Det er da komplet idiotisk at købe en hjemmeside med fast abonnement!
Det kan da meget bedre betale sig, at eje sin egen hjemmeside. Hvorfor lade sig binde på urimelige vilkår? Og hvorfor betale løbende for en hjemmeside?
Mange stiller berettiget spørgsmål ved om det er en god ide, at købe en hjemmeside med abonnement. Lange bindinger, lukkede systemer og ufleksible løsninger er nogle af de ting der kritiseres.
Jeg kan godt forstå kritikken, men virkeligheden er bare ikke helt så enkelt som man skulle tro. I dette indlæg vil jeg derfor se lidt nærmere på fordele og ulemper der kan være ved, at købe en hjemmeside med en abonnementsaftale.
Der er tre måder du kan betale for din hjemmeside
Du kan grundlæggende set betale for udarbejdelsen af din hjemmeside på tre måder:
- Du kan lave det hele selv
- Du betale kontant for at andre gør det
- Du kan tegne et abonnement, og sprede udgiften ud over en længere periode
Du kan sammenligne det lidt med en bil.
I princippet kunne du slippe for at forgylde bilfabrikanterne ved at bygge din egen bil. Det er bare ret urealistisk for de fleste af os. Og selv for de få der måske kunne gøre det, hænger regnestykket nok ikke sammen, hvis du også regner med at din tid har en værdi. Og hvordan ender kvaliteten af bilen så med at blive?
Det samme kan man sige om en hjemmeside. Omend der nok er lidt flere der kan finde ud af at lave en hjemmeside, end at bygge en bil, så glemmer mange at regne værdien af deres egen tid med – og ja, resultatet er desværre heller ikke altid så godt.
Så kan du i stedet for vælge at betale kontant for bilen. Det er der en del der gør. Jeg har selv gjort det et par gange. Men det kræver, at man har sparet op til det og det er langt fra alle der har det. Derudover skal man huske, at man jo ikke helt slipper for løbende udgifter til benzin, service, grønne afgifter osv.
De fleste vælger derfor at lease eller leje en bil. Så slipper du for at skulle have et stort beløb op af lommen på en gang. Du kan fordele udgifter over en lidt længere periode. Du kan også inkludere service på bilen i aftalen, så du ved præcist hvad dine månedlige udgifter på bilen bliver.
Særligt når man driver en virksomhed er det attraktivt. For i takt med at du “afdrager” på bilen – eller din hjemmeside, kan du så tjene penge på den. Og hvis ellers du har valgt det rigtige produkt skulle du gerne tjene meget mere end produktet koster.
Du slipper aldrig helt for abonnementsudgifter på en hjemmeside
Uanset hvilken løsning du vælger til den hjemmeside, så vil du stort set altid have brug for et eller flere abonnementer. Selvom du har betalt kontant for selve fabrikationen af din hjemmeside – eller hvis du laver den helt selv, så kan du ikke helt undgå løbende udgifter.
For det første skal din hjemmeside jo ligge på en webserver et eller andet sted. Man kan naturligvis opsætte sin egen webserver hjemme i stuen, men det kan jeg absolut ikke anbefale. Så, som minimum skal du bruge et abonnement på hosting af din hjemmeside.
Man kan få meget billig hosting, men som med alt andet får man hvad man betaler for. Billig hosting er som regel både langsom og ustabil. Det skader dine brugeres oplevelse med din hjemmeside og resulterer i både dårligere rankings i Google og færre leads, eller salg.
Så jeg vil anbefale, at du vælger en god hosting, der er beregnet til virksomheder. Alt efter dine behov vil det typisk ligge på mindst 2-500 kr. om måneden.
Hvis du ønsker din hjemmeside skal ligge på dit eget domæne – hvilket jeg helt bestemt anbefaler, så skal du også betale løbende for det. Det samme gælder hvis du gerne vil have email tilknyttet domænet. Hvis du vil fremstå professionelt skal du det.
Derudover kan du have brug for løbende assistance og måske nogle værktøjer.
Personligt ville jeg nødigt undvære mine abonnementer på bl.a. Ahrefs.com, Screaming Frog og MS Office. Og selvom jeg synes jeg selv kan ret meget, så kan jeg ikke undvære lidt teknisk assistance og hjælp med korrekturlæsning af mine tekster. Omend det hele ikke behøver at være på abonnementsbasis, så er det trods alt en løbende udgift du skal regne med.
Kan det betale sig at eje sin egen hjemmeside?
En hjemmeside er blot et redskab der kan hjælpe dig med at få flere kunder i butikken – og servicere dem du har. Hverken mere eller mindre.
Det er ikke som at købe guld eller fast ejendom. Der er ingen passiv værdistigning i en hjemmeside.
Du bør derfor se på de samlede udgifter til din hjemmeside, fordelt over den tid du skal bruge den, sammenholde det med effekten af din hjemmeside og så selv vurdere hvad der bedst kan betale sig.
En “billig” hjemmeside, der ikke giver synlige resultater i Google og ikke giver dig nye kunder kan ende med at blive en meget dyr løsning.
Skal din hjemmeside være helt unik?
En af de ting standardiserede hjemmeside-løsninger på abonnement ofte kritiseres for er, at de bygger på de samme få design-templates. Det er ikke helt forkert. Spørgsmålet er bare hvor vigtigt det er.
Hvad er målet med din hjemmeside?
For mange er målet med hjemmesiden at generere leads. Folk slår op i Google når de skal finde en håndværker eller frisør. I gamle dage brugte de De Gule Sider. Det vigtigste for at opfylde det behov er:
- At din hjemmeside faktisk kan findes på relevante søgninger i Google
- At man let og hurtigt kan se hvad du tilbyder og at din hjemmeside fremstår troværdigt – så dem der besøger den får tillid til dig
- At det er let at kontakte dig – folk giver hurtigt op og dropper dig, hvis de skal lede for længe efter kontaktinformationerne
Ingen af dem der leder efter det du tilbyder er ude efter en unik multimedie-oplevelse. Det er ganske enkelt ikke det, som får din hjemmeside til at ranke i Google og det får ikke flere til at ville kontakte dig. Tværtimod.
Hvis du læner dig op ad gængse standarder for design og navigation, så er der faktisk langt større chancer for, at dem der besøger din hjemmeside ender med at kontakte dig. De gider ikke først at skulle lære hvordan din helt unikke hjemmeside virker – de vil bare hurtigst muligt have svar på om du er den rette leverandør, og så kontakte dig på en let måde.
Naturligvis må din hjemmeside gerne være lidt lækker, med nogle passende farver og gode billeder. Men det vigtigste er faktisk, at den fungerer på en (for kunderne) let-genkendelig måde, og at du har nogle rigtig gode tekster, der præsenterer dig godt og troværdigt.
Det unikke på din hjemmeside skal ikke være rammerne for den – det skal være indholdet. Det er dig, din virksomhed, de services du tilbyder og det område du tilbyder dem i, som skal fremhæves.
Det er lidt ligesom med et køkken. Det er lige meget at vi alle sammen vælger et IKEA køkken, der til forveksling ser næsten ens ud. Det afgørende er vores evner i køkkenet – den mad der kommer ud af det.
Det er meget bedre at få et gennemprøvet produkt, som en Waimea Business hjemmeside, der faktisk virker, frem for et helt unikt website, som mange måske vil finde forvirrende.
En hjemmeside er en øde ø
En hjemmeside er i sig selv ikke nok. I hvert fald ikke, hvis du gør dig forhåbninger om, at den skal kunne generere nogle nye kunder.
Det er naturligvis en god, og nødvendig start med en god hjemmeside, men når det er på plads skal den også markedsføres. Uden markedsføring kommer der ikke ret mange besøgende.
Som minimum vil jeg anbefale, at du arbejder med SEO på din hjemmeside. Der er, som du sikkert ved, mange faktorer der påvirker din synlighed i Google. Nogle af dem er tekniske, nogle handler om indholdet og nogle om hvor høj autoritet du har – hvor mange og hvem der linker til dig og snakker om dig på blandt andet sociale medier. Og sidst, men ikke mindst hvor engageret dine besøgende er.
Fælles for de fleste af disse faktorer er, at de ikke er statiske. De tekniske krav fra søgemaskinerne ændrer sig løbende. Tekster skal holdes ved lige og indholdet udvikles. Og autoritet og bruger engagement skal der løbende arbejdes med for at opnå tilstrækkelig og vedvarende synlighed.
Hvis ikke du har afsat ressourcer til det løbende SEO-arbejde, så vil det gå ud over din synlighed i Google, du vil tiltrække færre nye kunder og i sidste ende få langt mindre ud af din hjemmeside – og alt det andet du har investeret i den.
Men udover SEO bør du også overveje andre markedsføringsaktiviteter. Det er altid farligt at satse alt på en enkelt hest.
Google AdWords annoncer, Facebook annoncer, banner annoncer på relevante websites, annoncer i nyhedsbreve, content marketing og PR er blot nogle af de muligheder du bør overveje. Det er også en løbende udgift – både til udarbejdelse, indrykning og kampagne-optimering.
Uanset hvem der skal lave alt dette løbende arbejde og hvordan du betaler for det er det en løbende udgift du ikke slipper for, hvis du vil have noget ud af din hjemmeside.
Slip for kampen med mange leverandører
Hvis du køber din hjemmeside et sted, har den hosted et andet sted, får dine dine tekster skrevet et tredie sted, din SEO et fjerde og andet markedsføring et femte sted, så er der meget stor risiko for, at du løber ind i et udbredt problem: Hvem har ansvaret når det ikke virker?
Du kender det sikkert godt fra f.eks. din internet udbyder. Hvis det er TDC der ejer kablet, og du får internet fra en anden leverandør, så har de to parter tendens til at skyde skylden på hinanden, når det bryder ned. Tilbage står du, som en lus mellem to negle, og er bare død frustreret over at skidtet ikke virker.
Det samme oplever mange med deres hjemmeside.
Hvad sker der hvis den går ned? Er det webdesignerens ansvar, eller hosting-leverandørens? Og hvad hvis man ikke kan finde dig i Google? Er det så webdesignerens ansvar, udviklernes, tekstforfatterne, eller din SEO- eller linkbuilding leverandør?
Hvis du selv ved rigtig meget om det hele og kan styre tropperne, så kan der bestemt være meget godt at sige om at bruge forskellige leverandører – vælge de bedste til hver enkel opgave. Men hvis ikke du er web- og markedsførings-ekspert så kan det hurtigt gå helt galt.
Ved at vælge én leverandør, der samlet tager sig af det hele, på et fast abonnement er der kun en der sidder med ansvaret og der er kun en leverandør du skal kontakte, hvis noget går galt. Det gør livet meget lettere for dig.
Et hjemmeside abonnement er ofte billigere
Lidt på samme måde som med en leaset bil, så er det ofte meget billigere at tegne et serviceabonnement, end det er at skulle betale kontant hver gang der er noget galt. Med en bil står du dog altid tilbage med driftsudgifterne selv.
Med en hjemme side kan du få det hele inkludert i en samlet pris: Webdesign, teknisk udvikling og opdateringer, tekster, SEO og markedsføring.
Det er den løsning vi tilbyder med Waimea Business. Vi ordner alt med din hjemmeside for dig – så du kan koncentrere dig om din forretning.
Urimelige bindinger
Jeg indrømmer blankt, at der er nogle udbydere af hjemmesider med abonnement, som har bindinger jeg også godt kan mene er lige lovlig lange. Jeg har hørt om bindingsperioder på helt op til 5-6 år. Det er lang tid.
Men sådan behøver det ikke altid at være.
Med en Waimea Business løsning har du kun 3 måneders binding, så du kan hurtigt komme videre, hvis du en dag måtte ønske det.
Er det svært at flytte en hjemmeside med abonnement?
Lad mig starte med at slå fast, at det altid er forbundet med en del arbejde at flytte sin hjemmeside fra en løsning til en anden. Det gælder uanset om du har lejet dig ind på en løsning, som Waimea Business, eller om du selv ejer det hele.
Den første udfordring er, at få data ud af din gamle hjemmeside i et format, som kan lægges direkte ind i dit nye hjemmeside-system.
Og her må jeg desværre giver kritikerne af hjemmesider med abonnement ret – det er ofte lidt for besværligt at få sin data med sig, når man ønsker at flytte.
Da vi startede Waimea Business besluttede vi derfor, at det skulle være let at flytte videre fra os, hvis en kunde en dag ønsker det. Vi ønsker ikke krampagtigt at holde på kunder der vil videre. Det synes vi kanske enkelt ikke er fair.
Vi har derfor gjort en række ting, som er helt unikke i branchen, for at gøre det lettere for dig som Waimea Business kunde at flytte din hjemmeside, hvis du en dag får brug for det.
For det første kan du få en fuld kopi af alt indholds-data fra din hjemmeside i et struktureret format, der gør det så let som muligt, at importere i et nyt system. Vi bruger WordPress, der er verdens mest udbredte CMS, og dette data-format er kendt af de fleste udviklere.
Det andet vi har gjort er, at udarbejde en hel lille e-bog, der giver dig en masse gode råd i forbindelse med en flytning – også om, hvordan du bedst bevarer de gode rankings du allerede har i Google. Det er en service som går langt ud over hvad alle andre tilbyder. Vi gør det fordi vi ganske enkelt mener det er godt købmandskab, at behandle alle godt – også dem der siger farvel. Hvem ved, måske kommer de tilbage en dag.
Du kan downloade e-bogen “Sådan flytter du væk fra Waimea Business” helt gratis her.
Overvejer du at få en ny hjemmeside?
Inden du beslutter dig, så kontakt os og lad os få en snak om dine behov. Det er helt uforpligtende.
Ring på 78 76 10 30, skriv på business@waimea.dk eller brug formularen nedenfor. Vi vender tilbage indenfor 1 arbejdsdag – som regel samme dag.
Skriv en kommentar