Hosted CMS – hvad sker der hvis du opsiger og vil flytte din hjemmeside?
Et af argumenterne imod, at vælge en hjemmeside-løsning, der bygger på et “lukket” og hosted system er, at det kan være svært, at flytte sin hjemmeside, hvis man en dag ønsker noget andet.
Argumentet, og bekymringen, er sådan set valid nok, for det er desværre ikke altid så let at flytte sin hjemmeside væk fra en hosted hjemmeside-løsning, som jeg synes det burde være.
Men det behøver absolut ikke være sådan! Det var derfor en af de ting, vi valgte at gøre op med, da vi startede Waimea Business hjemmesider. Vi ønsker ikke krampagtigt at holde på kunder, der ikke længere vil være hos os. Tværtimod! Vi vil hellere hjælpe de gamle kunder godt videre, så vi også fremover kan se dem i øjnene.
Vi har derfor (som vistnok de eneste i branchen) skrevet en lille e-bog fuld af gode råd til dem, der overvejer at flytte deres hjemmeside væk fra Waimea Business. Den kan du downloade her.
I dette indlæg vil jeg se lidt nærmere på de problemer du kan opleve, hvis du vil flytte din hjemmeside og hvordan du kan kan sikre dig mod den slags problemer.
Hvad er en hosted CMS hjemmeside?
En hosted hjemmeside-løsning er en løsning, hvor udbyderen står for al softwaren, vedligeholdelsen af den og nogle gange også design, indhold og markedsføring – som det er tilfældet med Waimea Business.
Med mindre du er web-nørd og selv synes det er sjovt at rode med de mange udfordringer der er ved at lave en god hjemmeside – og har tiden til det, så kan en hosted hjemmeside-løsning være rigtig god og fornuftig.
Du slipper med en sådan løsning helt for at skulle rode med software selv, holde det opdateret og sikkert, og kan derfor koncentrere dig om det du er bedst til.
En hosted hjemmeside er en lejet hjemmeside
Når du køber en hosted hjemmeside-løsning betaler du ikke for den omfattende (og kostbare) tekniske udvikling, der som regel ligger bag systemet. Du betaler kun for opsætningen af dit website på systemet, eventuelle tilpasninger, samt indhold og markedsføring, hvis det er inkluderet.
Med andre ord, lejer du dig ind på et system, og betaler kun for brugen af det, sålænge du bruger det. Du slipper derfor for, at skulle bruge de mange penge, det ellers ville koste at udvikle de funktioner du har brug for.
Det svarer lidt til at leje en lejlighed frem for at købe et hus. Køber du huset skal du betale for hele bygningen (eller for at få det bygget) og du skal selv bekoste alle reperationer. Når du lejer en lejlighed er alt dette inkluderet i den faste månedlige pris.
Til gengæld får du ikke værdien af lejligheden med når du flytter. Du ejer den ikke, du lejer den. Hvis du har købt et hus, er den eventuelle profit ved en fraflytning og salg, din. Eller tabet.
Hvad får du med når du flytter din hjemmeside?
Hvis du på et tidspunkt ønsker at flytte væk fra den hostede hjemmeside du har kan du forvente at få det med som er dit. Det vil sige det indhold, som du enten selv har lavet eller som du har betalt for, at få lavet. Men ikke selve publiceringssystemet (CMS), som du kun har lejet.
For at bruge bolig-analogien igen, så svarer det til, at du naturligvis har ret til at tage al indbo med dig, når du flytter fra en lejlighed, men ikke selve lejligheden, eller det som er en direkte del af den.
Problemet i praksis er så, hvor let det er at få indholdet fra din hostede hjemmeside med dig, i hvilket format du kan få det og hvor let du kan genetablere din hjemmeside et andet sted. Og ikke nok med det, hvilket hjælp giver din gamle udbyder dig for at sikre, at du ikke taber din synlighed i Google, når du flytter?
Vi hjælper kunderne med at flytte væk fra os
Det kan måske lyde lidt underligt, for hvorfor vil vi hjælpe vores kunder med at forlade os? Men vi mener faktisk at det er godt købmandsskab, at behandler alle – både nye og gamle kunder, ordenligt.
Når du køber en hjemmeside-løsning hos os skal du ikke være bange for, hvad der sker hvis du en dag får brug for at flytte den.
I den gratis e-bog “Sådan flytter du din Waimea Business hjemmeside“, har vi ikke kun inkluderet de meget specifikke informationer om hvordan du flytter en Waimea Business løsning, men også nogle mere generelle – og meget vigtige, tips til hvordan du sikrer den bedst mulige overgang, bevarer dine Google rankings mv.
Det er detaljer, som du normalt skulle betale en konsulent for at hjælpe dig med. Vi giver det gratis med, fordi vi gerne vil sikre, at vores kunder kommer bedst muligt videre.
Tips til flytning af din hjemmeside
Der er som sagt en masse mere detaljerede tips til hvordan du sikrer den bedst mulige flytning af din hjemmeside i e-bogen. Men nedenfor har jeg samlet de vigtigste ting, du skal sørge for, at få på plads.
- At flytte en hjemmeside er aldrig helt let. Overvej derfor grundigt, om det nu også er den bedste løsning faktisk er at skifte. Tag en snak med din udbyder først – måske kan de ønsker du har løses, om ikke 100% så 90%, indenfor de eksisterende rammer og så kan du spare både tid og penge på flytningen.
- Undersøg hvilket format du kan få data fra den gamle hjemmeside leveret i. Med Waimea Business får du et database-udtæk i WordPress format, som gør det let at importere i en anden WordPress løsning – eller i et helt andet CMS.
- Gennemgå alle filer og sørg for kun at genbruge dem, du har rettigheder til. Der kan være inkluderet f.eks. billeder i din gamle løsning, som du ikke har licens til.
- Publicer aldrig to identiske versioner af din hjemmeside – heller ikke i test. Inden du offentliggører din nye hjemmeside, skal du nedlægge den gamle.
- Håndtér eventuelle URL-ændringer med korrekte redirects. Det er sjældent at man kan bevare alle adresser på siderne.
- Genbrug teksterne – både de synlige og al META-data. Hvis teksterne på dine sider ændres er der risiko for at de vil ranke dårligere. Dette gælder også hvis sider sammenlægges eller nedlægges.
- Sørg for at hastigheden er lige så god på din nye som på din tidligere hjemmeside. Falder hastigheden risikerer du at få dårligere rankings.
- Sørg for at mobiloptimeringen er lige så god som på din tidligere hjemmeside.
- Sørg for at alle sider er korrekt tagget op med Schema og Social META-tags.
- Efter flytningen – test din nye hjemmeside for tekniske og redaktionelle fejl og din Web Analytics implementering.
- Slet gamle systembrugere.
- Hold tæt øje med udviklingen: Indeksering, rankings, links og hastighed.
Udover ovenstående bør du også sikre dig, at din gamle udbyder ikke bevidst sletter links til din hjemmeside. Hvis du som en del af den service du har købt også har fået linkbuilding, så bør de ikke slettes. Vi sletter naturligvis aldrig selv links til tidligere kunder – ødelægger den linkbuilding vi har lavet. Men over tid kan links fra de sites der linker til dig naturligvis forsvinde. Det er derfor vigtigt du fortsætter din linkduilding efter du er flyttet.
En omhyggelig flytning kan gå godt
Hvis du er omhyggelig med flytningen af din hjemmeside, så kan og bør det gå godt, så du ikke taber rankings i Google og så ingen af dine besøgende oplever problemer.
Men det er vigtigt at du er omhyggelig. Selv små fejl kan give store problemer.
Skriv en kommentar