Google indgår kontroversielt samarbejde om deling af personfølsomme informationer
Google har annonceret et nyt og tæt samarbejde, med den Amerikanske leverandør af virksomheds-, kontakt-, og personinformationer: Fastbase.
Der er i sig selv ikke noget kontroversielt ved Fastbase’ normale service. Det er en kæmpe database over virksomheder, adresser, kontakterpersoner, telefonnumre, LinkedIn profiler og emails. Det kontroversielle består i den måde disse informationer nu, vil kunne kobles sammen med ellers helt anonyme besøgende på dit website.
Som marketingmand er de muligheder samarbejdet mellem Google og Fastbase giver naturligvis utrolig spændende. Men det åbner også op for en række alvorlige etiske og juridiske spørgsmål.
Alt det, og meget mere, vil vi se nærmere på i dette indlæg …
Hvad er fastbase?
Fastbase er et gigantisk online univers hvor du, i skrivende stund, kan få adgang til mere end 850 millioner virksomhedskontakter fra mere end 200 millioner websites. Hos fastbase.com kan du, for et relativt beskedent beløb, der ligger i omegnen af 50 øre pr. kontakt, bygge din egen liste af segmentrede kontakter eller leads.
Data fra Fastbase.com’s database skulle angiveligt være 90% korrekt og bliver ofte opdateret og verificeret af Fastbase selv.
Nedenfor kan du se et eksempel, jeg har lavet på, hvordan fastbase kan give dig adgang til 2.295 cafeer i Danmark for en samlet pris på 229,50$
Google Analytics
Med Google Analytics kan du få detaljerede analyser af, hvor de besøgende kommer fra, hvilke kampagner og medier de reagerer på, hvordan de bevæger sig rundt på dit website og hvilke handlinger de udfører.
Du kan også se, hvor brugerne kommer fra, lande og områder, hvilke computere, OS, mobiltelefoner osv de bruger. Du kan tillige se en del demografiske informationer, som køn, alder og interesser, men kun på et overordnet statistisk niveau.
Google Analytics og Fastbase – anonymiteten ophæves
Med det nye samarbejde mellem Google Analytics og Fastbase får du med et slag adgang til meget mere detaljerede informationer om de enkelte besøgende på dit website.
Fra blot at være statistiske og helt anonyme statistikker vil du nu, i hvert fald for en stor del af de besøgendes vedkommende, kunne se helt præcist hvem det er, der besøger dit website – med bl.a. firmanavn, website, kategori, regnskabsinformationer, CVR-nummer, personnavn, email, telefonnummer og LinkedIn profil.
De nye persondata kan naturligvis bruges i en række af de mange statistikker du allerede kender i Google Analytics, således at du kan se hvilke personer der kigger på hvilke produkter, downloader materiale eller på andre måder foretager målbare handlinger på dit website.
Og ikke nok med det – denne nye sammenkoblede service bliver, som de fleste andre Google services, helt gratis!
Det er et helt fundamentalt skifte. Google Analytics går i samarbejdet med Fastbase fra at være en anonym statistisk webanalyse service, til en meget mere person-identificerbar tracking.
Til efteråret skulle det blive endnu nemmere at integrere fastbase med Google Analytics, da der ifølge Ritzauinfo.dk skulle lanceres et særskilt plugin, der kan installeres direkte i ethvert CMS. Du kan læse mere om Analytics og Fastbase-integration på analytics.fastbase.com.
De etiske problemer med Google Analytics og Fastbase
Selvom vi altid synes det er rigtig spændende, når mulighederne for dataindsamling øges og der dermed dannes grobund for bedre muligheder for målretning af AdWords og sporing i Analytics, vil vi alligevel tillade os at at trække en bekymrende mine over dette tiltag.
Vi har tidligere skrevet om, da Google lancerede deres Consumer og Customer Match, hvor det bl.a. blev muligt at jagte brugere, der har opgivet deres e-mails, med bannerannoncer via Google AdWords. Det er dog mest i B2C, dette er brugbart
Med fastbase kan man nu se det samme ift. B2B, da der er tale om en stor, og for nogle følsom, mængde data om netop virksomheder og personerne der, der bliver offentlig, let og helt gratis tilgængelig.
Vi er med på, at langt det meste, hvis ikke al denne data vil kunne findes på andre websites og services som proff.dk, virk.dk osv., men er det OK at opsætte en struktureret samling af disse data, udelukkende i salgsøjemed og ikke mindst matche det med hidtil anonyme besøg på et website?
Det må naturligvis være op til den enkelte at vurdere, men vi synes det rejser nogle alvorlige etiske problemer. I hvert fald, hvis du ikke gør dine brugere opmærksomhed på, at det foregår. Og spørgsmålet er så, hvordan de besøgende vil reagerer på det, hvis du åbent fortæller det.
De juridiske problemer med Google Analytics og Fastbase
Udover de etiske problemer rejser samarbejdet mellem Google Analytics og Fastbase også en række mulige juridiske problemer. Vi har taget en snak med David Rachat-Nielsen, direktør og partner i Stockholm & Lindegaard Advokataktieselskab, der udtaler …
Uden at have gennemgået de bagvedliggende aftaler, så rejser integrationen af Fastbases database i Google Analytics en række juridiske problemstillinger for danske virksomheder, såfremt de får adgang til data.
Det er navnlig i forhold til persondataloven i sin nuværende form, og de nye regler, der træder i kraft i 2018.
Hele princippet bag integrationen af Fastbases oplysninger om personerne ligger således, i bedste fald, i en gråzone i forhold til persondataforordningens overordnede princip om brugernes ”right to be forgotten”. Det er umiddelbart ikke muligt at fravælge disse tracking mekanismer, der giver ejeren af hjemmesider ganske detaljerede oplysninger om, hvem der besøger deres site. Det kan give ejeren af den danske hjemmeside væsentlige udfordringer.
Yderligere er der en række problemstillinger i forhold til persondataloven. Det gælder navnlig i forhold til; indhentelse af samtykke hos den registrerede; oplysningspligten overfor de registrerede; samt muligheden for at krydschecke med fx Robinsonlisten.
Selvom det nye plug-in giver en række interessante muligheder rent kommercielt, så er det vores anbefaling, at der foretages en konkret juridisk vurdering inden det anvendes i praksis, da der er en række potentielle problemer som kort flaget ovenfor.
Som mindre virksomhed er det muligt, at du kan slippe under radaren og undgå retslige konsekvenser ved at bruge det sammenkoblede Google Analytics og Fastbase, omend vi naturligvis ikke kan garantere det. Men som lidt større virksomhed vil vi mene, at der er forhøjet risiko for, at du – netop på grund af din størrelse, hurtigere kommer i søgelyset.
Derudover skal du også tænke på, hvad det kan have af negative konsekvenser for din virksomhed hvis du bliver snuppet. Sådanne sager – særligt hvis de ryger i pressen, er naturligvis aldrig behagelige. I modsætning til hvad nogle påstår, er al PR jo ikke nødvendigvis god PR.
———————————–
Dette indlæg er skrevet af Luciano Bellacci og Mikkel deMib Svendsen. Hvis du er journalist og ønsker en udtalelse, kan du kontakte Mikkel på: 22 27 07 10
Peter skriver
God artikel og interessant emne. Har fornyeligt testet FastBase på et af mine egne B2B sites og det giver helt sikkert nogle (personlig / firma) info om mine besøgende men ikke noget som LeadTracker ikke kunne for efterhånden en del år siden. Derudover fungere det, så vidt jeg er orienteret, ved at de logger den besøgendes offenlig ip adressen og lave et “look up” mod en database med info og videregiver så den info. Hovedparten af den info har virksomheden selv oplyst (navn, adresse, site osv.) da de valgte at få en statisk / offentlig IP. Langt de flest private forbrugere har en dynamisk ip og der vil det være så godt som umuligt at gemme info om en bruger på deres IP da den jo netop skifter ejer hele tiden. Jeg mener derfor ikke problemet er så stort og hvis enten en virksomhed eller privat person med statisk / offentlig IP ikke bryder sig om de informationer der bliver videregivet kan de jo bare bruge en VPN. Men jeg er enig i, at hvis et site / shop bruger FastBase eller lignende skal de oplyse til deres besøgende. Evt. sammen med cookie info’en (selvom ingen læser den)
Luciano Bellacci skriver
Hej Peter, tak skal du have 🙂
Det er ikke så meget fastbase i sig selv, der er interessant. Både fordi der, som du selv siger, findes masser af værktøjer, der kan det samme, men også fordi at det, som vi skriver i artiklen, er let at finde frem til de virksomhedsoplysninger, som fastbase stiller til rådighed. Her er det mere det etiske spørgsmål, der gør sig gældende: er det ok at systematisere og lave strukturerede databaser for virksomheder udelukkende i salgsøjemed? Det kan diskuteres fra nu af, til uendelighed.
Det der virkelig er interessant her, er samarbejdet med Google, herunder Analytics. For pludselig er der ikke tale om, at du blot køber dig adgang til disse oplysninger via fastbase, men nu får du dem serveret på et sølvfad via Google analytics – ofte uden virksomhederne aner noget om det. Det betyder i princippet, at websites, der omhandler følsomme eller tabubelagte emner, kan udarbejde lister for, hvilke virksomheder der besøger dem mest, og hvis det har lyst, offentliggøre disse lister.
Derudover er jeg ikke enig i, at dataopsamlingen kun foregår på IP-niveau. Jeg tror bestemt, der er flere parametre, der spiller ind – alt lige fra IP, whois lookup til cross tracking, cookies og endda specifikke indstillinger for din desktop – hertil kommer så den enorme mængde af data, Google allerede har, og kan parre nye oplysninger med.
Vi kan ikke bare sige, at brugerne jo bare kan bruge VPN eller lignende. Det tror jeg simpelthen ikke den lokale håndværker kender til, for ikke at tale om hr. og fru. Danmark, der jo også har fået trukket den digitale verden ned over hovedet, uden at være uddannet ordentligt her i.
Majken skriver
Jeg synes også klart, at det giver anledning til en etisk vurdering.
Jeg arbejder dagligt med re-marketing, og synes det er ok, så længe brugeren forbliver anonym, og der kun bruges ‘interesser’ som værktøj i målretningen for annoncer.
Alle danskere så vist udsendelsen på TV2 for et års tid siden, hvor der forklares, hvordan eksempelvis installering af Facebook app’en giver Facebook ret til en række personlige overvågningsmuligheder af den enkelte. (Adgang til brugerens sms’er, mulighed for gps tracking af den enkeltes færden, optagelse af brugerens samtaler på mobilen, adgang til brugerens private billeder på mobilen, mulighed for optagelse af video af brugeren via det indbyggede kamera – Det skal lige noteres, at jeg ikke kan huske de præcise omstændigheder omkring disse muligheder – og om alle gælder for Facebook app’en eller andre apps.)
Jeg tror ikke, at der er nogen, der ønsker ovenstående info og materiale offentliggjort. Jeg tror de fleste synes, at det hører til privatlivets fred.
– Og måske er der en stor skare, der ønsker, at denne form for overvågning forbydes.
Hypotese: Dette materiale kunne i fremtiden blive brugt til formål, som ligger langt udover, -hvad jeg tror- folket opfatter som tilhørende alle-mands-viden – Eller tilhørende de personer/virksomheder, der vil/kan betale for adgang til denne database.
– Eksempelvis en database der indeholder brugerens private billeder, videoovervågning via brugerens egen mobil og telefonsamtaler med familie.
– – Jeg nævner blot dette, for at fremme tanken om det etiske i forbindelse med at indsamle og bruge indsamlet data om personer. – –
Der er ingen tvivl om, at der indsamles meget data om os allerede.
Derfor synes jeg, at det er fint, at have tanke på det etiske i denne sammenhæng.
Så dette indlæg er blot en…skal vi kalde det en ‘reminder om det store billede’ omkring indsamling og brug af dataindsamling.
Fordi ‘det store billede’ evt. giver stof til eftertanke omkring etikken.
(Se venligst dette indlæg som et hypotetisk fænomen, da jeg ikke har exact viden om hvilke medier, der indsamler hvilke data, og hvordan disse bruges.)