GDPR og SEO – fordele og ulæmper
Som du sikkert allerede ved træder EU’s nye persondataforordning, General Data Protection Regulation (som regel forkortet til GDPR) i kraft i dag – d. 25. maj. I den forbindelse skal de fleste website ejere lave nogle justeringer på deres website, for at leve op til lovgivningen.
Forhåbenligt har du styr på hvad der skal gøres på lige netop dit website, men har du tænkt på hvordan det kan påvirke din SEO. Kan GDPR skade SEO? Kan det gavne? Det skal vi se lidt nærmere på i dette indlæg.
Hvad kræver GDPR af dit website?
Jeg vil ikke i dette indlæg gå i detaljer med hvad du helt nøjagtigt skal gøre på dit website for at leve op til den nye persondataforordning. For det afhænger helt af hvilke funktioner du har og det er i alle fald noget du bør gennemgå med din egen advokat, hvis du ikke allerede har gjort det.
Men du vil sikkert stå med i hvert fald nogle af nedenstående behov og udfordringer, som kan få indflydelse på din SEO:
- Du kan overveje at ændre dit website til secure hosting (SSL), hvis du ikke allerede benytter det. Det er, såvidt jeg forstår, ikke et lovkrav, men det kan stille dig lidt bedre, da du så gør det væsentligt sværere for uvedkommende at hacke sig ind på dataforbindelsen mellem dine brugere og dit website.
. - Du skal sikkert have opdateret din håndtering af cookies, så du får den rette accept fra brugerne om hvilke cookies du må sætte.
. - Formularer, shopping forløb, online bestillinger, file upload funktioner mv. skal du sikkert have opdateret, så du får det rette samtykke fra brugerne om, at du må behandle den data de sender til dig.
. - Du skal uden tvivl have opdateret din privatlivspolitik, samtykkeerklæring og cookiepolitik og publicere den på dit website – hvis du ikke allerede gør det. Måske skal du også stille en databehandlingsaftale til rådighed.
Udover ovenstående kan der også være behov for, at ændre i den måde du håndterer den data dit website måtte modtage fra brugerne, men da dette ikke vil have nogen indflydelse på SEO vil jeg ikke gå nærmere ind i det i dette indlæg.
Sådan kan GDPR skade din SEO
GDPR behøver ikke nødvendigvis at ende med at skade din SEO, men der er nogle af de ting du sikkert skal ændre på din hjemmeside, som I værste fald kan have en nagativ indflydelse. Det afhænger meget af, hvordan du implementerer dine ændringer.
Lad os se lidt nærer på de ting der potentielt set kan give problemer …
Crawling
Det første du skal sikre dig er, at Google (og alle andre søgemaskiner) fortsat kan crawle dit website. De skal have adgang til alle de sider og filer, som du ønsker indekseret uden at der stilles krav om understøttelse af cookies. For søgemaskinernes crawlere understøtter normalt ikke cookies.
Det har sådan set altid været et vigtigt teknisk SEO krav, men i forbindelse med, at du sikkert ændrer på den måde dit website håndterer cookies på er der en lille risiko for, at det kan gå galt.
Så tjek for en sikkerheds skyld med dine udviklere, at en browser – eller søgemaskines crawlere, stadig kan tilgå alle dine sider (og nødvendige CSS og JavaScript filer) uanset om de accepterer cookies eller ej.
Cookie administration
Udover den måde dit website håndterer cookies på vil du som sagt nok også få behov for at ændre den måde du indhenter og administrerer accept fra brugerne om brugen af cookies.
Uanset om du laver dit helt eget system til det, om dine webudviklere eller CMS leverandør sørger for det, eller om du vælger et af de færdige systsmer til det – som f.eks. danske Cookiebot, så er der en risiko for, at det kan gøre alle dine sider lidt tungere og langsommere at indlæse.
Og som du sikkert ved er hastighed en meget vigtig ranking faktor i Google i dag. Så hvis dit website, som følge af din GDPR-løsning, bliver langsommer kan det gå ud over din synlighed i Google.
Og selv hvis dine sider ikke – teknisk set, næsten ikke bliver langsommere, så kan der stadig være et problem. Nogle løsninger kræver, at der indlæses nye JavaScript filer i hederen, som skal downloades før siden begynder at rendere. Det kan give de såkaldte “render blocking” problemer – den oplevede hastighed bliver langsommere. Dette kan du evt. tjekke i Google PageSpeed Insight.
Et sidste problem med håndteringen af cookies kan være hvis du vælger en ekstern service, inkluderer deres JavaScript kald, men at de blokerer for at Google kan crawle disse scripts. Det kan skade din indeksering, da Google meget gerne vil se alle de filer der tilsammen skaber dine sider (bl.a. for at sikre sig at du ike spammer dem, og for at få en ide om hvordan dine sider ser ud).
User engagement
En af de ting der har irriteret mig mest med GDPR er de omstændige krav der er til de tilladelser vi skal have fra brugerne, når vi skal håndtere deres data. Det skal vi f.eks. når de submitter en formular.
Vi ved jo af bitter erfaring, at jo mere vi kræver af brugerne, jo færre gør som vi beder dem om. Så bare det, at der fremover for de fleste websites vedkommende nok skal tilføjes en “accept” checkbox kan gøre at konverteringerne falder lidt. Den lidt lavere user engagement det er udtryk for, kan i værste fald skade din SEO.
Jeg vil derfor anbefale, at du er meget omhyggelig med, hvordan du løser dette. Gør så lidt som din advokat mener er nødvendigt og implementer det på en så brugervenlig måde som mulig. Og hold øje med, om det skader dine konverteringer. Prøv eventuelt andre måde at implementere din advokats krav på, hvis det gør.
Duplicate Content
En del af de nye politikker du skal have publiceret på dit website vil sikkert være bygget på mere eller mindre standardiserede formuleringer fra din advokat, eller online services der hjælper med den slags.
Der er derfor stor risiko for, at disse tekster vil blive opfattet af Google som Duplicate Content.
Jeg vil derfor anbefale, at du udelukker alle sider med sådanne politikker fra crawling eller indeksering i alle søgemaskiner.
Sådan kan GDRP gavne din SEO
Og nu til den lidt mere muntre del af historien. For GDPR er ikke nødvendigvis kun af det onde.
Helt overordnet set må jeg som almindelig forbruger og digital borger sige, at jeg synes det er godt, at der med GDPR kommer lidt mere styr på, hvordan virksomheder behandler min persondata. Og det er godt at få nogle tvær-nationale regler og rettigheder på plads.
Sådan tror jeg også mange andre forbrugere har det.
Og hvordan kan det så gavne i forhold til SEO? Lad os se lidt nærere på de forhold, som jeg vil mene kan få en indflydelse.
SSL – Secure Hosting gavner SEO
Det er sådan set ikke nyt at SSL gavner SEO. Google har længe givet et lille boost til websites på secure hosting. Derudover er der med de nyeste browser versioner kommet endnu et motiovationselement, da websites der ikke hostes på SSL fremhæves som usikre.
Det er ikke ligefrem noget der øger konverteringsraten 🙂
At der så – i hvert fald for nogle websites, nu kan være en yderligere fordel i forhold til GDPR ved at skifte til SSL kan måske få de sidste med på vognen. Overvejer du selv at skifte til SSL, så vil jeg anbefale at du gør det – både af sikkerhedsmæssige årsager og fordi det gavner din SEO.
GDPR compliance som en ranking faktor
At Google som sagt har valgt at give secure hosted websites eller lille boost er et udtryk for, at de foretrækker at sende deres søgebrugere hen til de bedste, mest sikre og anstændige sites på nettet. Det er både forståeligt, og egentligt også ret sympatisk. For på den måde er de helt konkret med til at gøre internettet lidt bedre for os alle.
SSL betyder jo ikke i sig selv at et websites indhold er bedre, det er blot en indikation på, at websitet i hvert fald tager datasikkerhed lidt mere alvorligt, end dem der ikke bruger sikker hosting.
Google kigger også på mange andre kvalitetsfaktorer, herunder om man kan se din virksomheds adresse, og om det er verificeret via MyBusiness.
På samme måde kunne man sagtens forestille sig, at Google på sigt vil give de websites der er GDPR compliant et lille boost. Det kan jeg naturligvis ikke være sikker på, men det ville ikke overraske mig om det sker. Andre af mine gode venner og fagnørdede kollegaer har overvejet det samme. Tiden må så vise, om jeg får ret.
Uanset om GDPR compliance vil komme til at ive et direkte boost i Google eller ej, er jeg i hvert fald sikker på at det i sig selv ikke vil skade.
GDPR kan øge user engagement
Ovenfor skrev jeg, at den tekniske implementering af GDPR på dit website kan skade user engagemt. Nu skriver jeg så det modsatte. Hvad f… er nu det?
Begge dele er sådan set rigtigt, men vedører to forskellige ting:
På den ene side kan f.eks. lidt højere krav til direkte accept fra brugerne, når de skal udfylde en formular på dit website skade user engagement.
På den anden side kan det at du meget tydeligt overholder GDPR, kører på secure hosting og i det hele taget udviser en meget tydelig respekt for brugernes privatliv og håndteringen af deres personlige data vise sig, at have en positiv effekt på user engagement. Hvis de har mere tillid til dig, kan det være de kommer oftere igen, ser flere sider og køber mere i din butik.
I den lidt mere absurde ende af dette kan det at nogle brugere sikkert kommer til at bladre mere rundt for at indstille cookie accepts, læse de mange nye data politikker på dit website osv også (i hvert fald på kort sigt) øge user engagement.
GDPR og SEO – hvad skal du gøre?
I forhold til GDPR er der jo ikke så meget at gøre. Vi skal alle overholde den lovgivning, hvis vi vil drive lovlig virksomhed.
Jeg vil dog advare lidt imod den udbredte overfortolkning af reglerne, som jeg har konstateret. Der er tilsyneladende en del advokater og systemleverandører, der lugter guld og prøver at skræmme os alle til at købe mere end nødvendigt.
Vi har været heldige, at have adgang til en af de advokater der ved mest om GDPR og han har et dejlig pragmatisk forhold til tingene. Så vi er igang med at implementere det, som er strengt nødvendigt på den mest brugervenlige måde.
Og det er mit bedste råd – lad være med at gøre mere end du skal, og vær omhyggelig med, at du implementerer dine løsninger på en så bruger- og søgemaskinevenlig måde.
Jeg håber i alle fald at dette indlæg hjælper dig lidt på rette vej. Hvis du har spørgsmål, så skriv gerne nedenfor.
Skriv en kommentar