Gratis Linkbuilding Tips: Autoritet og Diversitet frem for Kvantitet!
Linkbuilding er stadig en meget vigtig faktor for SEO. Jo højere autoritet – jo bedre din linkprofil er, jo større chance er der for at du kommer til at ranke på de ønskede keywords og samlet set opnår højere synlighed i Google.
Men linkbuilding er bestemt ikke blevet lettere med tiden. Google er generelt blevet bedre til at skille skidt fra kanel og kun tildele links værdi, som faktisk fortjener det.
I dette indlæg vil jeg forklare lidt mere om, hvordan du bør arbejde med linkbuilding i dag og hvorfor det er så vigtigt at have mere fokus på autoritet og diversitet end blot kvantitet.
Autoritet er online branding
Man kan på mange måder sammenligne online autoritet – som Google måler det, med en form for branding. Både branding og online autoritet handler om (bl.a.) kendskabsgrad og anerkendelse.
Et stærkt brand er et, som mange i din målgruppe genkender og forbinder med noget positivt. Det samme kan siges om et website med en stærk online autoritet. Det er et website som mange kender for noget godt.
Et godt brand – eller et website med en høj autoritet, er en form for “vektor”, der påvirker din målgruppes mulige handlinger og andres opfattelse af dig. I sig selv gør branding og autoritet ikke så meget, det skal kobles med noget konkret. Uden et godt website, og nogle varer på hylderne som folk faktisk gerne vil købe er dit gode brand ikke meget værd. Men hvis ellers de ting er på plads, kan et godt brand – og en høj autoritet, få flere til at vælge lige netop dig, frem for nogle andre konkurrenter, når de skal købe noget.
Og det samme gælder i Google i forhold til rankings. At du har en høj autoritet giver dig ikke automatisk en masse fede rankings. Du skal også have et godt website (som bl.a. skal leve op til en masse tekniske krav i dag) og noget godt indhold. Men hvis det er på plads, som vil en stærk autoritet gøre det meget mere sandsynligt, at Google viser dit indhold i toppen af søgeresultaterne, frem for nogle andres – der har en lavere autoritet.
Spørgsmålet er så hvordan dette autoritet måles …
Autoritet avler autoritet
Tidligere kunne man komme langt i Google ved at fokusere på at få så mange links som muligt. Sådan er det ikke mere. Kvantitet tæller meget lidt i forhold til kvalitet.
At få nogle få links fra websites, der i forvejen har en meget stærk autoritet, tæller mange gange mere end at få en hel masse links fra websites der næsten ingen autoritet har selv.
Så også på dette punkt kan man i høj grad sammenligne online autoritet – og linkbuilding, med branding. Der vil som regel være meget større værdi i, at få nogle der selv har et meget stærkt brand til at anbefale dit brand. Det er blandt derfor store brands i dyre domme betale kendte sportsstjerner og skuespillere for at anbefale deres produkter.
Nogle af de bedste links vi har fået til vores eget website – waimea.dk har kostet mange dages arbejde blot for et enkelt link. De er som regel komme på baggrund af undersøgelser, research og historier, som det har kostet dyrt at udarbejde, men som til gengæld også har gjort at landets største medier har ville omtale dem – og linke til vores materiale.
Det er desværre ikke altid helt let for mig at overbevise kunder om, at de skal bekoste flere dages arbejde og måske titusindvis af kroner i omkostninger på at få et enkelt link. På papiret ser det måske bedre ud, at få flere links, men i praksis har det som sagt bare en større værdi at fokusere på autoritet frem for kvantitet.
Men hvordan måler man så det?
Vi bruger primært to af de største link-data services: Ahrefs.com og Majestic.com. Udover at rapportere antallet af links, antallet og autoriteten af unikke domæner der linkes fra udregner begge services også forskellige former for samlet link autoritet for dit domæne.
Jeg vil anbefale, at du fokusere mere på autoriteten af hver af de nye links du får og at øge den samlede autoritet af dit domæne, frem for antallet af unikke links.
Diversitet styrker din autoritet
Det er ikke kun autoritet der har en betydning – diversitet er også en væsentlig faktor.
Igen minder det lidt om branding. Der er større værdi i at mange forskellige mennesker med høj autoritet siger noget pænt om din virksomhed, end at de samme få bliver ved med at gentage det.
Det gælder i endnu højere grad for SEO og linkbuilding. Hvis først du har fået et godt link fra et andet website med meget høj autoritet – f.eks. et af de store dagblade, eller dr.dk, så er værdien af at få flere links fra dem meget begrænset. Der vil være en meget større værdi i at få links fra de andre store medier også.
Det har vi ofte brugt meget konkret med kunder, der har en aktiv PR-strategi. Ofte kommer deres PR-folk til at fokusere meget på at dyrke nogle få og gode relationer i mediebranchen, eller pushe historier til de få og mest relevante medier. Ud fra en ren PR-strategisk betragtning kan det måske være fint nok, men i forhold til SEO kan det gøres bedre.
Det vi så har gjort er, at identificere alle de store medier, som de burde have et link fra, og herefter undersøgt hvilke af dem de allerede har et links fra, og dermed hvilke der mangler. Sammen med PR-firmaet har vi så snakket om, hvordan de kan skabe nogle gode historier, der målretter sig mod de manglende medier.
Det er en meget stærk og effektiv strategi. Og det gælder naturligvis ikke bare, hvis det er store medier du sigter mod med brug af PR. Det gælder også hvis du samarbejder med kendte bloggere, arbejder på at skabe relationer til andre virksomheder, laver sponsorater, certifikater osv. Diversitet gavner, så fokuser på at dække bredere, frem for bare at få mere dækning der hvor du allerede er – og har links fra.
Links der klikkes på vægter mest
Uanset hvordan du laver linkbuilding er det i dag meget vigtigt at fokusere på, at de links du får er nogle som folk faktisk ser og gider klikke på. Links som ingen reelt set ser, eller som de gider klikke på har en meget mindre effekt.
I forbindelse med f.eks. en PR-strategi kan det derfor være en god ide at inkludere links til spændende baggrundsmateriale, statistikker eller grafiske præsentationer, billedgallerier og lign. i artiklen. Det er nemlig noget folk gider klikke på og så vil det link blive vurderet som vigtigere af Google.
Omvendt vil footer links, og links der er gemt væk på sider folk aldrig besøger have meget mindre værdi – også selvom det domæne de optræder på faktisk har en høj autoritet.
Gode links tjener sig selv hjem
Et link er ikke bare en “stemme” der er med til at øge din autoritet. Det er også en tekst-reklame for dit website, og hvis du følger ovenstående råd og fokusere på gode links, med gode redaktionelle placeringer, som folk faktisk klikker på, så har de også i sig selv en værdi.
Gode links skaber gode og relevant trafik.
Vi lavede en måling for en af vores større kunder, som vi har lavet aktiv linkbuilding for igennem de sidste par år. Det viste sig, at dem der havde klikket på de mange gode links til deres website havde købt for over 20 millioner kroner i deres webshop!
Nu vil jeg ikke her fortælle nøjagtigt hvor meget denne kunde betaler for linkbuilding hos os – det er fortrolig information, men jeg kan godt afsløre at det er en del mindre end 20 millioner om året.
Så selv hvis de her mange links vi har hjulpet dem med at skaffe overhovedet ingen værdi havde haft i Google, så har de en enorm værdi i form af den direkte trafik de har genereret. At det så også har styrket deres synlighed i Google kan man så vælge at se som en ekstra bonus. En stor en.
Hjælp med linkbuilding?
Hvis du har brug for strategisk eller praktisk hjælp med linkbuilding, så er du meget velkommen til at kontakte os for et uforpligtende tilbud via formularen nedenfor, email: info@waimea.dk eller telefon: 78 76 10 30.
Skriv en kommentar