Derfor er Google Keyword Planner manipulerende og konkurrenceforvridende
Google har lanceret dramatiske ændringer i deres ellers gratis værktøj, Keyword Planner. Et værktøj, som hver dag anvendes af et utal er privatpersoner og virksomheder. Normalt er opdateringer godt, men gælder det også her?
Spørgsmålet er, om Googles nye tiltag, ift. Keyword Planner, er konkurrenceforvridende og om hvorvidt de rent faktisk manipulerer, eller forsøger at skabe et usandt billede af den estimerede søgevolumen.
Det står i alle fald klart, at Google nu ikke ønsker at udlevere ligeså korrekt data om søgevolumen, på samme måde som de tidligere har gjort, hvilket gør det indledende søgeordsarbejde svært for alle med begrænsede midler. Alt det, og meget mere, vil jeg komme nærmere omkring i denne artikel.
Hvad er Keyword Planner
Google Keyword Planner er et værktøj, som alle med en Googlekonto kan få adgang til. Værktøjet bruges til, at researche keywords og skabe et billede af den gennemsnitlige, månedlige søgevolumen for et eller flere søgeord.
Værktøjet er ofte brugt i forbindelse med Google AdWords, hvor der, ud over søgevolumen, også klarlægges et estimeret bud for søgeordet – hvor meget det koster, samt hvor høj eller lav konkurrencen måtte være.
Tager man værktøjet skridtet videre, vil man kunne skabe en decideret plan for sine AdWords-kampagner, samt se en daglig prognose over performance for disse.
Men lige præcis adgangen til al den data, har nu ændret sig, og jeg vil gå så langt som til at sige, at dette værktøj, i visse situationer, nu viser sig at være direkte ubrugeligt.
Faktisk kan du gå hen og lave fatale fejl, der kan skade din virksomhed økonomisk, hvis du ikke bruger Google Keyword Planner med stor omhu. Fra at være et værktøj, der gav brugerne et ret godt billede af, hvad der blev søgt på – i hvilken form, med hvilket begreb, med eller uden orddeling, ja endda om der var tale om fejlstavninger, er det gået til at være et manipulerende værktøj, der efter min vurdering har gravet hullet mellem små og store virksomheder endnu større, og dermed skaber ulige konkurrencevilkår.
Om denne konkurrenceforvridning er direkte ulovlig kan vi ikke vurdere, men smukt er det ikke.
Akkumuleret søgevolumen: har du penge så kan du få…
Som udgangspunkt fortæller Google Keyword Planner dig, hvor mange månedlige søgninger, der i gennemsnit er på et givent søgeord – dette er teoretisk set stadig det samme. Men! Nu kan du altså ikke (altid) få søgevolumen på specifikke søgeord separat. Rigtig mange søgeord samles i akkumulerede mængder og præsenteres sådan, til dig som bruger.
Det vil som udgangspunkt sige, at Google suverænt bestemmer, om du får det månedlige gennemsnit af søgevolumen for det specifikke søgeord, eller om du får en akkumuleret visning for søgeord, der minder om, eller som vi må konstatere, at Google mener (i strid med virkeligheden) er 100% ens.
Lad os tage et eksempel:
Eksemplet herunder omhandler de mobile opladere, power banks. Der er fire essentielle søgninger, hvad disse angår: power bank, power banks, powerbank og powerbanks.
Førhen gav Google et billede, der viste individuelle målinger af søgevolumen for hvert eneste af de fire keywords. Nu får vi blot en akkumuleret visning tilknyttet 2 af de fire søgeord.
Vi må således konkludere, at Google finder de to søgeord, der ikke er medtaget, 100% identiske med dem, de hver især er langt sammen med. Men hvilke er egentlig lagt sammen? Tja, det må vi så gætte os til. Selvom den logiske sans måske afslører det, kan vi altså ikke være 100% sikre.
Lad os tage et andet eksempel.
Herunder kan du se et billede på søgningerne ”bilforhandler” og ”bil forhandler” – to søgninger som man ellers ville antage at få en akkumuleret volumen for, set i lyset af det første eksempel.
Men det er ikke tilfældet. Ved disse to søgninger får vi et billede, som vi kender det fra gamle dage, hvor hvert søgeord har en gennemsnitlig, månedlig søgevolumen.
Hvad er problemet med den nye Google Keyword Planner?
Problemet med eksemplet for den akkumulerede søgevolumen er, at vi i bund og grund ikke ved, hvilket søgeord vi bør gå efter. Lad os nu antage, at Google har valgt at slå søgeordene for power banks sammen, efter ental og flertals-reglen, så vil enhver logik sige, at vi skal gå efter den akkumulerede mængde for søgeordet i ental, altså power bank og powerbank. Det efterlader os stadig med 50% risiko for at vælge forkert, da der i princippet kan være 100 søgninger på den ene variant og 10.000 på den anden.
Ud over et hovedbrydende dilemma, står vi nu også over for et økonomisk spørgsmål: Er jeg villig til, og har jeg råd til, at betale for optimering af mit website mod to eller flere søgeord, frem for blot et enkelt?
Svaret på spørgsmålet kan din revisor sikkert give dig, og det er lige præcis det, der gør opdateringen af Google Keyword Planner konkurrenceforvridende. Den store virksomhed kan vælge at medtage alle varianter at søgeord i sin SEO-strategi, mens den lille virksomhed må lege Russisk Roulette, og håbe på det bedste.
Gns. Antal månedlige søgninger: 1-100.000.000
Teoretisk set, vil du kunne se ovenstående i Keyword Planner. Realistisk set, nok ikke. Ikke desto mindre er Googles nye mentalitet den, at hvis du er ligeglad med Google AdWords, er Google ligeglad med dig.
Det er nemlig sådan, at du ikke kan bruge Google Keyword Planner, hvis ikke du har et højt nok forbrug på Google AdWords. Du kan naturligvis godt bruge Keyword Planneren, men du bliver mødt med en del begrænsninger, hvorfor de lige så godt kunne lukke det ned for dem, der ikke bruger AdWords. Det til trods for, at Google sort på hvidt skriver følgende:
”Søgeordsplanlægning er et gratis værktøj i AdWords til både nye og erfarne annoncører og kan opfattes som en slags værksted, hvor du bygger nye kampagner til Søgenetværket eller udvider allerede oprettede kampagner.”
I øvrigt tilføjer de også:
”Brug statistikker, f.eks. søgevolumen, til at hjælpe dig med at beslutte, hvilke søgeord du skal bruge til en ny eller eksisterende kampagne. ”
De to citater fortæller altså intet om, at der er restriktioner for brugen af Keyword Planner. Det fortæller blot, at værktøjet er gratis, og netop kan hjælpe dig med at vælge det helt rigtige søgeord. Det er bare ikke tilfældet med alle søgeord!
Men hvad sker der så, hvis vi gentager de to søgninger ovenfor, fra en konto uden AdWords forbrug? Svaret kommer her:
Søgningen på power banks og varianter heraf giver os følgende billede, som kan ses herunder. Det er et interval-billede, hvor der, ud over den akkumulerede søgevolumen, nu også kun vises søgevolumen med interval.
Det skarpe øje vil allerede nu se, at der er noget helt galt! Den øverste søgning, OK, den kan vi leve med, men at estimere et interval på mellem 10.000 og 100.000 månedlige søgninger i gennemsnit, for noget som vi lige har set ligger på 14.800 månedlige søgninger i gennemsnit, er at manipulere groft med brugerne.
Om det er et forsøg på at snyde mindre virksomheder til, at bruge flere penge på “produkter” (keywords), ved at antyde, at de er mere værd end de faktisk er, kan vi kun gisne om. Om det er ulovlig misbrug af manipulerende stilling i markedet kan vi ikke vurdere. Men igen, stinker, det gør det.
Det samme gør sig gældende på billedet herunder, hvor de intervaller, brugerne præsenteres for, på ingen måde kan retfærdiggøres over for det faktiske månedlige gennemsnit af søgevolumen.
Hvad er problemet?
Problemet med at søgevolumen både præsenteres akkumuleret og med interval er, at vi med f.eks. “power banks” nu hverken ved hvilket søgeord vi præcis bør vælge, samt hvor mange søgninger der egentlig er. Ift. Bilforhandler har vi dog stadig søgeordene delt op, men bliver præsenteret for intervaller, der ikke gør os ret meget klogere.
Ud over, jeg mener, at det er voldsomt manipulerende, er der også her tale om en konkurrenceforvridende tilstand, hvor vilkårene for små og store virksomheder, bestemt ikke er ens.
Mente du: seo teksten?
Vi kender alle ovenstående tekst fra Google, når vi ikke lige fanger den korrekte orddeling, eller ganske enkelt staver forkert. Ved sådanne fejltast i Google er vi selv med til, at øge den samlede søgevolumen for variationer af et givent søgeord, hvad enten det er grammatisk korrekt eller ej.
Nu er ”mente du-delen” også kommet til Keyword Planner, bare uden ”mente du”. Det er en slags tvunget auto-korrektur, som på diktatorisk vis ændrer dit søgeord i Keyword Planner – typisk til noget nært beslægtet, men som giver en helt anden mening, og som har en helt andet brugermæssig intention. Så nej, Google, det mente jeg faktisk ikke. Men lad os tage et eksempel:
Herunder kan vi se, hvordan søgeordet, ”SEO tekster” på magisk vis forvandles til ”SEO teksten” – der er altså tale om noget nært beslægtet, da vi ”kun” taler om en bøjning af ordet ”tekst”. Problemet er bare at brugere, der søger efter ”SEO tekster” ikke er de samme som dem, der søger efter ”SEO teksten” – to tæt beslægtede søgeord, men to forskellige intentioner.
Et andet problem er, at jeg heller ikke her kan få klarlagt, hvad den gennemsnitlige søgevolumen er. Ej ved jeg heller, om mit søgeord ”SEO tekster” indgår akkumuleret i volumen for ”SEO teksten”.
Det tredje problem, som faktisk går hen og bliver en smule komisk er, at ”SEO teksten” faktisk betyder ”SEO tekster”… bare på tysk. Så nu står jeg pludselig med et tysk søgeord, hvis søgevolumen måske er lagt sammen med det søgeord, jeg egentlig ville tjekke, og som jeg nu er mere end ualmindelig langt fra at kende søgevolumen for.
Konklusion og opsummering
Der er ingen tvivl om, at Google igen har sat kniven for struben på den lille virksomhed. Google tvinger disse ud i en omgang roulette, hver gang de forsøger at klarlægge, hvad potentielle kunder søger efter.
Derudover står det mere klart end nogensinde, efter Google lancerede interval-visninger i Keyword Planner, at de vil have dig til at bruge endnu flere annoncekroner, og ikke ønsker at udlevere data til dig, der kun ønsker organisk succes.
Hvis du fremadrettet ønsker at bruge Keyword Planner, bør det være med stor skepsis og kildekritiske øjne – Keyword Planner kan ikke stå alene, men bør bruges som et supplerende værktøj i det daglige arbejde.
Simon skriver
Lidt sjovt at powerbanks nævnes som eksempel, for jeg sad lige og studsede over at jeg ikke kunne vælge netop de specifikke variationer.
Nu nævner i at “Keyword Planner kan ikke stå alene”, men hvilke andre værktøjer skulle man så anvende for at få præcis søgevolume? Jeg går udfra at andre værktøjer der viser søgevolume, får deres data fra Google?
Luciano Bellacci skriver
Hej Simon,
Det er klart, at hvis det er søgevolumen fra Google, man ønsker, så er der ikke andre steder at få det fra, end kilden selv. Det vil fremadrettet give god mening, også at klarlægge søgevolumen i andre søgemaskiner, hvis muligt, for at få en bedre forståelse for brugernes søgetendenser. Derudover mener jeg også, som led i en evt. søgeordsanalyse, at Keyword Planner har fået en langt mindre betydning. Som jeg også skriver, virker det til, at Google ikke længere vil tillade brugere organisk succes, uden de også smider nogle annoncekroner, og så kan man tage diskussionen op om, hvor gratis Keyword Planner i virkeligheden er. 🙂
Michael Lauritzen skriver
Hey, Hvad bruger du udover Keyword Planner ?
Jeg savner virkelig et alternativ.
Mikkel deMib Svendsen skriver
Det bedste alternativ er http://www.wordtracker.com Prøv dem. De har en 7 dages gratis trail
Michael Jensen skriver
Ja det har været nogle frusterende måneder siden starten af oktober, hvor de startede ændringer i søgeplanlægningen.
Hjalp i et stykke tid, at oprette en manager adwords konto, men det blev også lukket.
Så som en kollega sagde, lad os give Google den midterste finger http://www.passive.marketing/wp-content/uploads/2016/09/fuckyou.jpg
Vil prøve Mikkels råd med Wordtracker, men er ikke særligt optimistisk, kigger man i forummer på, stort set alle Keyword værktøjer, så “kløjs” de alle …
Michael Jensen skriver
Nope wordtracker virker heller ikke, lavede en 7 dages gratis Silver aftale, så det ikke virkede og, forsøgte at anullere “opsige”, hvilket kun giver “Sorry, something went wrong”.
Så vil absolut ikke tilråde andre, at prøve ….
Jan Bønsøe skriver
Det nævnes i indlægget at man skal have et højt nok forbrug på Google AdWords for at kunne bruge Keyword Planner.
Hvor højt skal det være, for at Keyword planner igen bliver tilgængelig uden intervalvisningen, som den var tidligere?
Mikkel deMib Svendsen skriver
Der er desværre ikke noget klart svar på det. Google har ikke angivet dette, men mine egne tests viser, at det skal konto der bruger mange tusinde kroner, før man begynder at få de fulde tal.