Hvordan undgår jeg identisk indhold ved sortering?
Det er ikke altid, at sortering af indholdet i en tabel eller produktkategori resulterer i flere sider med identisk indhold. Hvis der f.eks. er 100 produkter i en kategori, og du kun viser 10 på din sorterings-side, så er det langt fra sikkert, at det er de samme 10, der dukker op, når der sorteres på farve, pris eller mærke.
Men i mange andre tilfælde vil det, der vises på en side, være det samme, uanset hvordan det sorteres. Det er her du skal gøre noget for at forhindre duplicate content problemer i søgemaskinerne.
Den afgørende forskel er, om det i væsentlig grad er det samme indhold, der vises ved forskellige sorteringer eller ej.
Den løsning, jeg finder mest elegant, er at lave din sorteringsfunktion på en måde, så den i stedet for at generere en helt ny URL for hver sortering ændrer sorteringen direkte i browseren. Det kan gøres med f.eks. JavaScript og AJAX. På den måde genereres der kun én URL, og siden genindlæses ikke. Du skal så bare sørge for, at standard udskrivningen, når man kommer ind på siden, ikke kræver, at man eksekverer dine JavaScripts eller AJAX. For det gør søgemaskinerne normalt ikke.
Denne løsning gør så i første omgang, at brugerne ikke kan linke til lige den sorteringsversion af siden, som de ønsker. Dette er naturligvis ikke optimalt. Løsningen på det er at tilføje sorteringsdetaljerne i URL’en efter #. Det kan gøres via JavaScript uden at siden genindlæses som en del af dit sorteringsprogram. Det kan se således ud:
Standard sortering: www.DitDomain.dk/sorterings-side.html
Sortering efter farve: www.DitDomain.dk/sorterings-side.html#sort=color
Sortering efter mærke: www.DitDomain.dk/sorterings-side.html#sort=brand
Sortering efter pris: www.DitDomain.dk/sorterings-side.html#sort=price
Søgemaskinerne opfatter ikke sider med forskellige informationer efter # som unikke sider, da det er en lokal reference, altså et link til noget på siden frem for til en anden side.
En anden løsning er at forhindre søgemaskinerne i at indeksere de forskellige sorteringsvarianter. Det kan gøres enten ved dynamisk at indsætte META-robots-tags på de sorteringer, der ikke skal indekseres, ved at bruge rel=NOFOLLOW eller ved at redirecte søgemaskinerne (baseret på deres agentnavn) tilbage til den originale sortering.
Det er kun de sidste to løsninger, der vil overføre linkværdi fra de sorteringsvarianter, som andre websites måtte linke til.
Skriv en kommentar