Google Page Experience Update – Google annoncerer ny stor opdatering i 2021
Google annonceringen i slutningen af maj, at de i 2021 vil rulle en ny stor opdatering ud under navnet “Google Page Experience Update”.
Det er meget usædvanligt, at Google annoncerer en opdatering på denne måde. Hvorfor gør Google det, hvad betyder denne opdatering for dig og hvordan sikrer du at dit website klarer sig godt igennem opdateringen?
I dette indlæg vil vi se nærmere på “Google Page Experience Update”
Bare rolig – mere af det samme
Lad mig starte med at berolige dig lidt. Den annoncerede Google opdatering er i høj grad “mere af det samme”.
Der er kun få nye elementer i opdateringen (som jeg vil beskrive nedenfor) – det meste handler om, at der strammes yderligere op på de faktorer, vi allerede kender – som hastighed, mobil brugervenlighed og generende annoncer (interstisials og pop-ups).
Så hvis du allerede har et hurtigt, mobil- og brugervenligt website, så er der ingen grund til panik. Hvis du fortsætter med at optimere på disse elementer er du på rette spor.
I forbindelse med opdateringen er der dog en del mere specifikke måder at måle brugervenligheden på, som det – som webdesigner og udvikler, er værd at få helt styr på. For meget af det er ikke bare sort/hvidt.
Der beregnes en score for de forskellige elementer. Jo bedre score – jo bedre rankings. Ved at kende måden disse elementer beregnes på kan du forbedre din score og dermed sikre bedre rankings i Google.
Og ja, det er noget nørderi. Det indrømmer jeg. Det er derfor det er så vigtigt, at vælger en webløsning og et webbureau der har styr på det her så du kan sove roligt!
Hvis du er så heldig at have en Waimea Business hjemmeside eller webshop, så kan du slappe helt af. For vi har naturligvis helt styr på alle de her detaljer, klarer det hele for dig, så du får et website der scorer så godt som muligt på alle disse – både nye og gamle, parametre.
Hvorfor annonceres “Page Experience Update” allerede?
I maj måned – midt under Corona-krisen, lavede Google en større opdatering. Der var mange sites – herunder i høj grad community- og nyheds-sites, der blev hårdt ramt af den.
Google blev stærkt kritiseret for at rulle en opdatering ud, der ramte nogle sites så hårdt, midt under krisen.
Der er ingen tvivl om, at det er en af grundende til, at Google nu har valgt at annoncere den nye Page Experience Update i så god tid. De nævner det også selv i deres annoncering.
Men der er også en anden god grund til den tidlige annoncering.
Bedre brugeroplevelse er til gavn for alle. Nettet bliver bedre for alle, når websites fungerer bedre. Og det vil Google faktisk gerne – på en positiv måde, være med til at stimulere.
Google har, som en børsnoteret virksomhed, naturligvis fokus på at tjene flest muligt penge. Man nogle gange kan man godt glemme, at Google også består af mennesker – passionerede webnørder, der faktisk brænder for at gøre nettet til et bedre sted.
Ved at annoncere den øgede fokus på brugervenlighed, og lancering af værktøjer der kan hjælpe os med det, vil de på en positiv måde stimulere til at udviklingen går den rette ved. Det synes jeg faktisk de skal have ros for.
Google Page Experience Update er en page level algoritme
Beregningen – scoringen, af brugervenligheds-parametrene sker – og vil i princippet fortsat ske, på side-niveau. Det betyder, at en side på dit website der f.eks. er lidt for langsom, ikke er mobilvenlig nok eller har en for høj CLS-score (se nedenfor) vil ranke dårligere – men uden nødvendigvis at påvirke alle dine andre (og måske bedre) sider.
Vi har dog erfaret, at nogle parametre fortsat kan – og sikkert også med den nye opdatering vil, kunne påvirke hele dit website. Det er f.eks. tilfældet hvis du har en masse Duplicate Content eller tynde sider.
Vi anbefaler derfor fortsat at du filtrere den slags ud – så det ikke bliver indekseret. Det er bedre at fokusere din SEO på de gode sider. Det er alligevel – som regel, kun dem du opnår gode rankings på, og det sender et samlet signal til Google om, at hele dit website er godt.
Hvad er god “Page Experience”?
Kort fortalt er Page Experience en samling af faktorer, som på en objektiv måde forsøger at måle graden af god brugervenlighed.
Det inkluderer bl.a. om siden loader hurtigt, om den er mobilvenlig, er hostet på en sikker server (SSL/HTTPS), om den er sikker (fri for mallware eller forsøg på social engineering), ikke forstyres af irriterende pop-op eller interstitials reklamer og at indholdet ikke hopper rundt (CLS – se nedenfor).
En del af elementerne er samlet under det, som Google kalder Core Web Vitals. I skemaet nedenfor kan du se hvordan det hænger sammen.
I forhold til hastighed, skal du være opmærksom på, at Google fremover vil fokusere mere på Largest Contentful Paint (LCP) og First Input Delay (FID).
- Largest Contentful Paint (LCP) måler loading performance. For at sikre en god brugeroplevelse bør LCP være på under 2,5 sekunder fra den siden begynder at indlæse.
. - First Input Delay (FID) måler interaktivitet. For at opnå en god brugeroplevelse bør FID være under 100 millisekunder.
Du kan læse mere om alle Page Experience elementerne her.
Ny ranking faktor: CLS – Cumulative Layout Shift
CLS (på dansk: Akkumuleret layoutskift) måler visuel stabilitet. Det er en ny faktor, som Google vil medtage i den nye Page Experience Update.
Jeg vil derfor gå lidt mere i detaljer med dette.
CLS handler om at måle – og sikre, at elementer på din side ikke hopper rundt og dermed gør det svært at bruge siden – eller som i eksemplet nedenfor, kan føre til utilsigtede brugerhandlinger.
Beregningen af CLS-score kan godt være lidt svær at forstå, men du kan i bl.a. Googles PageSpeed Insight se hvad den er på dine sider. Din CLS-score bør ligge på under 0,1.
CLS beregnes som forholdet mellem ustabile elementer på siden.
Impact Fraction måler forskydningen af ustabile elementer i en sidevisning (viewport area). I eksemplet nedenfor forskydes elementerne med 75% af området og giver således en Impact Fraction på 0,75.
Distance Fraction måler hvor meget de ustabile elementer har flyttet sig – relativt i forhold til visningen (viewport) divideret med visningens største dimension (højde eller bredde – hvad der nu engang er størst).
I ovenstående eksempel er det største visnings-element højden og det ustabile element har flyttet sig 25%, hvilket giver en Distance Fraction score på 0,25.
Så samlet set giver dette en CLS på 0,1875
0.75 * 0.25 = 0.1875
Men det er ikke kun når elementer flytter sig, at CLS kan spille ind. Det gælder også hvis nye elementer dynamisk introduceres.
I nedenstående eksempel tilføjes en “click Me” knap. Da den grå box kun skifter størrelse men ikke flytter sig er det ikke et ustabilt element.
“Click Me” knappen er ikke i det første visning, så den flytter sig heller ikke.
Det gør derimod den grønne box. Men da noget af den flyttes ud ad sidevisningen metages den “usynlige” del ikke i beregningen.
Sammenlægningen af de synlige områder for den grønne boks i begge rammer (illustreret med den røde, stiplede rektangel) er det samme som området med den grønne boks i den første ramme – 50% af visningen. Distance Fraction score er således 0,5.
Distance Fraction er illustreret med den blå pil. Den grønne box har flyttet ned med ca. 14%. Så den samlede CLS bliver 0,07.
0.5 x 0.14 = 0.07.
Ikke alle layoutskift er dårlige. Mange dynamiske websites har gode ustabile elementer. Hvis ændringen trigges af brugerhandlinger vil de generelt blive opfattet positivt – af både brugere og Google, sålænge det er tydeligt og logisk for brugerne. Modsat giver layoutskift der sker pludseligt og uventet som regel en dårlig brugeroplevelse.
Du kan læse mere om hvordan CLS beregnes her. Og du kan, som sagt, teste dine siders CLS i den nyeste version af Google Pagespeed Insight.
AMP er ikke længere et krav – men stadig en fordel
Med den nye Page Experience Update vil sider med en tilstrækkelig høj page Experience Score også blive vist i Googles Top Stories. Indtil nu er kun AMP sider blevet vist her.
Det vil sikkert blive fortolket af nogle som at AMP ikke er så vigtigt længere. Det er dog på ingen måde tilfældet!
AMP er stadig vigtigt for dit website!
For det første vil AMP altid være kvalificeret til Top Stories – for alle krav er opfyldt i selve formatet.
For det andet er AMP godt af mange andre grunde. Det giver den så absolut hurtigste visning for mobile brugere, sikrer maksimal brugervenlighed og bruges også af medier som LinkedIn.
Vi forventer også, at AMP fortsat kan være med til at give website et lille ranking-boost på mobile søgninger.
Du kan læse hele Googles annoncering af Page Experience Updaten her.
Er dit website klar til Page experience Update?
Nu har du som sagt stadig et halvt års tid til at forberede dig på den nye Google opdatering. Og gør du allerede de fleste ting rigtigt er der ingen grund til panik.
Vores erfaring er desværre bare at mange – selv professionelt fremstillede hjemmesider, langt fra lever op til de krav der allerede er, og som vil blive skærpet med den nye opdatering.
Vi anbefaler derfor helt klart, at du får undersøgt om din hjemmeside lever op til alle de nye krav.
Alternativt kan du – for at gøre livet lidt lettere for dig selv, overveje at skifte til en Waimea Business hjemmeside eller webshop. Så klarer vi det hele for dig uden, at du skal gøre noget.
Kontakt os i dag og få en uforpligtende snak
Hvis du har brug for hjælp med din hjemmeside eller webshop eller ønsker en ny og bedre, er du meget velkommen til at kontakte os og få en uforpligtende snak.
Ring på 70 22 80 82, skriv på info@waimea.dk eller brug for
Skriv en kommentar