Hastighedsoptimering virker – 90% fremgang i Google synlighed efter optimering!
Virker hastighedsoptimering? Er det virkelig værd at investere al den tid og penge det koster, at øge hastigheden på dit website? Har det så stor en effekt, som nogle af os påstår?
Ja, ja og ja!
Hastighedsoptimering virker! Det giver højere konverteringer, bedre brugervenlighed og mere synlighed i søgemaskinerne.
Det sidste vil jeg gerne dokumentere med en lille case fra en af vores kunder, som var så fornuftig, at følge de gode råd vi gav dem …
Hastighed kan ikke over-optimeres
God SEO består af mange elementer og for de fleste af dem gælder, at du blot skal være lidt bedre end de andre for, at opnå en bedre synlighed i Google. Kun lidt, ikke meget.
Du har sikker hørt om “over-optimering”. Pas på med det. Det kan skade mere end det gavner, hvis du optimerer visse elementer for meget.
Hvis f.eks. dine konkurrenter får 5-10 nye links hver måned, så skal du bare have 15 for at overhale dem. Går du amok med din linkbuilding og skaber 200 nye links hver måned risikerer du at stikke unaturligt ud i dit marked, og det kan i værste fald skade din synlighed i Google.
Men på et enkelt område gælder dette ikke: Hastighed.
Jeg har stadig til gode, at møde en der siger: Ja, dit website er sgu ret fedt, men det er altså lidt for hurtigt. Sådan har Google det også.
Når det handler om hastighed er der ikke øvre grænse for, hvor hurtigt du med fordel kan gøre dit website. Overoptimering findes ikke når det handler om hastighed.
Det eneste der kan holde dig lidt tilbage, er den tid og de omkostninger der er forbundet med hastighedsoptimeringen. Men det bør du ikke lade dig skræmme helt væk af. Tag fat fra en ende af og gør så meget du kan, så godt du kan.
Det var lige præcis hvad en af vores gode kunder for nyligt gjorde, efter vi havde lavet en SEO Analyse af deres website og kunne konstatere, at en af de væsentlige problemer var, at sitet var for langsomt.
Alle siderne på dit website skal optimeres
Et website består ofte af flere sidetyper- en forside, kategorisider, produktsider, artikler, en blog eller en FAQ. Hver af disse sidetyper har som regel nogle fælles forhold der kan trække hastigheden ned. Det kan f.eks. være en langsom webserver eller database, eller manglende komprimering af kode.
Men derudover vil der som regel også være individuelle forhold på de forskellige sidetyper, eller endda på de enkelte sider, indenfor samme type. Det kan være særlige elementer der trækker hastigheden ned, designet af siden og måden den er opbygget.
Billeder er ofte en af de værste hastigheds-syndere. Hvis ikke de er skaleret og komprimeret rigtigt, så kan det alene trække hastigheden alvorligt ned.
Nedenfor kan du teste hastighed-optimeringen på dine sider. Test alle de forskellige sidetyper og skriv resultaterne ned for både desktop og mobil. Alle sider bør som minimum have en PageSpeed Score på 85 – gerne højere. Hvis ikke de er hurtige nok, så læs Googles tips nedenfor og ret de ting der skal gøres – eller kontakt os, så vi kan hjælpe dig.
Omhyggelig optimering gav 90% fremgang
Og nu til den annoncerede case …
Det er langt fra altid at kunder er så omhyggelige med at følge vores anvisninger, som det var tilfældet i denne sag. Jeg må i sandhed sige, at jeg blevmeget imponeret, da de et par måneder efter, at havde modtaget vores anbefalinger kom tilbage med en liste med alle deres vigtigste landing sider og en test der viste at de stort set alle nu scorede 100 på Google PageSpeed.
Jeg blev måske knap så overrasket, da jeg efterfølgende tjekkede hvad den øgede hastighed havde betydet for denne kundes synlighed i Google. Jeg ved jo godt at det virker. Men det var alligevel opløftende at se, hvor stor effekten havde været.
90% fremgang i synlighed (målt vis SearchMetrics) og 75% fremgang i organisk trafik fra Google!
Det er værd at bemærke, at ovenstående resultater alene er skabt ved at optimere hastigheden. Nu er kunden så gået videre med linkbuilding og indholdsoptimering og det vil uden tvivl gøre resultaterne endnu bedre.
Hastighedsoptimering virker, men hvad er det værd?
Hastighedsoptimering påvirker din forretning på to væsentlige punkter:
- Du får bedre synlighed i Google = flere relevante besøg
- Du får højere konverteringer og gladere brugere
Når du ganger den øgede trafik, med de højere konverteringer og kundetilfredshed bliver resultatet på bundlinjen naturligvis meget attraktivt.
Hvad det helt præcist er værd for dig bør du regne lidt på. Hvor meget vil f.eks. en fordobling af trafikken + x% bedre konverteringer være værd for dig?
Ovenstående regnestykke bør du sammenholde med de omkostninger der er ved hastighedsoptimeringen. Hvis du er usikker på hvad det vil koste, så er du meget velkommen til at kontakte os på 70 22 80 82 eller info@waimea.dk, så kan vi hjælpe dig med at regne på om det kan betale sig for dig.
Bent Andersen skriver
Det er da nogle tal man kan forholde sig til! Det er rigtigt at noget af det nemmeste (og mest oversete) er billedoptimering. Det er straks noget andet når det kommer til det mere tekniske som f.eks. optimering af css og javascript, der kommer de fleste almindelige webshop- og hjemmesideejere nok til kort, og må have programmørhjælp.
Morten Empeño skriver
Virkelig interessant, velskrevet og veldokumenteret artikel.
Jeg synes ofte at hastighedsoptimering negligeres i forbindelse med SEO.
Det er egentlig besynderligt, når man tænker på de mange direkte og indirekte benefits du får fra optimering af hastighed.
Jeg tænker at Google eksempelvis vil nå at crawle flere af dine sider, og dermed får du nemmere synliggjort dit arbejde på nye eller eksisterende sider.
Jeg læste i en anden artikel fra 2016 at 53% af mobil brugere forlader en side, hvis det tager mere end tre sekunder at hente den.
Tak for en god artikel – lad os fokusere mere på hastighed 🙂
Azad Habib skriver
Ja tak!
Der er virkelig ikke mange SEO bureauer der hastighedsoptimere når de laver seo. Det utroligt hvor vigtigt hastighed er for en hjemmesides konvertering.
Endelig nogle der vælger at huske på hastighed som en del af seo 🙂