Google indrømmer: Linkbuilding virker!
I weekenden bragte Politiken en række artikler med fokus på “ulovlig linkbuilding”. De havde også interviewet undertegnede og bragte et par gode citater.
I Politikens artikler indgik også et interview med Googles politiske chef Christine Sørensen. Og omend hun ikke siger det direkte, så fremstår det meget tydeligt mellem linjerne at linkbuilding virker – lovligt eller ej. Google kan, og bliver dagligt “manipuleret”.
I forlængelse af, de iøvrigt gode, artikler i Politiken synes jeg det var passende at gå lidt mere i dybden med emnet her på bloggen.
For de fleste er linkbuilding nødvendigt
Autoritet – i form af links fra andre websites, er stadig en af de vigtigste faktorer for at komme til tops i Google (og de fleste andre søgemaskiner).
Langt de fleste websites opnår ganske enkelt ikke den synlighed de ønsker – og i vidt omfang også fortjener, uden en aktiv linkbuilding strategi.
I Politikens artikler anerkender Christine Sørens behovet for synlighed i Google men siger (henvendt til webmastere) at “De må i stedet lave noget indhold, som er af højere kvalitet”
Sorry Christine – men dream on …!
Jeg kunne jo vende det om og bede Google om at få styr på deres lort. For der er kun en eneste grund til, at vi – som webmastere og SEO-folk, har så meget fokus på linkbuilding – det er fordi det virker.
Hvis Google virkelig ønskede at vi skulle stoppe med det, så kunne de blot lade være med at vægte links så højt i deres algoritmer, eller i det mindste “bare” filtrere alle de links fra, som de ikke mener burde tilskrives værdi. Det er deres valg.
Men det gør de ikke.
Godt indhold kan naturligvis godt skabe nogle naturlige links. Folk linker til spændende indhold. Men faktum er, at for de fleste er det bare ikke nok.
Det kræver ikke mange minutters research at identificere brancher og keywords hvor hele side et i Google domineres af websites hvor så godt som samtlige links er købte. Skidtet virker. Og der er kun en part som har ansvaret for det: Google.
Linkbuilding er ikke ulovligt
Som udgangspunkt behøver hverken SEO eller linkbuidling at være ulovligt. Men naturligvis kan man lave ting som er det. Det kan man nok i alle brancher.
Artiklerne i Politiken har fokus på købte links og det er helt fair, for det er bestemt et vigtigt element i linkbuilding i visse dele af markedet. Men det er langt fra den eneste form for linkbuilding der arbejdes med.
Jeg synes derfor at der er brug for at sætte det hele lidt i perspektiv.
Linkbuilding via købte links er et meget synligt element i markedet. Og måske er det derfor det får så uforholdsmæssig meget opmærksomhed. Salg af links annonceres meget offentligt i blandt andet Facebook grupper, debatter og bureauer.
Andre former for linkbuilding lever et mere stille liv uden ligeså meget offentlig fokus, hvilket dog på ingen måde betyder at det bruges mindre. Tværtimod, vil jeg påstå. Men tilbage til det om lidt.
Som jeg også understregede i Politiken synes jeg naturligvis, at man skal overholde loven. I forhold til købte links i f.eks. advertorials (betalt indhold i aviserne, der har form af redaktionelle indlæg) er det et krav i Markedsføringsloven at forbrugerne kan se, at det er betalt.
Men som Politiken dokumenterer kan man finde mange eksempler på at det ikke sker. Åbenlyst betalt indhold offentliggøres uden at forbrugerne kan se det er betalt. Jeg vil påstå, at jeg kan finde eksempler på det i de fleste større online medier i dag.
Og hvorfor sker det så?
Der er nok flere årsager. Nogle gange tror jeg ganske enkelt at medierne glemmer det – de sjusker. Andre gange er det uden tvivl annoncørerne der direkte beder om det. Og nogle gange er det sikkert hjulpet på vej af lidt for ivrige annoncesælgere på medierne, som vil gøre næsten hvad som helst for at få en kunde hjem.
Min oplevelse fra mange år i branchen er dog, at det er en meget lille del af de samlede resurser der bruges på linkbuilding, som har karakter af bevidst ulovlig køb af links. Indenfor nogle brancher det ekstremt udbredt. Men indenfor andre næsten ikke.
Langt de fleste resurser bruges i dag, samlet set, på content marketing – at skabe indhold der stimulerer til naturlige links. Og ja, i den genre optimeres der skam også meget. Vi gør ikke bare som Google siger. Indhold er ikke bare indhold.
Vi ved en masse om hvad der “trigger” forbrugere og medier til at tale om og linke til det indhold vi laver. Vi skaber meget målrettet historier og web-features der skriger på opmærksomhed og tiltrækker links.
Det er også det vi kalder “Earned Links” strategier.
Og ja, Google kan naturligvis godt vælge at kalde det for “manipulation”, men ulovligt er det i hvert fald ikke! Og i praksis er det ikke meget anderledes end det som dygtige PR-folk i årtier har gjort – skabt historier som fanger mediernes interesse.
Jeg vælger at kalde det “påvirkning” frem for “manipulation”. Faktum er, at vi som virksomhed og markedsførings-folk altid har forsøgt at påvirke både folk og de medier folk ser. I bund og grund er det en del af den ytringsfrihed de fleste af os hylder.
Men ytringsfrihed er naturligvis ikke lige med lytte-tvang. Om Google vælger at lytte på os og de links vi får, er op til dem. Men at tude over, at vi forsøger at påvirke også Google er altså en kende patetisk i mine øjne.
Google pudser glorien
I Politikens artikler forsøger Christine Sørensen at fremstille Google som et medie der alene forsøger at skabe gode søgeresultater til forbrugerne.
“Vi lever af at formidle troværdig information …” udtaler hun.
Men det er jo ikke hele sandheden. Google lever af at sælge annoncer. Og ikke nok med det. De har fået milliard store bøder for at misbruge deres monopollignende status, og der er mistanker om alvorligt skattesnyd – eller i hvert fald lige lovlig kreativt skatteoptimering.
Googles tilsyneladende forsøg på at misbruge deres monopollignende status gavner bestemt ikke hverken forbrugerne, den generelle innovation eller verden som sådan.
Dette blot for at sætte Google – lidt påtagede harme over linkbuilding lidt i perspektiv.
Martin skriver
Godt skriv! Google pudser glorien, men er selv yderst manipulerende. De gør alt for at få Ads til at ligne organiske søgeresultater. Stille og roligt har de udvisket forskellen gennem årene….
Mikkel deMib Svendsen skriver
Ja, men på trods af det er der faktisk knap 12 gange flere der klikker på de organiske resultater – så SEO er bestemt ikke død 🙂
https://www.waimea.dk/blog/seo/seo-er-ikke-doed-tvaertimod.html
Michael skriver
Flot og rammende.
Men i modsætning til mange af dine andre artikler. Har du igen undladt korrekturen – sjusk.
Men meningen tydelig og godt beskrevet 😉
Mikkel deMib Svendsen skriver
Ja, nogle gange vurderer jeg at det er vigtigere at få nyheden ud, end at vente på at en af mine tekstforfattere har tid til at læse korrektur på den 🙂
Dennis skriver
Hej Mikkel.
Jeg er lidt i tvivl om hvorvidt outreach linkbuilding via email (eller broken linkbuilding med kontakt til webmastere via mail) jf dansk lov vil opfattes som spam? Ved du om man kan straffes jf markedsføringsloven for at udsende denne type mails, forudsat at mailen kun indeholder et foreslag om at bruge vores hjemmeside som reference og iøvrigt ikke indeholder reklame ?
Mikkel deMib Svendsen skriver
At oplyse om en relevant resurse eller gøre opmærksom på et dødt link mener jeg ikke falder ind under reglerne om spam. Og jeg kender da heller ikke til nogle sager om det.