skal justeres.
Hvis I bare lader stå til og fortsætter som i går vil I hurtigt sakke bagud. Konkurrenter der udnytter de nyeste muligheder og tilpasser sig de konstant ændrede begrænsninger vil løbe fra jer.
Det betyder naturligvis ikke, at du skal ændre strategier eller tilpasse dig Google hver anden uge, eller at det er nødvendigt at hoppe med på alle nye muligheder. Men det er vigtigt at du hele tiden vurderer hvad der skal til for at fastholde og udbygge din synlighed og effekt i Google.
Vi lærer på tværs af brancher
Selvom du, elle dit team føler sig rigtig godt rustet til opgaverne i dag, så er der den svaghed ved et intern team, at de normalt kun lærer af de erfaringer de selv – indenfor deres egen virksomhed eller branche gør sig.
I modsætning til det har konsulenter som vi, den store fordel at vi arbejder med mange slags kunder på tværs af markeder og brancher.
Det betyder, at vi kan spotte nye trend hurtigere, som måske ikke lige dukker først op i din branche, og vi får inspiration fra andre branchers måder at løse tekniske og kreative udfordringer.
Workshops, “style” -guides og løbende support
Vi har igennem de sidste års udvikling – med flere og flere gode interne digital marketing teams, udviklet vores rådgivning, så den i højere grad understøtter dem i deres arbejde.
To af de vigtige grundpiller i det arbejde er workshops og løbende support.
Workshops bruges i forbindelse med træning af de enkelte teams – SEO’s, redaktører, udviklere osv. Det er en rigtig god måde løfte det faglige niveau i disse grupper.
Ofte laves workshops i forbindelse med, at der også udarbejdes fastlagte interne standarder, der særligt i forbindelse med SEO er rigtig vigtigt.
Udviklerne skal vide helt præcist hvad det de gør betyder for SEO – på samme måde som der også ofte ligger nedskrevne standarder for sikkerhed. Webdesignere, redaktionsfolk og tekstforfattere skal vide en masse om hvordan de undersøger søgebrugernes adfærd og optimerer og målretter indholdet til dem. Og andre teams som SoMe og PR, skal vide hvordan deres arbejde – i bedste fald, kan smitte positivt af på SEO.
I har sikkert allerede nedskrevne standarder for sikkerhed en styleguide. At få lavet en intern SEO-style guide kan jeg på det kraftigste anbefale. Den kan være med til at reducere dumme fejl meget.
Udover det generelle løft det kan give i en virksomhed, at vidensniveauet stiger og at alle teams ved hvordan deres arbejde påvirker fælles mål, vil der ofte være brug for gentagne follow-up workshops, samt en mere generel og løbende support.
For som sagt – udviklingen går hurtigt, og man kan ikke forvente at selv nok så dygtige interne medarbejdere kan vide det hele – hele tiden.
Derfor supplere vi ofte ovenstående med en løbende support-aftale, der gør at virksomheden altid har en dygtig ekstern ekspert de kan ringe til, tage et møde med og spare med omkring tekniske, strategiske og praktiske udfordringer.
Missed Opportunity Charts
Selv i store virksomheder er der begrænsede budgetter. Selvom det ofte kan være åbenlyst for medarbejderne i den digitale marketing-afdeling hvor fornuftigt det er, at bruge flere penge på f.eks. SEO er det langt fra altid at det vinder genhør i ledelsen. Forståeligt nok, for det kan godt være svært helt at gennemskue værdien af øgede investeringer i den slags.
Derfor hjælper vi ofte virksomheder med at udarbejder mere objektive vurderinger af, hvad en øget investering i SEO faktisk kan give. Ofte har det form af det vi kalder Missed Opportunity Charts – en metode til at påvise, hvor mange kunder og omsætning I går glip af ved ikke at være så synlige i Google som I burde – og som I kunne være.
Dette sammenholdt med de forventede investeringer der skal til kan tegne et ret præcist billede af den forventede ROI. Og det er min erfaring, at netop en objektiv analyse som den i langt højere grad kan få ledelsen til at forstå vigtigheden af investeringen.
For som du sikkert allerede ved – så går de kunder der ikke finder lige jeres virksomhed i Google jo ikke til spilde. De forsvinder ikke ud i det blå. De finder bare nogle andre – i Google, og ender så med at handle med dem. Deraf navnet – Missed Opportunity.
Team score cards kan skabe bedre resultater
Hvis du sidder i en større virksomhed, med flere teams – måske endda i flere lande, der alle bidrager til jeres website er det langt fra sikkert at de alle har lige stor forståelse for, eller fokus på SEO.
I nogle teams vil der sikkert være stor passion for SEO, de vil følge de guidelines I (forhåbentligt) har fastlagt til punkt og prikke og skabe gode resultater. Andre teams har måske ikke helt samme opmærksomhed på SEO og opnår knap så gode resultater.
For at inspirere til at alle teams skaber så gode resultater som muligt kan vi anbefale, at der etableres et score card system. Systemet skal måle både implementering og effekt af de forskellige teams arbejde og resultere i en samlet score, der kan sammenlignes på tværs.
Vi anbefaler at det bruges positivt – til at inspirere dem der gør det mindre godt, med dem der gør det.
Det kan være svært at nå alle de praktiske opgaver
Selv med alt ovenstående sat i værk kan det være svært for et internt marketing team, at nå alle de opgaver der skal løses for at komme i mål med strategierne. Der kan også være konkrete opgaver, som teamet ikke føler sig helt godt nok rustet til at udføre i praksis.
Med de fleste af de større kunder vi hjælper udfører vi derfor også nogle af de praktiske opgaver.
På basis af de strategier og planer der er lagt fordeles arbejdet på den måde der giver mest mening. Ofte er det f.eks. linkbuilding vi hjælper til med. Alt efter omfanget aftales der så et løbende budget og helt præcise arbejdsopgaver – herunder også hvilken rapportering og dokumentation der ønskes.
Skal vi tage en snak?
Hvis du sidder i en mellemstor eller større virksomhed, med eget internt digital marketing team tilbyder jeg at tage ud – helt uforpligtende og uden beregning, og tage en snak med jer om, hvordan jeres team bedst muligt kan komme i mål med ambitionerne.
Udfyld formularen nedenfor, skriv på info@waimea.dk eller ring på 78 76 10 30 for at aftale et tidspunkt der passer jer.
Tommy skriver
Mange tak for god inspiration til samarbejdet mellem inhouse og eksterne. Vi kender i hvert fald godt problemet med at det dør lidt fordi de praktiske opgaver ikke bliver eksekveret hurtigt nok:)
Mikkel deMib Svendsen skriver
Tak, godt at høre du kunne bruge vores indlæg 🙂
Tommy skriver
Det kan jeg:)
Kommer der et blogindlæg om Google juni opdateringer også?