Hvorfor linker du ikke til andre websites?
Er du nervøs for at linke til andre?
Det skal du ikke være. I en årerække har der været heftige debatter om, hvorvidt det at linke ud er godt eller skidt. For nogle er det ren og skær logik at linke ud – for andre er det nærmest undergangen af deres website eksistens, tror de.
Diskussionen er, om det skulle gå ud over placeringer i søgemaskinerne, skade omdømmet af ens eget website, og i de gode gamle PageRank-tider, var der endda tale om, at det skulle koste PageRank at linke ud til andre websites.
Lad os lige slå helt fast én gang for alle: at linke ud, er ikke farligt! Men lad os se lidt mere på detaljerne …
Hvad er et link
Et link er en aktiv henvisning til et andet website – en slags anbefaling. Når du linker over til et andet website, fortæller du ikke kun læserne, at der her er tale om en pålidelig kilde, men i særdeleshed også søgemaskinerne.
Google følger disse links rundt på internettet og bruger det som et autoritetsstempel i deres algoritme og til at finde nye websites eller URL’er, som de kan crawle og medtage i deres indeks.
Og netop derfor er det vigtigt, at du omhyggelig med valget og implementeringen af dine links i forhold til arbejdet med SEO.
NOFOLLOW på links
NOFOLLOW er en property, der via rel-atributten kan angives på et HTML element.
Med NOFOLLOW-atributten fortæller du søgemaskinerne, at du ikke kan stå inde for websitet, der linkes til, og dermed burde søgemaskinerne ikke tillægge linket noget værdi og autoritet.
Meget tyder dog på, at vi kan være 100% sikre på, at søgemaskinerne altid undlader at tillægger værdi til links, tagget med NOFOLLOW. Men lad nu det ligge.
NOFOLLOW bruges især på links i kommentarfelter eller på links til sociale profiler og Google kræver at vi bruger det på kommercielle/solgte links.
Herunder kan du se forskellen, i HTML, på et almindeligt link og et link tagget med NOFOLLOW:
- <a href=”https://www.waimea.dk”>Klik her</a>
- <a rel=”nofollow” href=”https://www.waimea.dk”>Klik her</a>
Du kan læse mere om NOFLLOW og Googles anbefalinger til brug af dette, her.
Fordelene ved at linke ud til andre websites
Som sagt er der masser af fordele ved at linke til andre websites. F.eks. kan du, ved at linke ud, nemmere få links tilbage og personer, hvis website du linker til, vil hellere end gerne linke tilbage til dig, hvis du spørger pænt. Sådan oplever jeg det i hvert fald.
Der er selvfølgelig den lille hage ved det, at der så er tale om gensidig linkbytte, hvilket forbrænder en smule af dem samlede link-juice, men ikke desto mindre får du et link, du sandsynligvis ikke ville have fået ellers. Det kan gavne begge parter på bekostning af dem, som ikke får disse links.
Ud over dette ved vi, at User Engagement Data efterhånden har en stor indflydelse på rankings i søgemaskinerne – særligt i Google. Det inkluderer blandt andet afvisningsprocent, tid brugt på sitet, sidevisninger tilbagevendende brugere osv. Og lige præcis i forhold til det sidste, er jeg ikke i tvivl om, at udgående links har en stor indflydelse på brugernes engagement på dit website.
I min optik, og som jeg har oplevet det gennem årene, har internetbrugere en kraftig tendens til at vende tilbage til kilden – altså dig – hvorfor? Fordi du har åbnet deres horisont for andre gode websites og de betragter nu dig som værende udgangspunktet for indhold af et givent emne – stort eller lille.
Herunder ses et udsnit fra en anden artikel fra vores blog, hvor vi linker til kilden, der bragte den omtalte udtalelse fra Google.
Et lille tip er så, at du bør huske at lade linket åbne i et nyt vindue, så brugerne let kan vende tilbage til din side, hvis de vælger at følge et eller flere af dine udgående links. Det kan samtidig være med til at at skabe nye og dermed flere sessioner på dit website, gøre at brugerne vender tilbage og at de ser flere sider – alt dette styrker din User Engagement.
Med alt ovenstående in mente vil jeg dog alligevel sige, at du ikke bør linke til hvem som helst. Inden du linker til et andet website, bør du overveje, om det er noget du kan anbefale – præcis som med f.eks. en restaurant – du anbefaler ikke en restaurant, hvor maden var kold, betjeningen uhøflig og atmosfæren ikke var indbydende.
Konklusion
Ud fra mine erfaringer og anbefalinger i denne artikel, vil jeg konkludere, at du altid bør linke ud, hvis det giver mening og en bedre brugeroplevelse.
Link ud til kilden af en historie, eller til websites, der uddyber pointer, du ikke selv har plads til i din artikel. Som også nævnt er der en række fordele, som du bør have i baghovedet. Disse er:
- Få links tilbage til dit eget website
- Du bliver betragtet som den autoritære kilde
- Brugerne vender tilbage til dit website
- Du udvider dit netværk af samarbejdspartnere
- Forbedringer i dele af din user engagement
Skriv en kommentar