Hjælp, Google har straffet mit website! Jeg har fået en Google penalty!
En god ven – og virksomhedsejer, ringede til mig forleden dag og nærmest skreg i telefonen: Hjælp! Google har straffet mit site! Jeg har fået en Google penalty!
Og han fortsatte med nedtrykt stemme … Alle mine rankings er forsvundet, næsten alle sider er røget ud af indekset, trafikken styrtdykker og telefonen er holdt op med at ringe – og jeg står lige foran min højsæson. Det er en katastrofe. Hjælp mig!
Jeg tog naturligvis manden alvorligt. Det var tydeligt, at han var temmelig meget i panik. Han så for sig mange års hårdt arbejde smuldre mellem hænderne, og en ellers sund forretning styrtdykke. Han var allerede mentalt igang med at udskrive fyresedler.
Det er langt fra første gang jeg får den slags opkald, så jeg ved hvordan det kan føles – og hvad der skal gøres. Så jeg startede med at berolige ham, og sagde, som jeg altid gør i den slags situationer …
Tag det roligt, du er nok ikke straffet
I langt de fleste tilfælde, hvor folk oplever, at de er blevet straffet i Google – at de har fået en såkaldt Google Penalty er det faktisk slet ikke tilfældet. Desværre er der mange, også blandt mine ellers dygtige SEO-kollegaer, som er alt for hurtige til, at kalde et pludseligt og alvorligt fald i indeksering, rankings og Google trafik for en “penalty” – en straf.
Når trafikken pludselig falder kan det naturligvis godt føles som en straf. Det erkender jeg. Men det er bare meget sjældent den korrekte forklaring.
I den konkrete sag var der ingen tvivl om, at et eller andet var gået helt galt. Gennem lang tiden havde min ven haft god og stabil trafik fra Google, som konsekvens af et fornuftigt og langsigtet arbejde med søgemaskineoptimering. Men nu så statistikken således ud:
Google Penalty eller ej? Hvad er forskellen?
Omend det godt kan føles som en straf, når du pludselig mister alle dine ellers gode rankings i Google, så er det som sagt meget sjældent det som er sket. Google “straffer” ikke websites nær så ofte, som mange tror. I langt de fleste tilfælde er der tale om en eller anden fejl – enten på dit eget website, eller hos Google.
Og hvorfor er det så vigtigt om det er en straf eller ej? Skaden er jo den samme!
Ja, konsekvenserne kan meget vel være helt de samme uanset, om der er tale om en straf eller ej. Når dine websider ryger ud af Googles indeks eller falder i rankings, så mister du trafik og kunder.
Men løsningen på problemerne er bare ikke den samme! Hvis der faktisk er tale om en straf kan det være en lang og besværlig process at komme ud af igen. Nogle gange kan det tage op til et år eller mere. Men, hvis der ikke er tale om en straf, så kan problemet ofte løses i løbet af få timer, dage eller uger.
Hvis du har fået en Google Penalty skal alle de forhold, som har forsaget straffen rettes, hvorefter der kan søges om en genvurdering. Det er som sagt en både besværlig, kostbar og usikker process. Når først Google har staffet et website er de sjældent specielt hurtige til at ophæve den igen.
Hvis der derimod er tale om et teknisk eller redaktionelt problem, så vil du normalt få alle dine gode gamle rankings tilbage, kort efter at du har fikset problemerne.
Hvis det ikke er en Google Penalty, hvad er det så?
Der kan gå mange ting galt, som kan føre til, at dine sider pludselig ryger ud af Google, eller at dine rankings falder. I den konkrete situation var det en af de mest almindelige tekniske fejl – noget som jeg desværre har oplevet mange gange før …
En teknikker have opdateret nogle ting i publiceringsystemet og ved en fejl havde samtlige sider fået indsat et META-robots NOINDEX tag. Google respekterede naturligvis dette og fjernede derfor alle siderne fra deres indeks. De gjorde præcis det de blev bedt om. Det er ikke en straf.
Det tog mig heldigvis ikke ret lang tid, at finde ud af, at det var NOINDEX som var problemet. Og i løbet af få minutter blev det rettet af en brødbetynget tekniker. Det var naturligvis ikke med vilje. Shit happens og det vigtigste er, at det blev rettet.
I løbet af få dage begyndte siderne fra det store website at komme med i Google igen, de gode rankings og trafikken kom tilbage og vigtigst af alt – telefonen begyndte at ringe igen.
Google Penalty, tekniske fejl eller filtrering
Hvis du oplever pludselige fald i indekseringen af dit website, dine rankings falder og trafikken styrtdykker, så skyldes det næsten altid enten tekniske fejl, eller det som jeg samlet set vil kalde “filtrering”.
Der er i praksis uendeligt mange tekniske fejl, som kan føre til pludselige negative ændringer. Men blandt de fejl, som jeg oftest oplever kan nævnes:
- Forkert implemetering af META-robots (som i dette indlægs eksempel)
- Fejl i Robots.txt
- Andre former for ubevidste udelukkelser af søgemaskinerne (f.eks. krav om accept af JavaScript, cookies, blokering på netværket m.v.)
Google foretager løbende en masse former for filtrering – både af indhold og links. Mange af disse filtreringer sker ikke i realtid, så selvom du ikke har lavet nogle ændringer for nyligt, kan du godt opleve pludselige ændringer for dit website i Google. Blandt nogle af de filtreringsproblemer vi ofte oplever for tiden kan nævnes:
- Links – hvis du indtil nu har ranket godt med nogle links som Google pludselig vælger at se bort fra, så vil dine rankings falde
- Tyndt indhold – Google filtrerer i stigende grad sider ud, som de betragter som “tynde”
- Duplicate Content – helt eller delvist identiske sider
Du kan som sagt godt have haft held med at få ovenstående typer af sider til at ranke godt igennem længere tid, men så en dag går det galt – når Google får filtreret de elementer fra, som hidtil har givet dig de gode rankings.
Dette kan meget vel opleves som en straf. Specielt når dårlige links pludselig filtreres fra oplever mange det som en straf – en Google Penalty. Men det er det teknisk set ikke. Du er ikke blevet straffet. Google vægter bare ikke de links mere, som hidtil har givet dig gode rankings.
Når du får rettet op på de fejl, der skyldes de faldende rankings, eller dårligere indeksering – får rettet dine fejl i META-robots, Robots.txt, får etableret nogle bedre links, får lagt lidt mere indhold på de tynde sider, fjernet Duplicate Content osv. så vil du opleve, at dine gode rankings kommer tilbage. Google har ikke straffet dig og der er derfor ingen grund til at få dit website manuelt genvurderet.
Sådan beskytter du dig bedst mod problemer
Det første, og vigtigste er, at du har en god indsigt i alle de vigtigste aspekter af SEO på dit website. Du skal vide hvor de følsomme områder er, hvem der har ansvaret for dem, og hvor tingene i værste fald kan gå galt – så hvis det pludselig går galt hurtigt kan rettes igen.
Du skal sørge for at have en tæt og løbende overvågning af både din indeksering, vigtigste rankings, trafik og konverteringer. På den måde kan du hurtigt konstatere, hvis noget begynder at gå galt.
I eksemplet i dette indlæg var det min vens store held, at jeg kendte hans website godt. Jeg kunne derfor hurtigt identificere hvor problemet lå, og tog en snak med hans udvikler, som jeg allerede kendte, med det samme. Derfor blev problemerne hurtigt løst og skaderne rettet op.
Mange vælger at alliere sig med et firma som Waimea, for at minimere risikoen for, at problemer kan opstå – og hvis de alligevel gør det, hurtigt bliver løst. Hvis du lyst til at få et bud på, hvordan vi kan hjælpe dig, så er du meget velkommen til at ringe til os på 70 22 80 82, så tager vi en uforpligtende snak om det.
Men uanset om du ringer til os, eller håndterer det selv, så vil jeg i alle fald meget anbefale, at du ikke bare lader stå til. Hvis du er afhængig af de leads du får via søgemaskinerne, så bør du beskytte din investering.
Skriv en kommentar